۰ نفر

یک مقام مسئول خبر داد؛

ارجاع ۱۵۰هزار ساخت و ساز غیرمجاز در روستاها به مراجع قضایی

۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۰۲
کد خبر: 557071
ارجاع ۱۵۰هزار ساخت و ساز غیرمجاز در روستاها به مراجع قضایی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام این‌که ۹۹ درصد روستاهای کشور دارای طرح هادی هستند، گفت: از این میزان طرح هادی برای ۵۴ درصد از روستاها اجرا شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، محمدرضا شاملو در نشست خبری اظهار کرد: در 99 درصد روستاهای بالای 20 خانوار جمعیت طرح روستایی تهیه شده است. بر این اساس 39788 طرح هادی دارند و تمام ساخت و سازها و فعالیت‌های عمرانی در چارچوب این طرح انجام می شود.

وی با بیان این‌که برای 822 روستا زیر20 خانوار به دلیل برخی عوامل از جمله حوادث طبیعی طرح تهیه شده است، افزود: طرح‌های هادی در 21 هزار و 100 روستا اجرا شده که حدود 54 دصد روستاهای بالای 20 خانوار را شامل می‌شود. در تعدادی از این روستا طرح هادی اجرا شده و در برخی روستاها در مراحل ابتدایی است.

وی در ادامه با اعلام این که تاکنون 3 میلیون و 693 هزار واحد سند از سوی بنیاد انقلاب صادر شده است،‌ تصریح کرد: از این تعداد 277 هزار سند مربوط به شهرهای زیر 25 هزار جمعیت بوده و مابقی املاک روستایی است که سند آنها صادر شده است. در بخش بهسازی و احیای روستاهای دارای بافت ارزشمند نیز برای 199 روستا طرح تهیه شده که در 105 روستا اجرا شده است.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با یادآوری این‌که برای 11900 روستا بازنگری طرح هادی اجرا شده به موضوع طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی اشاره و اضافه کرد: صرفا فعالیت عمرانی در روستاها نمی‌تواند اثربخشی کافی داشته باشد، ضمن این‌که هر فعالیت جزیره‌ای یا شکست می‌خورد یا اثر کمتری خواهد داشت. بنابراین طرح منظومه‌های روستایی را از سال 93 تهیه کرده‌ایم؛ خوشبختانه در این رابطه با 23 استان تفاهمنامه برای اجرای منظومه‌های روستایی امضا کرده‌ایم.

شاملو همچنین با بیان این که امسال با حمایت دولت و مجلس از فعالیت‌های بنیاد مسکن حدود 8000 میلیارد تومان اعتبارات مصوب داریم، اظهار کرد: تاکنون از این میزان حدود 40 درصد تخصیص صورت گرفته است؛ پیش بینی می‌کنیم امسال 3500 روستا تهیه یا بازنگری طرح روستا داشته باشیم.

وی با اعلام این‌که پروژه‌های طرح هادی 645 روستا با اعتبار حدود 390 میلیارد تومان همزمان با هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد،‌گفت: در سیل فروردین 98 حدود 11 هزار روستا در 26 استان تحت تاثیر بارندگی سیل‌آسا قرار گرفتند که 195 هزار واحد روستایی دچار آسیب شد. یکی از مسائل ایمن‌سازی روستاها بود؛ در این راستا در 1173 روستا و شهر کشور 1751 پروژه در جابجایی روستاها، 571 ایمن سازی مناطق آسیب دیده،‌460 پروژه احداث ابنیه فنی و 654 روستا بهسازی محیط روستاها در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: دولت 1100 میلیارد تومان به این پروژه‌ها اختصاص یافت که طی 18 ماه انجام و به بهر‌ه‌برداری رسید.

وی درباره زمین‌خواری در روستاها نیز گفت: یکی از عوامل بروز زمین‌خواری ضعف دستگاه‌های دولتی و دیگری نیازهای مردم است. در بنیاد مسکن به خصوص در طرح‌های هادی منشوری تهیه کردیم اولویت آن این بوده که از محیط زیست حفظ شود. در تمام طرح‌ها این تلاش کرده‌ایم. از نیمه دوم سال 87 بیش از 150 هزار تخلف ساخت و ساز را به مراجع قضایی معرفی کرده‌ایم. ضمن این‌که خلاء‌های قانونی نیز وجود دارد، بعضا مسئولان روستایی می‌گویند ما ساخت و سازهای غیرمجاز داخل روستا را می‌توانیم جلوگیری کنیم و خارج از آن را نمی‌‌توانیم. در این راستا پیش بینی‌های قانونی صورت گرفته است.