۰ نفر

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد؛

آخرین وضعیت محدودیت سفرهای خارجی در دوران کرونا

۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۰۳
کد خبر: 532368
آخرین وضعیت محدودیت سفرهای خارجی در دوران کرونا

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: محدودیت سفر به ۴۲ کشور به علت شیوع کرونا بدون تغییر برقرار بوده و سفر به عراق نیز با رعایت پروتکل‌های ویژه در حال انجام است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «محمد حسن ذیبخش» روز دوشنبه در خصوص آخرین وضعیت و شرایط سفرهای خارجی افزود: محدودیت پروازهای خارجی بدون تغییر هنوز ادامه دارد.

وی گفت: فقط کشور انگلیس از فهرست محدودیت ها خارج شده است و پروازها به این انگلستان برقرارشد.  پروازها به عراق نیز به ضرورت و با رعایت پروتکل های ویژه در حال انجام است.

به گفته ذیبخش به دلیل شیوع کرونا تغییری در وضعیت سفر به کشورهای پرخطر و ویژه به وجود نیامده است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی توضیم داد: اکنون سفر به هند، پاکستان، فرانسه، بوتسوانا، برزیل، جمهوری چک، عراق، استونی، ایرلند، لسوتو، مالاوی، موزامبیک، اسلواکی، آفریقای جنوبی و زامبیا به عنوان کشورهای دارای شرایط ویژه ممنوع است.

وی گفت: برای این کشورها ممنوعیت پذیرش مسافر چه با پرواز مستقیم چه غیرمستقیم داریم که استثنائی برای دیپلمات‌ها و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی با رعایت شرایط و پروتکل‌های کرونا قائل هستیم.

ذیبخش گفت: فهرست ۲۷ کشور نیز که به عنوان کشورهای پرخطر با شرایط خاص مسافر پذیرش می شود شامل آلبانی، آندورا، بحرین، بولیوی، بوسنی و هرزگوین، کلمبیا، مصر، استونی،  اکوادور، مجارستان، اردن، کوزوو، لتونی، لبنان، مالت، مولداوی، مونته نگرو، مقدونیه، فلسطین، سنت لوسیا، ‌صربستان، سیشل، اسلونی، سوئد، سوریه، تانزانیا و امارات متحده عربی اعلام می شود. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: کشورهای پرخطر که با بروز بالای بیماری شناخته شده‌اند، دارای شرایط عدم منع تردد با الزام ارائه تست PCR منفی با اعتبار ۹۶ ساعته در مبدأ‌ و انجام تست مجدد پس از ورود به کشور برای مسافران بالای ۸ سال هستند.

اگرچه پرواز مستقیمی به برخی از کشورهای نامبرده وجود ندارد اما ستاد کرونا با این استدلال که مسافر از طریق پرواز کانکشن در مسیرهای ذکر شده جابجا و وارد ایران شود، نام برخی کشورها را که ایران پرواز مستقیمی به آن ندارد در فهرست کشورهای ممنوع و پرخطر آورده است.

ذیبخش افزود: همه اتباع ایرانی و خارجی که قصد سفر به ایران را دارند، ملزم به ارائه گواهی تست مولکولی(RT-PCR) منفی از نظر کووید ۱۹ با مدت اعتبار حداکثر ۹۶ ساعت از آزمایشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت کشور مبدا به زبان انگلیسی یا مورد تایید کنسولگری پیش از سوار شدن به هواپیما در فرودگاه مبدا هستند.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: مسافران باید فرم خوداظهاری عدم ابتلا به کووید۱۹ را در فرودگاه مبدا قبل از صدور کارت پرواز تکمیل و به نماینده شرکت هواپیمایی ارائه کنند و همچنین فرم تعهد مسافر را در طول پرواز تکمیل و در فرودگاه مقصد به نماینده وزارت بهداشت مستقر در فرودگاه تحویل دهند.

منع و محدودیت سفرهای خارجی با توجه به وضعیت کرونایی کشورهای مقصد با تصمیم ستاد مبارزه با کرونا و ابلاغ آن از سوی سازمان هواپیمایی انجام می‌شود. اکنون پروازهای انگلیس به دلیل عادی شدن شرایط در این کشور برقرار است، اما سفر به هند و پاکستان ممنوع و بلیت فروشی در این مسیرها نیز غیرقانونی اعلام شده است.