۰ نفر

در شهرک‌های صنعتی؛

ساخت اولین پروژه مسکن کارگری به‌زودی آغاز می‌شود

۲۵ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۵۵
کد خبر: 520478
ساخت اولین پروژه مسکن کارگری به‌زودی آغاز می‌شود

طبق پیش بینی ها قرار است ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ارزان قیمت در جوار شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور برای کارگران ساخته شود و کارگرانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند در اولویت قرار دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایسنا، با وجود آنکه کارگران یکی از محروم ترین و آسیب پذیرترین قشر جامعه به شمار می روند و به عنوان بدنه اصلی تولید نقش موثری در توسعه اقتصاد کشور دارند اما بخش اعظمی از هزینه های سبد معیشت آنها را هزینه های مسکن و اجاره بها شامل می شود و از این رو مسکن یکی از دغدغه های اساسی آنها به شمار می رود.

در حال حاضر یکی از مشکلات کارگران رفت و آمد از شهرک‌ها و نواحی صنعتی به محل سکونت است که برای کمک به حل این مشکل و خانه‌دار شدن آنها، طرح احداث مسکن کارگری در دستور کار قرار گرفت و بر همین اساس تفاهم نامه ای میان اتاق تعاون ایران و وزارت راه و شهرسازی به امضا رسید که به موجب آن، احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در جوار شهرکهای صنعتی با مشارکت تعاونی های مسکن آغاز شود.

آنطور که رییس اتاق تعاون ایران می گوید: ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ارزان‌ قیمت در جوار شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای کارگران برنامه‌ریزی شده و مراحل اولیه ثبت‌نام در استان‌ها در دست اقدام است.

بهمن عبدالهی می گوید: قرار است در فاز نخست برای آن دسته از کارگرانی که دارای بیمه تامین اجتماعی هستند، ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود و این طرح قابلیت افزایش تا ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را دارد.

وی با بیان اینکه استان‌های مختلف باید اسامی متقاضیان فاقد مسکن را در سامانه مربوطه ثبت کنند، می افزاید: تاکنون ۲۲ استان کشور برای تامین زمین ارزان یا رایگان و احداث مسکن کارگری اعلام آمادگی‌ و ۸۵ هزار نفر متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند.

به گفته عبدالهی، سال گذشته برای این طرح ۲۲۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته و مقرر شد باقیمانده توسط متقاضی تامین شود و در قانون بودجه سال جاری این مبلغ به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.

آمارها نشان می دهد که در شهرکهای صنعتی دست کم بین ۷۰۰ هزار تا ۸۰۰ هزار نفر مشغول کار هستند و به دلیل مشکلاتی که در بحث رفت و آمد و طی کردن مسافت طولانی تا محل کار دارند، تامین مسکن ارزان برای آنها امری ضروری است.

بر همین اساس بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه کار، ساخت مسکن کارگری در شهرکهای صنعتی را اقدامی راهگشا در جهت رفع دغدغه کارگران و خانه دار شدن آنها می دانند.

عملیات اجرایی اولین پروژه مسکن کارگری طی روزهای آینده در شهرک های صنعتی حومه تهران، البرز، قزوین و زنجان آغاز خواهد شد.