۰ نفر

فوریت جدید برای مالیات سالانه ملک

۲۸ فروردین ۱۴۰۰، ۵:۲۸
کد خبر: 521008
فوریت جدید برای مالیات سالانه ملک

با مبنا قرار گرفتن دریافت مالیات از خانه‌های خالی از سکنه به عنوان روش مالیاتی ساماندهی بازار مسکن در شرایط حاضر، نه تنها در وضعیت فعلی بازار ضرورت اجرای شکل دیگری از مالیات ملکی برای ایجاد یک سازوکار مالیاتی موثر در این بازار، احساس می‌شود بلکه علائمی مبنی بر بروز یک فوریت ثانویه برای دریافت مالیات سالانه از املاک مسکونی به عنوان شکل مالیاتی موثر در ساماندهی بازار مسکن، مشاهده می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، دریافت مالیات از خانه‌های خالی درحالی از هفته گذشته با فراخوان مالکان واحدهای مسکونی برای ثبت اطلاعات ملکی و هویتی خود در سامانه‌ای که به همین منظور طراحی شده است آغاز شد که بروز علائمی از عدم تمایل مالکان برای ثبت اطلاعات خود در این سامانه، ضرورت و فوریت ثانویه دریافت مالیات سالانه از همه املاک مسکونی را نشان می‌دهد.

به تازگی، مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌ و شهرسازی در مصاحبه‌ای با رادیو اقتصاد گفت: نبود شفافیت یکی از عوامل مهم نوسان در بازار مسکن است و متاسفانه عموما افراد تمایلی به ارائه اطلاعات اموال خود ندارند.

در این گفت وگو که در خبرگزاری مهر منتشر شده است به نقل از پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی آمده است: از جمله اهداف ایجاد سامانه  ملی املاک و اسکان ایجاد شفافیت در بازار مسکن برای افزایش هزینه احتکار مسکن است. وی افزود: حوزه مسکن از مهم‌ترین بخش‌های حوزه اقتصاد کلان و خرد است و نوسانات اقتصادی تاثیر مستقیمی بر بازار مسکن دارد، بنابراین سامانه املاک و اسکان به تنهایی قادر به کنترل بازار مسکن نیست و به عنوان ابزاری کمک‌کننده به‌شمار می‌آید.

علائم مبنی بر عدم تمایل مالکان به ثبت اطلاعات مالکیتی خود در سامانه شناسایی خانه‌های خالی درحالی مشاهده شده است که کارشناسان معتقدند لازم است دولت به جای روی آوردن به این روش مالیاتی، شکل موثرتر دریافت مالیات از مالکان مسکن یعنی مالیات سالانه از همه املاک مسکونی را در دستور کار قرار دهد. این روش نه‌تنها مشکلات شناسایی مربوط به روش دریافت مالیات از خانه‌های خالی را ندارد بلکه به عنوان روش مالیاتی موثرتری در کل دنیا برای ساماندهی بازار مسکن شناخته شده است.