۰ نفر

رد درخواست نمکی از سوی روحانی؛

پروازها به ترکیه لغو نشد!

۱۸ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۲۰
کد خبر: 518524
پروازها به ترکیه لغو نشد!

با وجود درخواست وزیر بهداشت مبنی بر توقف پروازهای ترکیه و بسته شدن مرز هوایی ترکیه به دلیل شیوع شدید کرونا در این کشور، رییس جمهور پیشنهاد وزیر کشور مبنی بر باز ماندن مرز هوایی با ترکیه را پذیرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، روز شنبه 11 فروردین، بود که سعید نمکی، وزیر بهداشت، در نامه‌ای به عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا، بر ضرورت توقف یک هفته ای ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با ترکیه به دلیل شیوع شدید بیماری کرونا در این کشور تأکید کرد.

پس از طرح این موضوع از سوی وزیر بهداشت، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا، روز 14 فروردین در نامه ای به رییس جمهور با اشاره به برگزاری جلسه فوق العاده کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با حضور نمایندگان وزارت بهداشت، وزارت راه، وزارت امور خارجه و پلیس گذرنامه نیروی انتظامی، گزارش این جلسه را به رییس جمهور ارائه داد که در پایین قابل مشاهده است.

در این نامه رحمانی فضلی عنوان کرده است که بسته شدن مرز هوایی ایران با ترکیه و باز بودن همزمان مرز هوایی سایر کشورها نظیر امارات از منظر سیاسی و اجتماعی در مناسبات دو کشور تبعات منفی در پی خواهد داشت.

در نامه رحمانی‌فضلی به رییس‌جمهور عنوان شده است: در شرایط تحریمی کشور فعالیت مرزها از ابعاد سیاسی، اجتماعی اقتصادی و مباحث مرتبط با ضرورت‌های زندگی شهروندان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، این امر در مورد مرزهای ایران با کشور ترکیه حساسیت بیشتری داشته زیرا تنها مسیر تردد به اروپا در حوزه تجاری و مسافری است.

همچنین در این نامه عنوان شده است: با توجه به فراوانی پروازهای ترکیه به سایر کشورهای دنیا و مقرون به صرفه بودن هزینه بلیت آنها بسیاری از ایرانیان از آن طریق به کشور مسافرت (ترانزیت) می نمایند؛ هرگونه تصمیم بدون اطلاع قبلی مشکلات متعددی را برای آنها در پی خواهد داشت.

در بخش دیگری از این نامه خطاب به رییس جمور آمده است: توقف تردد مسافری بدون اطلاع رسانی قبلی در حوزه اجرا نیز مشکلات متعددی را برای نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های مستقر در مرز به همراه خواهد داشت قطعاً عدم توجه به آن عصر تصمیم را با چالش مواجه می نماید.

در بخش دیگری از نامه رحمانی فضلی آمده است: نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی با بسته شدن مرز به دلیل تبعات سوء مختلف، مخالف بودند اما نماینده وزارت بهداشت پس از استماع نظرات دستگاه‌ها، تصمیم گیری را منوط به هماهنگی نهایی مجدد با وزارت متبوع دانست.

در بخش دیگری از این نامه خطاب به رییس جمهور آمده است: پس از بحث و تبادل نظر، پیشنهادات زیر مورد قبول اعضا قرار گرفته تا در صورت تایید حضرتعالی ابلاغ شود:

۱-با توجه به تبعات سوء توقف تردد از مرزهای هوایی و زمینی با کشور ترکیه موضوع بسته شدن مرزها در شرایط فعلی منتفی شود.

۲-جمعیت هلال احمر نسبت به انجام تشدید کنترل مسافران ورودی از کشور ترکیه در مرزهای زمینی و هوایی اقدام عاجل نماید.

۳-وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با همکاری وزارت امور خارجه و وزارت راه و شهرسازی نسبت به تعیین مراکز آزمایشگاهی مورد تایید در خارج، اقدام و اطلاع‌رسانی لازم از طریق وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور خارجه به شهروندان و شرکت‌های هواپیمایی انجام شود تا افراد با گواهی سلامت وارد کشور شوند.

۴-وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری...لغو تور ترکیه را به همه شرکت‌های گردشگری ابلاغ کند.

* موافقت روحانی با درخواست وزیر کشور برای باز ماندن مرز هوایی ترکیه

پس از دریافت این نامه، محمود واعظی، رییس دفتر و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در نامه ای به رحمانی فضلی نوشته است که نامه شما (نامه رحمانی فضلی به رییس جمهور) و ضمیمه آن با موضوع درخواست وزیر بهداشت مبنی بر توقف ایاب و ذهاب از طریق مرزهای هوایی و زمینی با ترکیه و پیشنهادات مطرح شده به استحضار رییس جمهور رسید، پی نوشت فرمودند: «با پیشنهاد موافقم».

در واقع رییس جمهور با رد درخواست وزیر بهداشت بابت بسته شدن مرزهای هوایی ترکیه، با پیشنهاد وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد مبارزه با بیماری کرونا مبنی بر باز ماندن مرزهای هوایی و زمینی با ترکیه و متوقف نشدن پروازهای ترکیه موافقت کرده است.

بنابراین گزارش شیوع ویروس کرونا این روزها در ترکیه به شدت در حال افزایش است و اغلب استان های این کشور به رنگ قرمز درآمده است.