۰ نفر

معاون وزیر راه و شهرسازی؛

بازار مسکن در کل کشور راکد است / اعلام متوسط قیمت مسکن استان‌ها در هر ماه

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۴:۳۸
کد خبر: 524411
بازار مسکن در کل کشور راکد است / اعلام متوسط قیمت مسکن استان‌ها در هر ماه

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بازار مسکن در کل کشور دچار رکود شده اما علت رشد قیمت ماه‌های اخیر در تهران این است که پس از ثبات ارز و سکه، مقداری سرمایه از این حوزه‌ها وارد بازار مسکن پایتخت شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمود محمودزاده اظهار کرد: از نظر فرهنگی و اقتصادی، مسکن در کشور ما به عنوان یک کالای سرمایه ای محسوب می‌شود و هر چقدر هم که تولید داشته باشیم این نگاه سرمایه‌ای وجود دارد. تلاطمات بازارهای موازی نیز بر قیمت مسکن تاثیر می‌گذارد. بنابراین باید ضمن انجام ساخت‌وساز، از ابزارهای دیگر مثل مالیات خانه‌های خالی نیز استفاده کرد.

وی افزود: با وجود آمار افزایش قیمت مسکن شهر تهران در ماه‌های اخیر، بازار مسکن سایر مناطق کشور در رکود قرار دارد و رشد قابل ملاحظه قیمت دیده نمی‌شود. دلیل رشد قیمت در تهران نیز سرریز سرمایه‌هایی است که از بازارهای طلا، ارز و بورس به بخش مسکن می‌آید.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از اهداف راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان، کنترل سوداگری در بازار مسکن است تاکید کرد: وقتی تلاطم بازارهای دیگر فروکش می‌کند، افراد برای ذخیره سرمایه خود به بازار مسکن می‌آیند؛ زیرا مطمئن‌تر از دیگر بازارهاست. بعد که بازارهای رقیب شروع به حرکت کردند این افراد از حوزه مسکن خارج می‌شوند.

محمودزاده گفت: آمار بانک مرکزی نشان می دهد در چند ماه اخیر میزان سپرده‌گذاری در بانکها افزایش یافته است. وقتی بازارهای ارز،  سکه و امثالهم به آرامش می رسند بخشی از پول این بازارها، خارج و در بانکها سپرده گذاری می‌شود یا به بازارهای باثبات تر مثل مسکن می‌آید.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: آمار به روز از میانگین قیمت مسکن کل کشور آماده شده و به زودی ارایه خواهد شد. از این پس نیز تلاش می کنیم هر ماه متوسط قیمت استان ها و کل کشور را اعلام کنیم.

متوسط قیمت مسکن در تهران ۲۹.۳ میلیون تومان

بنابراین گزارش، فروردین سال ۱۴۰۰  متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران  ۲۹ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۱ درصد کاهش و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۹۱.۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. طبق اعلام بانک مرکزی همچنین تعداد معاملات انجام شده در این ماه معادل ۲.۱ هزار فقره بود که از کاهش ۶۰ درصد نسبت به ماه گذشته و افزایش ۶۸ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته حکایت دارد.