۰ نفر

بازار ساخت و‌ساز در شهریور؛ رکودی

۱۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۰۱
کد خبر: 570000
بازار ساخت و‌ساز در شهریور؛ رکودی

سرمایه‌گذاران ساختمانی با شرکت در یک نظرسنجی دوره‌ای مبتنی بر مستندات فعالیت خود در بازه یک‌ماهه شهریور ۱۴۰۰، وضعیت بازار ساخت و‌سازو کسب و کارهای مرتبط را همچنان رکودی توصیف کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، این نظرسنجی ماهانه با عنوان «شامخ ساختمان» از مدیران فعال در این بخش انجام می‌شود و نتایج آن، روند شاخص‌های کلیدی بازار ساخت و فروش ملک را نمایش می‌دهد.

در شهریورماه برخی از این شاخص‌ها بهبود پیدا کرده است اما این بهبود در حدی نیست که بازار ساخت و‌سازرا خارج از فضای رکود توصیف کند و اوضاع کلی حاکم بر این بازار هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله دارد. با استناد به اظهارات و نظرسنجی مستند به استنادات ۱۳۲ شرکت بزرگ مشغول به فعالیت ساختمانی، شامخ کل با بهبود جزئی از ۵۷/ ۳۸ در مرداد به ۳۷/ ۴۷ در شهریورماه رسید که نشان از افزایش فعالیت این شرکت‌ها در شهریور نسبت به مرداد دارد.البته مادامی که این شاخص زیر ۵۰ باشد به این معناست که از نگاه فعالان صنعت ساختمان بازار همچنان در شرایط رکود کسب و کار به سر می‌برد.

برخی دیگر از مولفه‌های این شاخص نیز نسبت به مرداد قدری افزایش یافته‌اند که نشان از امید خفیف به بهبود وضعیت کسب و کارهای مرتبط با صنعت ساختمان است که در میان فعالان این صنعت شکل گرفته است.به عنوان مثال شامخ «میزان سفارشات جدید»، «سرعت انجام سفارشات»، «موجودی مواد اولیه خریداری شده» و «میزان به‌کارگیری نیروی انسانی» نیز نسبت به ماه قبل افزایش داشته‌اند.

شاخص «انتظارات تولید در ماه آینده» با رقم ۵۰ نسبت به ماه قبل افزایش یافته و نشان از انتظار بهتر شدن فعالیت‌های ساختمانی در مهرماه نسبت به شهریورماه پیش‌بینی می‌شود.این شاخص در مرداد ماه در محدوده رکودی یعنی زیر ۵۰ قرار داشت و ۸۶/ ۳۷ ثبت شده بود. شاخص میزان سفارشات مشتریان نیز با حدود ۵ واحد افزایش نسبت به مرداد به ۰۸/ ۴۵ رسیده است که همچنان زیر ۵۰ و در محدوده رکودی است اما بهبود آن نشان از تحرک بیشتر در بازار ساخت و‌سازدر شهریور دارد.