۰ نفر

جزییات طرح مسکن ارزان قیمت

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۴۷
کد خبر: 526619
جزییات طرح مسکن ارزان قیمت

بر اساس طرح ساخت مسکن ارزان قیمت که امروز اعلام وصول شد، قرار است شهرداری های شهرهای بالای ۲۵۰ هزار نفر جمعیت، مکلف به ساخت سالانه ۵۰۰ تا ۵ هزار واحد مسکونی استیجاری شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، طرح ساخت مسکن ارزان قیمت امروز یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.

این طرح با هدف حمایت از ساخت مسکن استیجاری از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس تدوین شده که قرار است به کمیسیون‌های مربوطه و کمیسیون عمران مجلس برای بررسی ارجاع شود.

در این طرح هیچ بند یا ماده‌ای در خصوص نحوه تأمین مالی احداث واحدهای مسکونی از سوی شهرداری‌ها پیش بینی نشده است که می‌تواند به پاشنه آشیل طرح تبدیل شود.

متن طرح مذکور به شرح زیر است:

ماده ۱: شهرداری‌های با جمعیت ۲۵۰ هزار نفر و بیشتر هر ساله به تعداد ذیل مسکن استیجاری ساخته و به افراد بومی همان شهر خصوصاً جوانان تازه متأهل شده و نیازمند اجاره داده شود.

ماده ۲: حداقل تعداد واحد مسکونی قابل ساخت در هر سال:

کلان شهر تهران سالانه ۵۰۰۰ واحد مسکونی

کلان شهرهای ۲ تا ۴ میلیون نفر جمعیت ۳۰۰۰ واحد مسکونی

کلان شهرهای ۱ تا ۲ میلیون نفر جمعیت ۲۰۰۰ واحد مسکونی

شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار تا یک میلیون نفر سالانه ۱۰۰۰ واحد مسکونی

شهرداری‌های بین ۲۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر جمعیت سالانه ۵۰۰ واحد مسکونی

تبصره: حدود هر واحد بین ۷۰ تا ۱۰۰ متر مربع می‌باشد.

ماده ۳: برای مدیریت بهتر این واحدها مدیریتی یا واحدی بنام املاک و مستغلات در صورت نبود در چارت شهرداری‌ها تشکیل گردد که به نحوه نظارت بر این واحدها و اجاره آنها می‌پردازد.

ماده ۴: شرایط اجاره و میزان مال الاجاره ماهانه پیشنهادی شهرداری به شورای اسلامی همان شهر تقدیم کرده و پس از تأیید آن شورا مبنای اجرا قرار می‌گیرد.

تبصره: میزان مال الاجاره به میزان ۲۰ در صد زیر قیمت بازار همان شهر در همان سال جاری می‌باشد.

تبصره: حداکثر مدت اجاره برای هر خانواده در این نوع واحدها سه سال شمسی می‌باشد.

تبصره: مسائل شهرسازی از جمله مُشرفیت، مَحرمیت، سیاست‌های مصرف بهینه انرژی و استفاده از تکنولوژی‌های مورد نظر بایستی بر اساس ضوابط طرح تفصیلی در نظر گرفته شود.

تبصره: در ساخت این واحدها آئین نامه زلزله بایستی به طور کامل در نظر گرفته شود.