۰ نفر

استفاده از هوش‌مصنوعی؛ ساخت یک میلیون مسکن در سال را آسان‌تر می‌کند؛

ایجاد یک بستر هوشمند، کیلید تحقق جهش تولید مسکن

۲۱ شهریور ۱۴۰۰، ۱۴:۲۲
کد خبر: 561593
ایجاد یک بستر هوشمند، کیلید تحقق جهش تولید مسکن

با آغاز فعالیت دولت سیزدهم، می‌توان گفت فصل جدیدی در بازار مسکن آغاز شد و امیدها به افزایش فعالیت در این بخش و ساماندهی مشاغل وابسته به آن بازگشت.

این روزنه‌های امید که به واسطه وعده‌های انتخاباتی ریاست جمهوری و جلسات متعدد سیاستگذاران این بخش پدیدار شده، با تاکید چندباره رییس‌جمهور بر اهمیت تامین مسکن مردم و ساخت یک میلیون واحد مسکونی تشدید شده است.حال اینکه تحقق وعده‌های فوق چه مولفه‌هایی نیاز دارد، باید با شفافیت بررسی شده و کاستی‌های آن برطرف شود.

یکپارچه‌سازی اطلاعات، لازمه تحقق اهداف مسکنی دولت؛

ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال،‌ امری است دشوار که با همت و تلاش تمام دستگاهها، مسئولین و مردم می‌توان به آن دست یافت. هزینه،‌ انرژی و منابع عملیاتی کردن این طرح، امری است که باید با ساز و کار جدیدی برنامه‌ریزی شود و قابلیت استفاده از تمام ظرفیت‌های کشور در آن وجود داشته باشد. به طوری که وزارت راه وشهرسازی به عنوان متولی سیاستگذاری و مامور اجرای این طرح، با تمام وزارت خانه ها هماهنگ شده تا در مباحثی همچون تامین مصالح و تجهیزات ساخت، با وزارت صمت، در بخش تامین نیروی انسانی با وزارت کار و بهره‌گیری صحیح و بدون رانت از بخش خصوصی، با سازمان خصوصی‌سازی و سایر دستگاه‌های مربوطه همکاری‌های لازم صورت گیرد.

نکته قابل توجه بهره‌گیری از تمام توان بخش‌خصوصی و دولتی در انجام این پروژه است. ابتدا باید پیمانکاران مصلح و توانمند شناسایی شده، با ایجاد ابزارهای نوین تامین مالی آنها را به نقدینگی کافی مجهز کرده و در ساخت پروژه‌ها نظارت کافی به عمل آید. از سوی دیگر استفاده از مصالح و تجهیزاتی که در داخل کشور تولید شده، می‌تواند تولیدکنندگان را نیز به رونق نسبی برساند تا چرخ صنعت ساختمان و مسکن به گردش در بی‌آید.

ساخت‌وساز انبوه، به ابزارهای نوین تامین مالی نیاز دارد؛

در این بین باید به موضوع تامین مالی توجه بیشتری شود. چراکه ابزارهای فعلی، فاقد کارایی بوده و توان کمک به پیمانکاران ساخت را ندارد. از طرفی با افزایش قیمت تمام نهاده‌های ساختمانی، توجه به ایجاد ثبات در قیمت و جلوگیری از سوداگری نیز باید در دستور کار قرار بگیرد. این امر می‌تواند با یکپارچه‌سازی اطلاعات تولید و عرضه نهاده‌های ساختمانی صورت بگیرد. به این صورت مصالح و تجهیزات پرکاربرد که تولیدکنندگان آنها شناسایی شده‌اند، در یک بستر هوشمند، از میزان تولید، قیمت و نحوه فروش خود اطلاعات کافی ارائه دهند تا بتوان با رصد آنها، از ایجاد واسطه و سوداگران در تامین مصالح و تجهیزان این طرح بزرگ ملی جلوگیری کرد.

