۰ نفر

رییس سازمان هواپیمایی کشوری؛

تا کنون فقط ۱۶نیروی کادر پرواز به کرونا مبتلا شده‌اند

۱۷ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۴۴
کد خبر: 518291
تا کنون فقط ۱۶نیروی کادر پرواز به کرونا مبتلا شده‌اند

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در حالی‌که برخی فکر می‌کنند شرکت‌های هواپیمایی عامل ورود کرونا به کشور هستند، اما تا کنون فقط ۱۶ نیروی کادر پرواز در همه ایرلاین‌ها به کرونا مبتلا شده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، تورج دهقانی‌زنگنه گفت: ایرلاین‌ها با شیوع کرونا ضرر بسیاری متحمل شدند و نیازمند حمایت بودند، از این رو پرداخت تسهیلات برای حمایت از آنها ضروری بود. البته مسیر پرداخت کمک هزینه به ایرلاین‌های متضرر از تعطیلات و محدودیت‌های کرونایی بسیار طولانی، دشواری‌های خاصی هم بود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: با توجه به وثیقه سنگینی که برای دریافت وام لازم بود، قرار شد هواپیماهای هر ایرلاین به عنوان وثیقه به بانک معرفی شود، تعیین ارزش هواپیماها هم خود چالشی بود که در برخی موارد قیمت کارشناسی برای هر هواپیما کمتر از قیمت واقعی برآورد شد.

هزینه ۳ میلیاردی برای ثبت رهن هر هواپیما در دفترخانه

وی افزود: در این بین در کنار هزینه کارشناسی، هزینه ثبت هر هواپیما به عنوان وثیقه برای بانک در دفترخانه هم وجود داشت، ثبت دفترخانه‌ای هر هواپیما تا ۳ میلیارد تومان برای ایرلاین‌ها هزینه داشت.

دهقانی‌زنگنه ادامه داد: در نهایت به جز چهار ایرلاین مابقی توانستند از تسهیلات مصوب ستاد کرونا بهره‌مند شوند، هرچند در بحث پرداخت تسهیلات اکثریت با مشکل مواجه هستند، زیرا محدودیت‌های کرونایی همچنان ادامه دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با نحوه تخصیص کمک هزینه کرونایی به ایرلاین‌ها هم گفت: بسته به تعداد فروند، تعداد کارکنان، میزان ساعت پرواز و… مبلغ وام حمایتی ولت مشخص شده است. البته طبق قواعد اولیه ستاد ملی مقابله با کرونا داشتن نیروی اخراجی مانع پرداخت تسهیلات می‌شد.

تقاضای امهال یک ساله بازپرداخت تسهیلات کرونایی

دهقانی زنگنه ادامه داد: سه ماه تنفس برای بازپرداخت اقساط در نظر گرفته شده است که معتقدیم با توجه به ادامه شرایط کرونایی ایرلاین‌ها توان بازپرداخت تسهیلات بعد از سه ماه را ندارند و امیدواریم زمان تنفس وام‌ها حداقل برای یکسال تمدید شود.