۰ نفر

رفع کابوس شبانه مستاجرین

هزینه تعمیرات ساختمان بر عهده چه کسی است؟

۱۵ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۲۱
کد خبر: 542618
هزینه تعمیرات ساختمان بر عهده چه کسی است؟

هزینه تعمیرات ساختمان بر عهده چه کسی است؟ چگونه می‌توانید کابوس مستأجر نشینی را به‌راحتی رفع کرده و دیگر سر مشکلات مالی با صاحب‌خانه خود بحث نکنید؟

در قراردادهایی که بین موجر و مستأجر نوشته می‌شود به‌تمامی نکات مالی اشاره می‌شود ولی متأسفانه برخی از افراد توجهی به این مفاد ندارند و حتی آن‌ها را مطالعه نمی‌کنند. همین موضوع باعث‌شده که بر سر بحث‌های مالی ساختمان مشکلات زیادی بین صاحب‌خانه و مستأجر پیش‌آمده و حتی کار این افراد به دادگاه کشیده شود.

ما سعی کردیم در این مقاله، به زبانی ساده و کاربردی به موضوع هزینه‌های ساختمانی و مسئولیت پرداخت هزینه‌ها بپردازیم و از دیدگاه قانونی به این موضوع نگاه کنیم. اگر شما هم با این مشکل مواجه هستید و نمی‌دانید بالاخره چه کسی مسئول پرداخت هزینه‌هاست، این مقاله برای شما است. به شما اطمینان می‌دهیم در پایان این مقاله از تمام چم‌وخم‌های پرداخت هزینه تعمیرات ساختمان مطلع شده و دیگر با چالش مواجه نخواهید شد.

1

قوانین مالک و مستأجر آپارتمان بر سر هزینه‌های ساختمان

طبق ماده 486 قانون مدنی، در صورتی که هزینه‌های آپارتمان به‌صورت کلی بوده و اجاره‌نشین در ایجاد این مشکلات دخالتی نداشته، صاحب‌خانه ملزم به پرداخت این هزینه‌ها و خرید یراق ‌آلات موردنیاز است. رفع مشکلات جزئی نیز بر عهده مستأجر بوده و تنها در برخی موارد بایستی صاحب‌خانه مبلغ تعمیرات را بپردازد.

این استثنائات نیز مربوط به زمانی می‌شوند که مستأجر به‌تازگی وارد خانه شده و در ایجاد مشکلات یا خرابی‌های آپارتمان دخالتی نداشته است.

2

مشکل از جایی شروع می‌شود که مستأجر و صاحب‌خانه در تشخیص جزئی یا کلی بودن هزینه‌های آپارتمان اختلاف‌نظر پیدا می‌کنند. به‌عنوان‌مثال برخی از افراد نمی‌دانند که هزینه سرویس آسانسور با مالک است یا مستأجر؟ و به همین دلیل اختلاف‌های شدیدی بین آن‌ها پیش می‌آید.

تشخیص جزئی و کلی بودن مشکلات آپارتمان در قوانین مالک و مستأجر

برای تشخیص جزئی یا کلی بودن هزینه‌ها و تعمیرات می‌توان به این موضوع دقت داشت که آیا مشکل توسط مستأجر ایجاد شده؟ یا جزء هزینه‌های اساسی ساختمان به‌حساب می‌آید؟

به‌عنوان‌مثال رفع مشکلات سیم‌کشی برق، تعمیرات آسانسور، رنگ‌آمیزی ساختمان، تعمیر لوله‌کشی آب و دیگر مواردی که به این شکل هستند را می‌توان جزء هزینه‌های اساسی آپارتمان به‌حساب آورد. در مقابل، تعویض پوشال کولرآبی، تعمیر تهویه سرویس‌ها، تعویض موردی پریزها و نصب توری پنجره‌ها جزو تعمیرات جزئی بوده و مستأجر ملزم به پرداخت هزینه‌های آن‌ها است.

دقت داشته باشید که موجر در هنگام تحویل آپارتمان بایستی تمامی قطعات و یراق‌آلات خانه را بدون هیچ خرابی به اجاره‌نشین تحویل دهد. در صورتی که این مشکلات، قبل از ورودِ مستأجر به آپارتمان ایجاد شده، صاحب‌خانه ملزم به پرداخت تمامی هزینه‌های جزئی است.

البته تعویض قطعاتی مانند قفل درب چوبی آپارتمان نیازی به هزینه‌های تعمیر یا حضور کارشناس در محل ندارد و تنها با خرید یراق‌آلات جدید می‌توان آن‌ها را تعویض کرد. هزینه خرید این وسایل را نیز خود مستأجر می‌تواند برعهده گرفته و یا در آینده هزینه این موارد را از صاحب‌خانه دریافت کند.

راه‌حل قانونی عدم پرداخت هزینه تعمیرات ساختمان توسط مالک

همیشه پیشنهاد می‌شود که سعی کنید تا مشکلات را با گفتگو حل کنید ولی اگر مالک آپارتمان، مبلغی را به‌عنوان هزینه‌های اساسی ساختمان پرداخت نکرد، می‌توانید از ایشان شکایت کنید. برای شکایت کافیست به مراجع حل اختلاف رفته و شکوائیه خود را مبنی بر پرداخت نکردن هزینه‌های ساختمان توسط مالک به ثبت برسانید.

3

اگر پس از از شکایت، صاحب‌خانه اقدامی در جهت رفع مشکلات ساختمان و پرداخت هزینه‌ها نکرد، مستأجر می‌تواند بنا به‌حکم دادگاه، تعمیرات را انجام داده و هزینه‌ها را از اجاره بهاء کسر کند.

به‌عنوان‌مثال اگر کمد دیواری آپارتمان مشکل اساسی پیدا کرده بود و نیازمند به خرید درب، تعویض ریل کمد دیواری و بازسازی دوباره بود، مستأجر می‌تواند تعویض قطعات را انجام داده و سپس تمامی هزینه‌ها را از اجاره آخر ماه خود کم کند.

با داشتن حکم دادگاه، صاحب‌خانه نمی‌تواند به‌صورت قانونی هزینه اجاره را همانند حالت عادی از مستأجر بگیرد.

برای کاهش هزینه‌های آپارتمان چه کاری باید انجام داد؟

در صورتی که قصد دارید تا هزینه‌های ساختمان را با کمترین قیمت ممکن پرداخت کنید، بایستی ابتدا آشنایی خوبی با یراق‌آلات خانه داشته و سپس از یک مرجع معتبر، وسایل موردنیاز را تهیه کنید. شرکت تجهیز یراق اطلاعات کاملی درباره اکثر یراق ساختمانی برای کاربران ارائه داده و تمامی وسایل را نیز با قیمتی مناسب، به فروش می‌رساند.

شما می‌توانید با مراجعه به آدرس tajhizyaragh.com از خدمات و محصولات این شرکت برای تعمیر لوازمات آپارتمانی خود استفاده کنید. همچنین تجهیز یراق دارای متخصصین و کارشناسانی است که می‌توانند به شما راهنمایی کاملی در خصوص خرید یراق‌آلات موردنیازتان ارائه دهند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر همین حالا به سایت تجهیزیراق مراجعه کنید.