در بخش تامین مالی نیز استفاده از ابزارهای نوین که سالها فعالان بازار مسکن کشورما از وجود آنها محروم‌اند، باید در دستور کار قرار بگیرد. ابزارهایی همچون لیزینگ بلندمدت و کم‌بهره که توسط بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ راه‌اندازی شوند، انتشار اوراق مشارکت در ساخت و عرضه آن در بورس، پیش فروش مطمئن که دولت بتواند آن را تضمین کند و ابزارهای دیگر که با آزادسازی و تسهیل در قوانین ایجاد شده و استفاده می‌شوند.

1

نظارت و پشتیبانی تمام بخش‌های طرح جهش تولید مسکن، در یک بستر هوشمند؛

در این مسیر تکنولوژی می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند. به طوری که با استفاده از ابزارهای هوشمند، سرمایه مورد نیاز متقاضیان شناسایی شده، میزان رشد و سود حاصل از ساخت و ساز به صورت دقیق محاسبه و در بستری هوشمند و یکپارچه، تمام اطلاعات مربوط به روند ارائه تسهیلات یا مشوق‌های دیگر ثبت می‌شود. به این صورت نظارت دقیقی بر فعالیت تمام پیمانکاران روی می‌دهد. شایان ذکر است این امر به معنای دخالت همه جانبه دولت در فعالیت بخش خصوصی نیست و می‌توان به عنوان ناظر بازار به آن نگاه کرد.

از سوی دیگر این بستر می‌تواند بخش‌هایی که متولی ارائه تسهیلات یا پشتوانه انتشار اوراق مشارکت هستند را هم از شرایط بازار و پیمانکاران مطلع کرده و  یک راه ارتباطی شفاف بین آنها ایجاد کند.

شناسایی نیاز بازار از طریق هوش‌مصنوعی، کیلید ساخت و ساز هدفمند؛

در این بین نباید از شناسایی نیاز بازار و ساخت و ساز هدفمند بر مبنای تقاضا مغفول ماند. به زبان ساده در حال حاضر که خرید آپارتمان 75 متری در تهران متقاضی زیادی دارد،‌ ارائه مجوز به واحدهای 70 تا 80 متری می‌تواند تاثیر بیشتری در رونق بازار و رفع نیاز مردم داشته باشد.

 در مجموع ایجاد یک بستر هوشمند و یکپارچه با عنوان سامانه جهش تولید مسکن، لازمه برنامه‌ریزی و تحقق ساخت 4 میلیون واحد مسکونی در 4 سال است.

تهاتر، روشی کارآمد برای توسعه فضای اجتماعی حاشیه شهرها؛

اما یک نکته بسیار حائز اهمیت را نباید فراموش کرد. تامین زمین مورد نیاز ساخت و سازهای انبوه که بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را شامل می‌شود. خوشبختانه دولت و مجلس در این خصوص اقداماتی مثبتی انجام داده‌اند. به طوری که با ارائه و تصویب طرح جهش تولید مسکن، تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی را موظف کردند تا زمین‌های درون و حاشیه شهرها را برای ساخت و ساز به وزارت راه و شهرسازی واگذار کنند.

این مهم می تواند بخش نسبتا عمده‌ای از زمین مورد نیاز پروژه‌ها را تامین کرده و از انباشت املاک مازاد دستگاه‌های دولتی جلوگیری کند. شایان ذکر است هزینه‌هایی که برای آماده سازی شرایط اجتماعی، درمانی، تفریحی و ... در حاشیه شهرها باید صرف شود نیز، با تهاتر همین زمین‌ها صورت می‌گیرد. به طوری که انبوه‌سازان با احداث تمام امکانات شهری در مناطق، می‌توانند مجوز ساخت و بخشی از زمین مورد نیاز ساخت و ساز را به صورت تهاتر با وزارت راه و شهرسازی تامین کنند.

2

 

آگاه‌سازی و برنامه‌ریزی برای تجهیز جامعه هدف به منابع مالی؛

اما موضوع دیگری که اهمیت بسزایی در جلوگیری از ایجاد رانت دارد نیز باید پیش از آغاز این طرح برنامه‌ریزی شود. جامعه هدف و روش واگذاری املاک به مردم، امری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. به این صورت باید افراد واجد شرایط، میزان آورده مالی  و تعداد اقساطی که احتمالا مبلغ کمی هم نخواهد بود مشخص شود تا خانواده‌ها بتوانند برای تامین آنها برنامه‌ریزی کنند.

