۰ نفر

رییس اتاق تهران؛

ارز چند نرخی یکی از موانع بر سر راه تولید است / ایران رتبه نخست خرید مسکن در ترکیه را به خود اختصاص داد

۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۳۹
کد خبر: 521951
ارز چند نرخی یکی از موانع بر سر راه تولید است / ایران رتبه نخست خرید مسکن در ترکیه را به خود اختصاص داد

مسعود خوانساری گفت: بر اساس آخرین گزارشی که دریافت کردیم ایرانی‌ها در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۱۸۹ واحد مسکونی و در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱، هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در ترکیه خریداری کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما،   مسعود خوانساری در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه فرار سرمایه از کشور و خرید واحدهای مسکونی توسط ایرانیان در دیگر کشورها باید عارضه یابی جدی شود افزود: ایرانی‌ها رتبه نخست خرید واحد مسکونی در ترکیه را به خود اختصاص داده‌اند و کشورهایی مانند روسیه و عراق در رده‌های بعدی قرار دارند، همچنین ایرانیان برای خرید واحد مسکونی در دیگر کشورها از جمله تاجیکستان و گرجستان نیز اقدام کرده‌اند.

وی اضافه کرد: صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی دنیا را در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط ۵ و نیم درصد و برای چین ۸ درصد به عنوان بالاترین رشد پیش‌بینی کرده است، این در حالی است که رشد اقتصادی ایران مثبت دو و نیم درصد و تورم ۳۹ درصد پیش‌بینی شده است که امیدواریم با کسری بودجه این تورم افزایش نیابد.

خوانساری گفت: رشد موجودی سرمایه خالص کشور در سال ۹۸ یعنی سرمایه‌گذاری نسبت استهلاک منفی بود که یکی از عوامل اصلی به وجود آمدن این وضع خروج سرمایه از کشور بود.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه تنها راه علاج اقتصاد کشور تولید است افزود: باید با پشتیبانی از تولید و مانع‌زدایی‌ها، حمایت واقعی از تولید صورت گیرد که البته در یک ماه اخیر مجلس و دولت ستادهای مختلفی تشکیل داده‌اند که امیدواریم مانند سال‌های گذشته فقط به شعار ختم نشود و به نتیجه برسد.

خوانساری دخالت بیش از اندازه دولت در اقتصاد و تصدی گری‌های دولتی را مهمترین مانع بر سر راه تولید دانست و گفت: این دخالت‌ها، عامل رکود و رشد نیافتن تولید است نمونه بارز آن طرح‌های نیمه تمام است که همچنان به دلیل دخالت‌های بیش از اندازه دولت به نتیجه نرسیده است.

وی، نمونه دیگر دخالت‌های دولت را تشکیل قرارگاه مرغ برشمرد و گفت: در حالی که جزو ۱۰ کشور تولیدکننده مرغ در دنیا هستیم،، اما برای ساماندهی بازار آن قرارگاه تشکیل شده در حالی که عمده مشکل به دخالت دولت برمی‌گردد،، زیرا تولید مرغ با بخش خصوصی است، اما واردات مواد اولیه و قیمت گذاری‌های آن با دخالت دولت انجام می‌شود.

رییس اتاق تهران افزود: دور باطل ضابطه‌سازی، مجوزها و دستورالعمل‌های خلق الساعه مانع تولید است اگر قرار است شعار سال عملیاتی شود باید عزم جدی در کل کشور شکل بگیرد.

خوانساری گفت: باید با حفظ تولید از طریق برداشتن موانع سر راه، سرمایه‌های داخلی را حفظ و از فرار سرمایه‌ها جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: ما در اتاق بازرگانی موانع اساسی بر سر راه تولید را شناسایی کردیم که آن را برای سران قوا ارسال خواهیم کرد.

خوانساری تورم، ارز چند نرخی و هدفمند نبودن یارانه‌ها را از دیگر موانع بر سر راه تولید دانست و گفت: بر اساس آخرین آمار سازمان انرژی جهانی بیش از ۸۶ میلیارد دلار یارانه سوخت در ایران پرداخت می‌شود که اگر این یارانه‌ها به سمت تولید هدایت شود جایگاه اقتصادی کشور را بسیار ارتقا خواهد داد ضمن اینکه معلوم هم نیست چه قشری از یارانه‌ها بهره می‌برند.

وی همچنین گفت: سازمان تأمین اجتماعی در صدر دستگاه‌های دخیل در امر تولید قرار دارد که بنگاه‌های تولیدی از آن بیشترین رنج را می‌برند.