۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تخلفات آژانس‌ های هواپیمایی در سایه عدم نظارت / سفرهای شیرینی که تلخ می‌ شوند

۸ تیر ۱۴۰۰، ۱۱:۰۱
کد خبر: 540572
تخلفات آژانس‌ های هواپیمایی در سایه عدم نظارت / سفرهای شیرینی که تلخ می‌ شوند

روزانه افراد زیادی برای سفر کردن، به دلایل مختلف آژانس‌های هواپیمایی را انتخاب می‌کنند؛ اما در کشور ما تجارب ناخوشایند بسیاری از سفر با این آژانس‌ها گزارش می‌شود؛ تجارب ناخوشایندی که غالبا در سایه عدم نظارت رخ می‌دهد.

اقتصاد آنلاین – سیده زهرا محمودی؛ سفر کردن بشر، تاریخچه دور و درازی دارد؛ شاید بتوان نخستین سفرهای انسان را به حدود دو میلیون سال پیش و زمانی که نیاکان ما یعنی راست قامتان مهاجرت کردند، نسبت داد؛ احتمالا از نخستین سفر انسان تا مدت‌های زیادی بیشتر سفرها به اجبار و یا برای تجارت بوده است و سفر در سال‌های دور معنی‌ای که اکنون با این کلمه برایمان تداعی می‌شود، را به همراه نداشته است. اما رفته رفته و با مرور زمان هم شیوه سفر تغییر کرد و هم انگیزه انسان‌ها از مسافرت متفاوت شد.

اگر از سفرها و مهاجرت‌های اجباری و یا تجاری نیاکانمان گذر کنیم و به سال‌های اخیر برسیم، می‌بینیم که همواره بسیاری از مردم در جهان به قصد تفریح و... به سفر می‌پردازند؛ سفرهایی که شاید درحال‌حاضر صدها راه مختلف برای انجامش وجود داشته باشد؛ از جمله آسان‌ترین این روش‌ها برای بسیاری از مسافران می‌توان به تورها و آژانس‌های مسافرتی اشاره داشت. بیش از ۸۰سال است که از تاسیس نخستین آژانس هواپیمایی کشور می‌گذرد و قطعا این آژانس‌ها انتخاب بسیاری از افراد برای مسافرت محسوب می‌شوند؛ هر یک از افراد نیز دلایل مختلفی برای انتخاب این آژانس‌ها دارند؛ از اطلاعات بیشتر آژانس‌ها در رابطه با مقصد و شرایط و... گرفته تا هزینه‌هایی که ممکن است در سفر از طریق آژانس‌های مسافرتی کاهش یابد و....

کام‌های شیرینی که توسط آژانس‌ها تلخ می‌شود

اما این آژانس‌ها با وجود مزایای زیادی که می‌تواند برای مسافران به دنبال داشته باشد، بعضا مشکلاتی هم دارند. مشکلاتی که ممکن است روزهای شیرین سفر را به روزهایی تلخ تبدیل کند و متاسفانه سال‌های زیادی است که نه تنها این مشکلات رفع نمی‌شود، بلکه روز به روز به تعداد آنها افزوده شده و بسیاری از مردم از بی‌مسئولیتی برخی از آژانس‌های مسافرتی به ستوه آمده‌اند.

قیمت‌های بالا و بدون منطقی که برخی از آژانس‌های مسافرتی اعلام می‌کنند، عدم برنامه‌ریزی مناسب، شرایط بد سفر با وجود قیمت بالا و هزینه‌های گزاف، برخورد نامناسب کارمندان، عدم پاسخگویی، کنسل شدن ناگهانی برنامه و... از جمله مشکلات این تورهای مسافرتی به شمار می‌رود که باتوجه به شرایط، روز به روز نیز بر تعداد این مشکلات افزوده می‌شود؛ برای مثال در دوران کرونا با وجود اینکه آژانس‌ها موظف به عودت هزینه به مسافر شده بودند اما برخی از آژانس‌های مسافرتی از این کار سر باز می‌زدند.

با همه این اوصاف نهاد نظارتی نیز برای بررسی و نظارت بر تخلفات آژانس‌ها وجود ندارد؛ البته نه اینکه نباشد اما گفته‌های بسیاری از مسافران حاکی از بی‌نتیجه‌بودن شکایات منتقل شده به نهادهای نظارتی است. در ادامه این گزارش روایت یکی از مشتریان آژانس مسافرتی الی گشت را خواهید خواند.

تجربه یک مسافر از آژانس‌های مسافرتی

شاید دقیقا به همان اندازه‌ای که بسیاری از افراد خاطراتی شیرین از سفر با آژانس‌های مسافرتی دارند، افرادی هم باشند که اشتباهات و بی‌مسئولیتی‌های آژانس‌ها، این تجربه شیرین را به تجربه‌ای تلخ تبدیل کرده باشد. یکی از مخاطبان اقتصاد آنلاین، تجربه سفر خود با آژانس مسافرتی الی گشت را اینگونه تشریح کرد: «در هفته گذشته از آژانس اینترنتی الی گشت یک تور به مقصد آنکارا خریداری کردم؛ اما متاسفانه بلیط هواپیما برای این جانب ارسال نشد و به صورت روزانه با آژانس در تماس بودم تا بلیط هواپیما را دریافت کنم.»

این مخاطب با بیان اینکه با هر تماس، مورد توهین کارمندان پاسخگوی الی گشت قرار می‌گرفت، ادامه داد: بالاخره در روز آخر و چند ساعت مانده به پرواز، بلیطی برای اینجانب صادر شد که صدور این بلیط نیز با لحن تند و بد خانم پاسخگو همراه بود. البته مشکل این مسافر به اینخا ختم نمی‌شود و مشکل اصلی به مسیر بازگشت آنکارا به تهران باز می‌شود.

به گفته این مخاطب، در مسیر بازگشت نیز علی رغم پیگیری‌های بنده بلیطی برای من صادر نشد و ما طبق اعلام سایت الی گشت در ساعت مقرر در فرودگاه حضور داشتیم. اما متاسفانه از سوی شرکت هواپیمایی اعلام شد که بلیط برای روز گذشته بوده و بنده به علت عدد پاسخگویی و خدمات‌رسانی الی گشت مجبور به پرداخت مجدد هزینه‌ای گزاف برای تهیه بلیط شدم.

البته این تنها یکی از هزاران روایتی بود که برای مسافرانی که از این آژانس‌ها استفاده می‌کنند، بازگو شد. این عدم پاسخگویی‌ها نه تنها سبب سلب اعتماد مردم از آژانس‌های مسافرتی می‌شود بلکه ممکن است هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را برایشان به دنبال داشته باشد. به همین علت وجود نهادی پاسخگو که تا حدی بتواند آژانس‌ها را موظف به جبران ضررهای این چنینی کند و از این طریق این اتفاقات را نیز به حداقل برساند، امری ضروری محسوب می‌شود.

وجود یک سامانه برای ثبت شکایات و تخلفات تنها زمانی نتیجه‌بخش خواهد بود که بتواند برای مسافران کارایی داشته باشد و در غیر این صورت بودن یا نبودن آن تفاوتی ایجاد نخواهد کرد و علاوه بر این موضوع، هر روز شاهد اتفاقات این چنینی بیشتری خواهیم بود.