این برنامه‌ریزی به اطلاعاتی همچون قیمت تمام شده املاک ساخته شده و برآورد هزینه‌های جانبی آنها نیاز دارد. اما احتساب دقیق این نرخ‌ها با شرایط تورمی اقتصاد کشور بسیار دشوار است؛ یا بهتر است بگوییم دشوار بود. چرا که تکنولوژی هوش‌مصنوعی می‌تواند تمام مولفه‌هایی که به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود را در نظر گرفته و در صورت پیش نیامدن اتفاق‌های غیر منتظره، قیمت مسکن در مناطق مختلف را محاسبه کرده و روند رشد آنها را نیز تخمین بزند. گفتنی است این تکنولوژی سالهاست توسط مجموعه‌ای دانش‌بنیان به نام کیلید مورد استفاده قرار گرفته و بسیاری از مردم از آن استفاده می‌کنند. ابزار تخمین قیمت مسکن کیلید که به صورت لحظه‌ای، با دریافت کدپستی ملک مورد نظر تخمینی از ارزش آن ارائه می‌دهد، می‌تواند الگویی برای تحقق این امر باشد.

کیلید، الگوی پیشرفت تکنولوژی در بازار مسکن؛

گفتنی است بخش عمده‌ای از مردم، مشاورین املاک و سیاستگذاران بخش مسکن، سالهاست از ابزارها و بخش‌های متنوع کیلید استفاده می‌کنند و در سالهای اخیر، عمده‌ای از متقاضیان خرید یا آپارتمان فروشی تهران، از طریق سامانه کیلید فعالیت‌های خود را انجام داده‌اند.

از طرفی کیلید به واسطه تعدد ابزارهایش، از ابتدا تا انتهای فرآیند جستجو و انجام معامله ملکی را با کاربران خود همراه است. به این صورت علاوه بر اینکه خریداران یا مشاوران املاک، تمام فایل‌های آپارتمان فروشی تهران را از طریق ابزارهای هوشمند مشاهده می‌کنند، آگاهی ملکی خود را نیز افزایش می‌دهند. این امر از طریق بخش اطلاعات بازار مسکن و کیلیدمگ روی می‌دهد. بخشی که اطلاعات قیمت و نوسانات آن را به صورت نمودار نشان می‌دهد و کاربر می‌تواند بازه زمانی و منطقه دلخواه خود را انتخاب کرده و از فراز و نشیب قیمت مسکن در آن محله‌ها باخبر شود. به این صورت متقاضی خرید آپارتمان در قیطریه به راحتی از نوسانات قیمت این منطقه و ارزش فعلی آن باخبر شده و با آگاهی کامل وارد مذاکره می‌شود.

افزایش آگاهی ملکی مردم، توسعه پایدار را به همراه می‌آورد؛

 کیلید مگ نیز به صورت یک مجله کامل و جامع، تمام مطالب مربوط به بخش مسکن و مباحث جانبی آن را پوشش داده و یک رسانه‌ بروز و جامع محسوب می‌شود. همچنین در کیلید مگ مشخصات مهم محله‌های مختلف تهران که تصمیم‌گیری را آسان و آگاهانه می‌کند، منتشر شده است. به طوری که متقاضی خرید آپارتمان در قیطریه و سایر مناطق تهران، بدون نیاز به مراجعه حضوری از تمام مولفه‌های مهم منطقه باخبر می‌شود.

در نتیجه کیلید نه تنها یک سامانه هوشمند و کاربردی برای انجام تمام فعالیت‌های ملکی است، ‌بلکه راهنمای موثقی برای سیاستگذاری و تصمیم‌گیری به شمار می‌رود. از طرفی تکنولوژی به کار گرفته شده در کیلید و نحوه فعالیت این سامانه هوشمند، می‌تواند راه ایجاد بستری که با عنوان سامانه هوشمند طرح جهش تولید مسکن از آن یاد شد را هموار کند.