۰ نفر

پایان غول ایرباس

۱۳ شهریور ۱۴۰۰، ۷:۵۲
کد خبر: 559027
پایان غول ایرباس

با تحویل آخرین فروند از هواپیمای ایرباسA380، پایان تولید این شاهکار صنعت هوانوردی بسیار نزدیک است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، امارات روز چهارشنبه اعلام کرد که ایرباس آخرین نسخه از این هواپیمای 2 طبقه را در‌ماه نوامبر آینده به آنها تحویل می‌دهد و بدین‌ترتیب به‌طور رسمی به برنامه فروش A380  به این کشور پایان می‌دهد. این کشور بزرگ‌ترین خریدار این مدل از ایرباس است که تقریبا نیمی از 251سفارش تولید را شامل می‌شود.

هم‌اکنون، آنها 115فروند هواپیمایA380 را در ناوگان هوایی خود دارند، اما پس از تحویل آخرین هواپیماهای تولید شده، این تعداد به 118فروند خواهد رسید. ایرباسA380  نخستین پرواز خود را در سال2005 انجام داد که در آن زمان یک شاهکار بزرگ در زمینه مهندسی بود، اما از آن زمان به بعد به‌دلیل هزینه‌های عملیاتی بالا و ناکارآمدی، به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های شرکت ایرباس تبدیل شد.

ایرباس در بیشتر زمان تولید این هواپیما، برای یافتن خطوط هوایی مایل به خرید A380  تلاش بسیار زیادی کرد که البته در این راه ناکام بود. ایرباسA380 با 445میلیون‌و600هزار دلار، یکی از گران‌ترین و مجلل‌ترین هواپیماهایی است که تا به حال ساخته شده و گنجایش سوار کردن 800مسافر را دارد. بدین‌ترتیب برنامه ساخت این هواپیما، تنها با تولید 251فروند به پایان می‌رسد. همه‌گیری بیماری کووید-19 نیز یکی دیگر از اصلی‌ترین دلایل این امر به‌حساب می‌آید. کاهش پروازها در جهان باعث شد تا بسیاری از خطوط هوایی به‌دنبال خرید هواپیمای جدید نباشند.