۰ نفر

تخلف برخی شرکت‌‌ ها در فروش بلیت پروازهای اربعین

۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۳۷
کد خبر: 564495
تخلف برخی شرکت‌‌ ها در فروش بلیت پروازهای اربعین

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی گفت: در این چند روزِ فروش بلیت پروازهای اربعین با تخلفاتی در این حوزه مواجه شده‌ایم که به شرکت‌های هواپیمایی ارجاع شد و در صدد این هستیم که پرونده قضایی برخی از این تخلفات را تکمیل کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، حسن خوشخو امروز در ارتباط زنده اینترنتی درباره فروش بلیت پروازهای اربعین اظهار داشت:‌ در تاریخ 24 شهریور امسال جلسه‌ای با شرکت‌های هواپیمایی برگزار کردیم و مقرر شد نرخ مصوبی برای پروازهای اربعین در نظر بگیریم که این به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد.

وی افزود: در مسیر هوایی تهران ـ نجف ـ‌ تهران قیمت مصوب 5 میلیون تومان و در مسیر مشهد ـ نجف ـ مشهد 6 میلیون تومان قیمت بلیت تعیین شد که یکطرفه مشهد ـ نجف  4 میلیون تومان و سایر شهرها به نجف 3.2 میلیون تومان تعیین شده است.

* تخلف فروش بلیت پروازهای اربعین توسط برخی شرکت‌‌های هواپیمایی

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی گفت: در زمینه فروش پروازهای اربعین یک سری تخلفات وجود داشته است، برخی از شرکت‌های هواپیمایی و ارائه کنندگان بلیت، تخلف داشته‌اند و به اجبار بلیت یک‌طرفه برای زوار صادر کرده‌اند.

* زوار گران‌فروشی را به سازمان هواپیمایی‌ اطلاع دهند

خوشخو افزود: آن دسته از مسافرانی که به هر دلیلی امکان تهیه بلیت رفت و برگشت نداشتند و یا بلیت بالاتر از نرخ مصوب به آنها ارائه شده است و شکایتی مبنی بر اینکه در تاریخی مشخص مراجعه کردند و نتوانستند، بلیت دو طرفه دریافت کنند، دارند، می‌توانند در همین ایام و یا پس از برگشت از این سفر زیارتی، شکایت خود را در سایت سازمان هواپیمایی کشوری ثبت کنند و قطعا این سازمان ضمن برخورد با شرکت‌های متخلف وجوه اضافه‌تر از نرخ مصوب را به مسافران بازمی‌گرداند.

* تشکیل پرونده قضایی برای متخلفان در فروش بلیت

وی در‌باره سازوکار نظارتی بر پروازهای اربعین از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: سازمان هواپیمایی بر اساس وظیفه ذاتی نظارتی خود بر اساس قانون نظارت‌هایی که تکلیف شده است را انجام می‌دهد، بررسی‌های میدانی انجام می‌شود و در حوزه فروش بلیت‌های الکترونیکی حتما بازار را رصد می‌کنیم و مغیارت‌هایی که با بخشنامه‌های ابلاغی مشاهده می‌شود حتما اخطار و در گام بعد لغو برخی مجوزهای پروازی و یا تعلیق دفاتر دنبال می‌‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی افزود: در این چند روز هم با تخلفاتی در این حوزه مواجه شده‌ایم که به شرکت‌های هواپیمایی ارجاع داده شده است و در صدد این هستیم که پرونده قضایی بعضی از این موارد را تکمیل کنیم.

* امکان بازگشت همه زائران در روز اربعین نیست

خوشخو در باره عرضه بلیت یکطرفه از سوی برخی آژانس‌های فروش بلیت هواپیما به زوار گفت: سازمان هواپیمایی کشوری شرکت‌های هواپیمایی را ملزم کرد که اگر زائر متقاضی دریافت بلیت دوطرفه است، حتما‌ بلیت دوطرفه در اختیار زائر قرار دهد.

وی درباره ظرفیت ناوگان هوایی بیان داشت‌: ‌در یک بازه زمانی‌ خصوصا ‌روز‌ پیش از اربعین، روز اربعین و روز بعد از اربعین امکان اینکه 60 هزار زائر را از طریق حمل و نقل هوایی در این یکی دو روز به کشور منتقل کنیم، وجود ندارد و قطعا نیازمند روزهای بیشتری است تا زوار بتوانند از طریق حمل و نقل هوایی به کشور برگردند.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی تأکید کرد: بنابراین برای برخی از روزها ممکن است مشکلاتی داشته باشیم.

خوشخو اظهار کرد: امسال با توجه به اینکه کل حجم زوار 60 هزار نفر است و باید از طریق حمل و نقل هوایی اعزام شوند، طبیعتا نمی‌توان برای دو الی سه روز پایانی اربعین همه ظرفیت‌ها را پوشش داد و ظرفیت ناوگان هوایی برای همه 14 روز (از 28 شهریور تا 10 مهر 1400) تعیین شده است.

وی افزود: در روزهای اعزام، عمده پروازها خالی به کشور برمی‌گردند و در روزهای پایانی اربعین هم عمده پروازها با صندلی خالی از ایران به عراق اعزام می‌شود، بیشترین تقاضای برگشت مربوط به روز اربعین مخصوصا بعد از ظهر اربعین و روز پس از اربعین است که ممکن است با محدودیت ظرفیت مواجه شویم در این صورت سعه صدر زائر ضرورت دارد.

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی گفت: تفاوت سفر اربعین امسال نسبت به سال‌های قبل این است که چهار مرز زمینی ما باز نیست، در حالی که قبلا زوار از چهار مرز زمینی هم به کشور برمی‌گشتند. دولت عراق در روزهای پایانی و در سفر نخست وزیر عراق به کشورمان 30 هزار نفر به ظرفیتی که از پیش تعیین شده بود، اضافه کرد و این هم موجب شد برنامه‌ریزی برای اعزام هوایی زوار با مشکل مواجه شود، اما تلاش می‌کنیم خدمات مناسبی به زوار ارائه شود.