۰ نفر

بررسی شرایط و مدارک مورد نیاز برای انواع تسهیلات مسکن؛

چطور وام مسکن بگیریم؟

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۹:۳۶
کد خبر: 523094
چطور وام مسکن بگیریم؟

خانه خریدن سرمایه زیادی می طلبد. معمولا صاحبخانه ها زمان زیادی را صرف جمع کردن پول مورد نیاز این کار کرده اند تا سرانجام موفق به خریدخانه شده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، وام مسکن میانبر خوبی برای خلاصی از مستأجری است. اما سوالات زیادی در قدم اول برای ما به وجود خواهد آمد. از کجا چنین وامی را تهیه کنیم؟ کدام بانک وام مسکن بهتری می دهد؟ اقساط این وام چگونه است؟ اصلا چقدر وام می‌دهند؟ و هزار سوال دیگر. در این مقاله سعی می‌کنیم سوالات مهم در این زمینه را پاسخ دهیم و شما را یک قدم به صاحبخانه شدن نزدیک کنیم!

ثبت نام انواع وام مسکن؛ چطور و چگونه؟!

متقاضی با توجه به نوع بانک و نوع وامی که درخواست می‌کند اقدام به طی کردن مراحل ثبت نام می کند. به طور معمول برای همه بانک‌ها ابتدا باید به شعبه مدنظر مراجعه و پس از دریافت مدارک اقدام به ثبت نام کنید. معمولا ثبت نام وام بانک برای خرید مسکن به خاطر جمع کردن مدارک و پیدا کردن ضامن کمی طول می‌کشد.

در برخی سایت‌های بانک‌ها شرایط ثبت نام و مدارک مورد نیاز گفته شده است و همین موضوع باعث می‌شود کار شما هم کمتر شود و هم در زمان سریع‌تری مدارک مورد نیاز را جمع‌آوری کنید.

مدارک لازم برای انواع وام مسکن؟

مدارک مورد نیاز برای دریافت وام مسکن از بانکی به بانک دیگر متفاوت است اما مشترکاتی نیز با یکدیگر دارند. این مشترکات عبارت است از:

 اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت ملک (سند باید حتما به نام دریافت‌کننده تسهیلات باشد)

   اصل و تصویر پایانکار ساختمان

  ارائه قبض برق یا مدارکی که بانک بتواند بر اساس آن کدپستی خانه‌ای را که می‌خواهید برایش تسهیلات بگیرید، تایید کند.

  اصل و تصویر کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه مالک یا مالکان

 اصل و تصویر کارت ملی و تمام صفحات شناسنامه ضامن یا ضامنان

  مدارک شغلی و درآمد دریافت‌کننده‌ تسهیلات مانند جواز کسب و فیش حقوقی

  رسید پرداخت مبلغ ارزیابی ملک

  تکمیل و امضای فرم درخواست وام

ضمانت انواع وام مسکن چگونه است؟

ضمانت وام مسکن به طور معمول تغییر می‌کند. در گذشته تعداد سه ضامن کارمند دولتی برای دریافت وام مسکن مورد نیاز بود. اما این تعداد در سال‌های بعد به دو نفر و حتی ارائه فیش حقوقی توسط کارمندان بخش خصوصی رسید. ضمانت وام مسکن به دو نوع است.

در نوع اول سند خانه خریداری شده به رهن بانک در می‌آید. وام گیرنده موظف است در زمان مشخص شده مبلغ وام خود را پرداخت کند. اگر وام گیرنده از عهده پرداخت وام برنیاید پس از چند اخطار و طی کردن مراحل قانونی توسط بانک، خانه مصادره و به اسم بانک می‌شود.

در نوع دوم وام گیرنده دو ضامن معتبر را به بانک معرفی می‌کند. اگر وام گیرنده نتواند قسط‌های تعیین شده خود را در موعد مقرر پرداخت کند، بانک پس از طی کردن مراحل اداری مربوط مبلغ وام را از ضامن کم می‌کند.

