۰ نفر

مقایسه میانگین قیمت خرید آپارتمان در اکباتان با محله فرحزاد

۴ شهریور ۱۴۰۰، ۷:۲۶
کد خبر: 556579
مقایسه میانگین قیمت خرید آپارتمان در اکباتان با محله فرحزاد

قیمت خانه چیزی است که در تهران آنقدرها دقیق و مشخص نیست. بعضی اوقات می‌بینیم که یک خانه در مرکز شهر با خانه‌ای در لوکس‌ترین مناطق تهران برابری می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین، امکانات، سال ساخت، خیابان خوب یک محله و عواملی از این دست در این اتفاق موثر هستند. حال اگر شرایط برابر باشد، چطور؟ در فرحزاد خانه‌ها چه قیمتی دارند و شرایط در اکباتان چگونه است؟

قیمت خانه در فرحزاد

فرحزاد محله‌ای است که بعضی از نقاط آن بافت محلی دارد. این منطقه از نظر جغرافیایی در شیب قرار گرفته و ممکن است همین امر باعث شود که فرحزاد قیمت کم‌تری نسبت به مناطق اطراف خود داشته باشد. 

قیمت خانه و آپارتمان در فرحزاد نسبت به منطقه مجاور آن که اوین باشد، بسیار کم‌تر است. فرحزاد یکی از مناطقی است که مهاجران فراوانی در آنجا سکونت دارند. از اقوام ایرانی تا افغانستانی در این منطقه زندگی می‌کنند. 

اما این منطقه برای افرادی که فضای شهری زندگی برایشان مهم است، چندان مناسب نیست. فرحزاد بافت محلی قوی دارد که در بسیاری از مناطق آن، افراد یکدیگر را می‌شناسند. تکیه و زورخانه دارد و هویت خود را حفظ کرده است. اما قیمت مناسب‌تر این محله، جذابیتی است که آن را برتر و ممتاز می‌کند.

قیمت خانه در فرحزاد متری چند؟

قیمت خانه در فرحزاد بسیار متغیر است. خیابان‌هایی که از بافت محلی می‌گذرد را نمی‌توان با خیابان‌های مرتب شهری که در مجاورت فرحزاد قدیم وجود دارد، مقایسه کرد. اکنون فرحزاد به همین علت تنوع قیمتی بالایی دارد. شاید برای مشتری جالب باشد که در فرحزاد هنوز زمین‌ها و باغ‌هایی وجود دارد که می‌تواند آن‌ها را بازدید و معامله کند. البته در این زمینه دقت کنید که به عنوان یک مشاور، سند شش دانگ و تک برگ وجود داشته باشد. 

یک خانه در فرحزاد قیمتی حدود متری ۳۶ الی ۴۵ میلیون تومان دارد. ممکن است خانه‌هایی بیشتر یا کمتر از این حدود قیمت وجود داشته باشند، اما حدود قیمتی که در شرایط عادی خیابان‌های فرحزاد معامله می‌شود، در این حدود است. شما ممکن است ملک متری ۲۲ تومان هم پیدا کنید، اما احتمالا در منطقه خوب و بافت جذاب برای مشتری قرار نگرفته است.

قیمت خانه در اکباتان

اکباتان از آن شهرک‌هایی است که از گذشته تا کنون رونق خود را حفظ کرده است. این شهرک درست است نوساز تلقی نمی‌شود، اما در آنجا خانه‌های نویی وجود دارد. این خانه‌ها به اکباتان رونق می‌دهند. این ویژگی اکباتان را تبدیل به شهرکی امن و در عین حال به روز می‌کند. 

قیمت آپارتمان در شهرک اکباتان مانند سایر محله‌ها به سن بنا و خیابان آن مربوط می‌شود. البته که عواملی مانند نحوه ساخت هم در این قیمت‌گذاری تأثیرگذار هستند. قیمت خانه‌ها در اکباتان چیزی حدود متری ۳۴،۳۵ میلیون تا ۴۵ میلیون تومان است.

مقایسه قیمت خانه در فرحزاد و اکباتان

اکباتان از نظر جغرافیایی با فرحزاد فاصله زیادی دارد. اوین منطقه مجاور فرحزاد قیمتی متفاوت با اکباتان را دارد. به دلایلی که در مورد آن بحث کردیم، اکباتان و فرحزاد از نظر قیمتی قابل قیاس می‌شوند. درست است که از نظر جغرافیایی بسیار متفاوت هستند. فرحزاد در منطقهٔ دوی تهران و در شمالی‌ترین مناطق آن قرار دارد. در حالی که اکباتان در منطقه ۵ تهران واقع شده و از شمال شهر دور است. 

با همه این توصیف‌ها، آپارتمان‌ها در فرحزاد و اکباتان حدودا در یک حدود قیمت معامله می‌شوند و تفاوت بسیار زیادی با هم ندارند. اگر خیابان‌های با نظم و ترتیب برای مشتری اولویت داشته باشد، قطعا در این حدود قیمت باید اکباتان را انتخاب کرد. اما اگر برای مشتری خرید خانه در شمال شهر اولویت داشته باشد، فرحزاد انتخاب مناسبی است. این دو منطقه از نظر قیمتی مشابه هم هستند و انتخاب یک مشتری بسته به اولویت او خواهد داشت.

جمع‌بندی

فرحزاد در منطقه دوی تهران قرار گرفته است. این محله از نظر جغرافیایی در مجاورت اوین و ولنجکی قرار گرفته که قیمت ملک در آن سرسام‌آور است. با این وجود فرحزاد به علت ویژگی‌های جغرافیایی و بافت محلی آن در بسیاری از مناطق دارای تنوع قیمت است. ملک در این محله از متری ۳۳ تومن تا ۴۵ تومان معامله می‌شود. در حالی که ملک‌های ارزان‌تر و حدود ۲۲ میلیون تومان هم در این منطقه وجود دارد که به علت ویژگی خاص این محله است. 

اکباتان در منطقه پنج تهران قرار گرفته است. این شهرک مشکلاتی نظیر فرحزاد را ندارد. در این محله افراد از امکانات یک شهرک، مسجد، مرکز خرید و... بهره‌مند هستند. این محله نیز قیمتی حدود فرحزاد دارد. در مقایسه این دو محله عوامل زیادی متفاوت هستند،‌ اما قیمت‌های این دو محله تقریبا مشابه هم دانسته می‌شود. علت نیز در تفاوت بافت و وضعیت زیست در این دو محله نهفته است.