۰ نفر

راه‌اندازی مجدد سامانه املاک و اسکان

۲۹ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۲۸
کد خبر: 564125
راه‌اندازی مجدد سامانه املاک و اسکان

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: هدف اصلی سامانه املاک و اسکان تهیه اطلاعات جامع برای برنامه‌ریزی در حوزه مسکن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شبکه خبر، حسین عبداللهی، کارشناس بازار مسکن با حضور در برنامه "گفتگوی ۱۸:۳۰" با اشاره به راه‌اندازی مجدد سامانه املاک و اسکان گفت: هم‌اکنون به دلیل در دسترس نبودن اطلاعات جامع در حوزه مسکن، نمی‌توان برنامه‌ریزی دقیقی برای آینده تبیین کرد.

وی افزود: باتوجه به آنکه این سامانه املاک و اسکان برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی ایجاد خواهد شد اما دارای مزیت‌های دیگری است که مغفول واقع شده است، به عنوان مثال به دلیل نبود اطلاعات شفاف، هم‌اکنون وام ودیعه مسکن که به مستأجران پرداخت می‌شود به شکل مناسبی موثر واقع نمی‌شود در صورتی که با راه‌اندازی این سامانه مستأجران واقعی مشخص می‌شوند و می‌توان از آنها حمایت کرد.

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: هدف اصلی سامانه املاک و اسکان فقط شناسایی خانه‌های خالی برای اخذ مالیات نیست، بلکه ابزاری برای تهیه اطلاعات جامع جهت برنامه‌ریزی در حوزه مسکن است.

محمود علیزاده، معاون سازمان امور مالیاتی گفت: به استناد ماده ۵۴ مکرر اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم هر واحد مسکونی که بیش از ۱۲۰ روز در یک‌سال شمسی خالی از سکنه بماند مشمول مالیات می‌شود.

وی افزود: جرایمی که قانون برای واحد‌های خالی دستگاه‌های دولتی و اشخاص حقوقی در نظر گرفته، دو برابر جرایم اشخاص حقیقی است.

معاون سازمان امور مالیاتی گفت: نخستین اسامی که به سازمان امورمالیاتی معرفی می‌شوند از شرکت‌ها و نهادهای حقوقی است.

خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت: کد رهگیری قبلا رایگان بوده و قانون تغییر نکرده است.

وی بیان کرد: اگر مشاوران املاک از اخذ و ارائه کد رهگیری امتناع کردند، شاکیان با ۷۳۳۴ تماس بگیرند.