۰ نفر

نکاتی که دولت جدید برای ورود به بازار مسکن باید بداند

۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۵۰
کد خبر: 556011
نکاتی که دولت جدید برای ورود به بازار مسکن باید بداند

با اعلام لیست وزیران دولت سیزدهم، کارشناسان و فعالان اقتصادی، به تحلیل عملکرد اعضای کابینه و مسیرهایی که باید برای ساماندهی بخش خود طی کنند می‌پردازند.

بخش‌خصوصی،‌ چترنجات بازار مسکن؛

در حوزه مسکن نیز، مهندس رستم قاسمی به عنوان سکاندار جدید این بخش معرفی شده است تا در 4 سال آینده بتواند این بخش را از رکود خارج کرده و تامین مسکن را برای مردم آسان کند. وزیری که باید مشکلاتی که سر راه توسعه بازارمسکن قرار گرفته است را شناسایی و با برداشتن آنها، مسیر خانه‌دار شدن مردم را هموار کند.

تورم، بزرگترین مانع توسعه بازار مسکن؛

مردم و فعالان بخش مسکن، امیدوارند تا در 4 سال آینده، دولت بتواند ساخت 4 میلیون واحد مسکونی را به سرانجام برساند تا مشکل کمبود عرضه در سالهای اخیر رفع شود. اما سوال اینجاست که حتی اگر این امر محقق شود، مسکن کاملا از رکود خارج شده و می‌توان به خرید آپارتمان در زعفرانیه امیدوار بود؟ بدیهی است پاسخ این سوال خیر است و این طرح، در مرحله نخست تامین مسکن اقشار کم و میان‌درآمدی جامعه را هدف قرار داده است. اما با این تعداد تولید مسکن،‌ تاحدودی عرضه و تقاضا متعادل شده و می‌توان به ثبات نسبی قیمت ها امیدوار بود.

گفتنی است ساخت مسکن در قابل طرح‌هایی همچون مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن،‌ نمی‌تواند آنطور که باید کارساز باشد. چراکه حتی اگر معایب متعدد اجرای این نوع ساخت مسکن را در نظر نگیریم، با کاهش درآمد دولت و مشکلات متعدد این سالها که رکود اقتصادی را به همراه داشته، دولت سیزدهم ازعهده تامین مالی برای ساخت این تعداد واحد مسکونی برنمی‌آید.

بخش‌خصوصی،‌ موتور محرک بازار مسکن؛

پس لازمه این روزهای بازارمسکن،‌ ساخت انبوه مسکن توسط بخش خصوصی است. به طوری که دولت با تمام توان خود از فعالان بخش خصوصی پشتیبانی کند تا چرخه تولید تا مصرف توسط مردم به گردش در بی‌آید. به این صورت هم فعالان این حوزه به رونق نسبی در کسب و کار خود می‌رسند، هم دولت در اجرا درگیر نشده و تمرکز خود را در توسعه بخش‌های دیگر و تامین مالی می‌گذارد.

لازم به ذکر است تنها این مسیر می‌تواند توسعه پایدار ایجاد کند و مسکن را به رونق برساند. اما بازهم یک مانع بزرگ برای ورود مردم به پروسه ساخت و ساز وجود دارد به نام تورم. این افزایش نرخ در همه کالاها و مشخص نبودن میزان آن، مشکلات بزرگی برای سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان مسکن ایجاد می‌کند. به طوری که در تامین نهاده‌های ساختمانی نمی‌توان برنامه‌ریزی کرد و قیمت تمام شده مسکن نیز مشخص نیست.

1

در صورت کنترل تورم می‌توان به ورود سرمایه‌گذاران امیدوار بود. سازندگان نیز با مشاهده ثبات قیمت در تمام بخش‌ها، به افزایش فعالیت تشویق می‌شوند و در نهایت شاهد توسعه و رونق اقتصادی در تمام بخش‌های بازار مسکن خواهیم بود.

خرید آسان خانه از مسیر تورم می‌گذرد؛

گفتنی است کنترل تورم علاوه بر مزایای بیشماری که برای ساخت مسکن به همراه می آورد،‌ به ایجاد و توسعه ابزارهای تامین مالی نیز کمک کرده و استفاده از ظرفیت های متعدد بازارسرمایه در بخش مسکن محقق می‌شود. از سوی دیگر روش‌هایی همچون لیزینگ و پیش فروش نیز که به واسطه تورم زیاد اقتصادی بدون استفاده مانده، توسعه یافته و خرید خانه برای مردم راحت‌تر می‌شود.

چراکه هم‌اکنون به واسطه وجود تورم زیاد امکان استفاده از تمام ظرفیت های موجود در بخش پیش فروش و لیزینگ وجود ندارد. از طرفی برای هیچ مجموعه‌ای توجیه اقتصادی ندارد مبلغی را برای خرید خانه پرداخت کند و بیست سال بعد همان مبلغ که قدرت اجاره‌بهای خانه فوق را هم ندارد دریافت کند. از این رو کنترل تورم است که سرمایه‌گذاران و سازندگان بازار مسکن را به فعالیت تشویق می کند و مردم نیز از مزایای بیشمار آن که مهمترینش خرید خانه با استفاده از روش های کاربردی است، بهره میبرند.