پس بهتر است قبل از تصمیم برای دریافت وام مسکن به دو موضوع خوب فکر کنید. مورد اول مربوط به شرایط پس دادن وام و اقساط وام مسکن است. اگر شرایط کاری شما به گونه‌ای است که به راحتی می‌توانید وام خود را به صورت ماهانه پرداخت کنید که وام خود را با خیال راحت دریافت کنید. ولی اگر امکان دارد در بازپرداخت پول دچار مشکل شوید با کمی تامل درخواست وام کنید زیرا سند خانه در رهن بانک است.

مورد دوم مربوط به ضامن است. شما برای دریافت برخی از وام‌ها به دو ضامن معتبر نیاز دارید. این دو ضامن باید تمامی شرایط خواسته شده بانک را داشته و به قول بانکی‌ها واجدشرایط باشند.

اما و اگرهای اقساط انواع وام مسکن

 مقدار اقساط وام مسکن منوط به نوع وامی است که دریافت کرده‌اید. اقساط وام مسکن طبق وام، مبلغ مشخصی دارند و از اول تا تسویه وام به همان مقدار تعیین شده ثابت می‌مانند. اقساط وام مسکن را با توجه به نرخ سود وام باید پرداخت کنید.

نکته مهمی که درخصوص پرداخت اقساط وام مسکن وجود دارد، میزان زمان تاخیر در پرداخت است. هر بانک و هر شعبه باتوجه به شرایطی که به آن‌ها وارد است برخورد متفاوتی می‌کنند. برخی بانک‌ها برای دیر پرداخت کردن وام‌ها جریمه در نظر می‌گیرند. برخی‌ها شروع به ارسال سه اخطار می‌کنند. برخی از بانک‌ها نیز به سراغ ضامن می‌روند.

باز هم تاکید می‌شود حواستان به دخل و خرج زندگی خود باشد تا اگر شرایط بازپرداخت وام را ندارید اصراری به دریافت وام نکنید. بانک‌ها دربرابر پرداخت نکردن قسط‌های وام به شدت سخت‌گیرانه عمل می‌کنند.

محاسبه سود بازپرداخت انواع وام مسکن

سود بازپرداخت وام مسکن باتوجه به نوع وامی که دریافت کرده‌اید محاسبه می‌شود. این سود از ۸ درصد شروع می‌شود و در برخی از وام‌ها به ۱۸ درصد نیز می‌رسد. معمولا وام‌هایی که برای خرید مسکن یکم پرداخت می‌شود با نرخ سود کمتری در مقایسه با وام تعمیرات و جعاله است.

به طور مثال در وام جعاله بانک مسکن میزان سود ۱۸ درصد تعریف شده است که خود عدد بزرگی به حساب می‌آید اما کار بسیاری از افراد را راه می‌اندازد.

تفاوت وام مسکن زوج ها و وام مسکن مجرد

در سال‌های اخیر طرحی از بانک مسکن ارائه شد که وام مسکن زوج ها مبلغ دو برابری داشته باشد. ویژگی این طرح این است که وقتی یک زوج اقدام به دریافت وام می‌کنند کار اداری آن‌ها زودتر انجام می‌شود و کمتر دچار دردسر می‌شوند و در نهایت مبلغ دو برابری از حالت انفرادی دریافت می‌کنند.

وام مسکن یکم ۱۴۰۰ انفرادی در شهر تهران مبلغ ۸۰ میلیون است. این عدد برای مراکز استان‌‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تا ۶۰ میلیون است و در سایر مناطق تا ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

زوج ها در شهر تهران می‌توانند تا ۱۶۰ میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند. این در حالی است که  در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر تا ۱۲۰ میلیون تومان و سایر مناطق نیز تا ۸۰ میلیون تومان می‌توانند از تسهیلات وام مسکن یکم ۱۴۰۰ استفاده کنند.