۰ نفر

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد؛

بهبود ۵.۹۵درصدی فعالیت ساختمانی در بهمن نسبت به ماه قبل

۱۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۶:۰۰
کد خبر: 510440
بهبود ۵.۹۵درصدی فعالیت ساختمانی در بهمن نسبت به ماه قبل

بررسی‌های آماری حوزه ساختمان حاکی از آن است که عدد «شامخ کل» در بهمن‌ماه ۶۴.۲۸ بوده و نسبت به ماه قبل (که معادل ۵۸.۳۳ درصد بود) ۵.۹۵ درصد فعالیت‌ها رشد نشان‌ می‌دهد؛ یعنی وضعت فعالیت‌های ساختمانی نسبت به ماه قبل بهبود یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، با استناد به مجموع اظهارات فعالان ساختمانی، عدد شامخ ساختمان نسبت به ماه گذشته تا حدودی افزایش یافت.

شاخص شامخ (PMI) که وضعیت و شرایط کسب‌وکارها را در ماه نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد و می‌تواند رونق یا رکود تولید در هر ماه و دورنمای وضعیت آن در ماه‌های آتی را نشان دهد، در دستور کار مرکز آمار و بررسی‌های اقتصادی اتاق ایران قرار گرفته است.

شاخص مدیران خرید (PMI) که از آن به‌عنوان یکی از دقیق‌ترین شاخص‌های نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی یک کشور نام می‌برند، یکی از مهمترین شاخص‌های بیان‌کننده ویژگی‌های اقتصاد در بسیاری از کشورهای جهان است. 

با افزایش میزان فعالیت‌ها برای تحویل سفارش‌ها پیش از پایان سال (به‌طور عمده در فعالیت‌های کوتاه مدت)، شاخص‌های سرعت انجام سفارش‌ها، میزان مواد اولیه و تجهیزات خریداری شده و میزان به‌کارگیری نیروی انسانی افزایش یافت و میزان فروش نیز  نسبت به ماه گذشته کمی بیشتر شد.

البته شاخص میزان سفارشات جدید که در ماه قبل کمی افزایش یافته بود، با نزدیکی به پایان سال و از سوی دیگر تردید برخی کارفرمایان نسبت به عقد قراردادها به‌واسطه تردید نسبت به وضعیت قیمت‌ها در ماه‌های آتی، کمی در جهت کاهش پیش رفت.

شاخص قیمت خرید مواد اولیه اندکی افزایش یافت. شاخص قیمت فروش که به‌طور عمده مربوط به ارائه خدمات است ثابت ماند. شاخص میزان مصرف حامل‌های انرژی کمتر شد. روند نزولی میزان کارهای معوق هم کاهش یافت. شاخص میزان صادرات این بخش نسبت به ماه گذشته تفاوت محسوسی نداشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص انتظار بهبود فعالیت‌های کسب و کار در بین فعالان بخش ساختمان نسبت به ماه گذشته کاهش یافت اما با جای گیری در  بالای عدد ۵۰، همچنان انتظار رونق را در این صنعت نشان می‌دهد.

گفتنی است، صنعت ساختمان براساس استاندارد بین المللی طبقه بندی کلیه فعالیت‌های اقتصادی (ISIC)، به سه گروه اصلی ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت های ساخت و ساز تخصصی ساختمان دسته‌بندی می‌شود. در یک تقسیم بندی دیگر، بخش ساختمان شامل دو بخش کلی مسکونی و غیرمسکونی (تجاری و عمرانی) است.

در بخش مسکونی طبق گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت معاملات مسکن نسبت به ماه گذشته در تهران (به عنوان نمونه آماری بزرگ از کل کشور)، ۳.۷ درصد افزایش یافت.

تعداد معاملات نیز در تهران ۱۱.۴ درصد بیشتر شد. علاوه بر افزایش قیمت برخی مصالح ساختمانی به عنوان عاملی اساسی، ثبات نسبی قیمت ارز، طلا و سکه و کاهش میزان بازدهی در بورس، تا حدودی سرمایه ها را به سمت بازار مسکن سوق داده و زمینه افزایش قیمتها در این بازار را فراهم کرده است.

در بخش‌های عمرانی بدلیل عدم تخصیص بودجه عمرانی، پیشرفتی در میزان فعالیت‌ها نسبت به ماه گذشته گزارش نشد و همچنان بسیاری از طرح‌های عمرانی بدلیل عدم تامین مالی، راکد مانده‌اند.