شفافیت،‌ نخستین مزیت ورود هوش‌مصنوعی به صنعت ساختمان؛

در نتیجه انتظار می‌رود دولت با اعمال سیاستهای کلان اقتصادی،‌ کنترل تورم را در دستور کارقرار دهد تا بخش خصوصی بتواند به ساخت و ساز پرداخته و در نهایت بازارمسکن توسعه یابد. اما در این بین باید با سوداگری به صورت جدی مبارزه کرده و با نظارت گسترده بر فعالیت های بازار،‌ از گران فروشی و سوء استفاده دلالان سوداگر در بخش های مختلف همچون تامین مصالح و تجهیزات ساختمانی ممانعت کند. مشکلی که مدتی پیش برای سیمان به وجود آمد و فعالیت های عمرانی را با مشکل مواجه کرد، در چنین مواقعی زیاد میشود و باید از ابتدا جلوی ایجاد چنین مباحثی گرفته شود.

این مهم نیز با شفافیت در تمام بخش های تولید تا عرضه ساماندهی می‌شود. به این صورت که میزان تولید کارخانه ها مشخص شده و در سامانه ای یکپارچه وارد شود. از سوی دیگر میزان مصرف بازار نیز مشخص شده و هرشخص به اندازه ساخت و ساز خود خرید خود راانجام میدهد. فروشندگان مجاز نیز با رصد کامل ناظران، به اندازه فروش هر ماه خود مجوز خرید داشته باشند و به محتکران اجازه فعالیت ندهند.

2

کیلید،‌ سامانه پیشرو درتوسعه تکنولوژی؛

گفتنی است این مهم باید در تمام بخش‌های بازار مسکن اتفاق بی افتد تا همچون مشاورین املاک، فعالیت شفاف و هدفمندی داشته باشند. فعالیتی که با روی کار آمدن هوش مصنوعی در آن، بروزرسانی شد و دست دلالان سوداگر را از این بخش کوتاه کرد. شایان ذکر است این توسعه را مجموعه ای دانش بنیان به نام کیلید به ارمغان آورد و علاوه بر اینکه هوش مصنوعی را وارد حوزه املاک کرد، با اطلاع رسانی گسترده و آموزش، استفاده از آن را در کشور نهادینه کرد. به طوری که امروز اکثر مشاورین املاک و مردم،‌ فعالیت های ملکی خود را از طریق سامانه های تخصصی ملکی همچون کیلید انجام می‌دهند.

نکته قابل توجه دستاوردی است که کیلید برای توسعه بخش های دیگر بازار مسکن به همراه داشته است. به این صورت علاوه بر اینکه مردم و مشاورین املاک، در زمان کوتاه، فعالیت‌های ملکی خود را با بهترین کیفیت انجام می‌دهند، سیاستگذاران نیز از طریق بخش اطلاعات بازار مسکن کیلید،‌ نیاز هر منطقه را شناسایی و بر مبنای آن تصمیم‌های مشوق یا بازدارنده خود را اعمال می‌کنند. البته این بخش سالهاست به افزایش آگاهی مردم و مشاورین، ‌نسبت به نوسانات قیمت املاک در هر منطقه کمک می‌کند. به طوری که متقاضی خرید آپارتمان در ونک، با مشاهده تغییرات قیمت خانه در 8 سال گذشته، دید کافی از پیشرفت قیمت این محله داشته و با نگاه بازتری وارد مذاکره می‌شود.

سامانه‌های هوشمند ملکی، شتاب‌دهندگان توسعه بازار مسکن؛

گفتنی است افزایش‌ آگاهی ملکی مردم، یکی از مهمترین اهداف کیلید است. اما تسریع و تسهیل درانجام معاملات ملکی با کیفیت نیز، سالهاست در این مجموعه در حال پیشرفت بوده و با بروزترین سامانه های دنیا در حال رقابت است. کیلید با استفاده از ابزارهایی همچون تخمین قیمت مسکن، ابزارهای مختلف جستجوی ملکی که از بروزترین تکنولوژی هوش‌مصنوعی بهره می برد، سرعت انجام معاملات را به طور چشمگیری کاهش داده است. به طوری که متقاضی خرید آپارتمان در دریا، با مشخص کردن محله دلخواه خود و انتخاب سایر مولفه‌های مهم همچون بازه قیمتی، متراژ، تعداد اتاق‌ها،‌ طبقه و جزئیات دیگر،‌ فایلهای متناسب با نیازهای خود را مشاهده می‌کند.

البته کیلید به افزایش سرعت شکل‌گیری ابزارهای تامین مالی، همچون لیزینگ و پیش فروش هم کمک میکند. چرا که یکی از مهمترین مولفه های ایجاد چنین ابزارهایی، شفافیت در معاملات و ارزیابی قیمت املاک است. کیلید نیز با ایجاد بستری شفاف این شفافیت را ایجاد کرده و با ابزارهای هوشمند خود، تخمین قیمت املاک را با استفاده از کدپستی ده رقمی ارائه میدهد.

به این صورت می‌توان گفت کیلید علاوه بر اینکه یک راهنما و دستیار بسیار خوب برای فعالیت‌های ملکی مردم و مشاورین املاک است، یک عامل محرک برای توسعه بازارمسکن و‌ شکل‌گیری ابزارهای نوین در این بخش به شمار می‌رود.