۰ نفر

تسهیلات ویژه‌ برای بازسازی خانه‌های آسیب دیده از زلزله سی‌سخت

۳ اسفند ۱۳۹۹، ۶:۱۰
کد خبر: 507621
تسهیلات ویژه‌ برای بازسازی خانه‌های آسیب دیده از زلزله سی‌سخت

بر‌اساس ارزیابی‌ها تا روز گذشته، زلزله به 3700 واحد مسکونی در منطقه سی‌سخت خسارت وارد کرده است که 800 واحد صددرصد تخریب شده است. وام بلاعوض برای زلزله‌زدگان سی‌سخت و بازسازی منازل مسکونی براساس برآورد ستاد بحران تدوین و بزودی مصوبات آن ابلاغ می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در پی وقوع زلزله 5.6 ریشتری در 29 بهمن ماه در شهر سی‌سخت و حومه در شهرستان دنا از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد، ارزیابی و برآورد خسارت واحدهای مسکونی آسیب‌دیده از زلزله شروع شده است. علیرضا تابش، رئیس بنیاد مسکن به عنوان متولی بازسازی منازل آسیب دیده از زلزله گفت: ضمن بررسی ابعاد خسارت های ایجاد شده با در نظر گرفتن اولویت‌های موجود نسبت به برنامه‌ریزی برای آغاز بازسازی این مناطق راهکارهای لازم را جمع‌بندی کرده‌ایم.

تابش گفت: از همان ساعات اولیه کار ارزیابی واحدهای خسارت دیده توسط همکاران در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با توجه به بارش شدید برف و شرایط جوی استان شروع شد. در این چند روز، در حدود 420 واحد احداثی شهری و 380 واحد احداثی روستایی 1500 واحد تعمیرات شهری و 1200 واحد تعمیرات روستایی کارشناسی اولیه صورت گرفته که این ارزیابی‌ها هنوز توسط کارشناسان بنیاد مسکن در حال انجام است. بعد از نتیجه قطعی با هماهنگی استاندار کهگیلویه و بویر احمد و سایر مسئولان نتیجه نهایی جمع بندی و جهت تصویب در هفته آینده به هیأت دولت ابلاغ می‌شود.

تابش افزود: در پی این حادثه به 2300 واحد تاکنون خسارت معیشتی نیز وارد شده وکار ارزیابی خسارت ها به واحد‌های مسکونی در شهر و روستاها هنوز به پایان نرسیده و در حال ارزیابی است.

رئیس بنیاد مسکن گفت: بنیاد مسکن و ستاد بازسازی مستقر در شهرستان از اوایل هفته آینده کار پرونده‌سازی را با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته ، شروع خواهد کرد و با همکاری و مشارکت خود مردم عملیات بازسازی در این مناطق نیز آغاز خواهد شد. بنیاد مسکن و سایر نهادهای حمایتی مرتبط تا پایان بازسازی کامل جهت ساخت خانه‌های بهتر و مقاوم تلاش می‌کنند.

2 استان مسئول ارزیابی

استان‌های فارس و خوزستان به عنوان استان‌های معین مسئولیت ارزیابی واحدهای آسیب‌دیده از زلزله را بر عهده دارند. گروهی ۱۵ نفره از کارشناسان و متخصصان بنیاد مسکن فارس، شنبه به شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد رفتند تا برآورد زیان‌های زمین‌لرزه را در این شهرستان انجام دهند. کارشناسان بنیاد مسکن این دو استان اکنون کار ارزیابی میزان خسارت‌های وارد شده به واحدهای مسکونی مناطق شهری و روستایی را آغاز کرده‌اند و این ارزیابی به منظور اخذ اعتبار از هیأت دولت برای بازسازی خانه‌های خسارت دیده انجام می‌شود. به گفته مسئولان بنیاد مسکن سقف تسهیلات بلاعوض و بانکی برای خانه‌های آسیب‌دیده زلزله همانند تسهیلات در‌نظر گرفته برای حادثه سیل خوزستان خواهد بود و با افزایش قابل ملاحظه‌ای پرداخت می‌شود. این تسهیلات پس از ارزیابی دقیق و برآورد خسارت ها، تسهیلات ارزان‌قیمت به مناطق زلزله‌زده دنا تخصیص می‌یابد. روز جمعه هم محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در بازدید از مناطق زلزله‌زده اظهار داشت:« تا زمان اسکان دائم مردم و جایگزینی منازل آنها پرداخت قبوض آب، برق و گاز به تعویق خواهد افتاد. همچنین با جدیت تمام پیگیر مشکلات محور سی‌سخت- یاسوج هستیم و قول می‌دهیم عملیات آن از سر گرفته می‌شود.»

به گفته اسلامی «پس از ارزیابی خسارت وارده به تک‌تک خانه‌ها، مغازه و زیرساخت‌ها برای همه تشکیل پرونده خواهد شد و دولت برای تخصیص بودجه، کمک بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت برای بازسازی منطقه برنامه‌ریزی می‌کند.»

حسین جنتی، مدیرکل بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در‌خصوص برآورد خسارت به واحدهای مسکونی در مناطق زلزله‌زده این استان گفت: ارزیابی‌ها ادامه دارد اما تا روز گذشته 3700 واحد خسارت‌دیده شناسایی شد که 800 واحد به طور صددرصد آسیب دیده است و باید دوباره ساخته شود.

جنتی گفت: تا دو روز آینده آمار دقیق واحدهای مسکونی آسیب‌دیده مشخص می‌شود. همچنین قرار است امروز در نشست هیأت دولت در مورد میزان وام پرداختی برای بازسازی یا ساخت واحدهای آسیب‌دیده تصمیم‌گیری شود. اما برای سرعت‌بخشی به بازسازی، فعلاً از محل منابع داخلی بنیاد مسکن، تسهیلات بلاعوض به مردم پرداخت می‌شود.

آنطور که مسئولان بازسازی مناطق زلزله‌زده در استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده‌اند هزینه‌های صدور پروانه برای ساخت واحدهای جدید رایگان و برای برخی هزینه‌ها هم از سوی بنیاد مسکن مبلغ 20 میلیون تومان به مردم پرداخت می‌شود. همچنین رایزنی‌های هماهنگی با بنیاد مستضعفان برای ارسال سیمان رایگان به این منطقه انجام شده است.

بر‌اساس اعلام رئیس بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد تأمین اعتبارات لازم برای بازسازی شهر زلزله زده سی‌سخت امروز در دولت مصوب می‌شود.

هم‌اکنون آب، برق، گاز و تلفن شهر سی سخت وصل است و کار اسکان اضطراری زلزله‌زدگان امروز به پایان می‌رسد. سی‌سخت با 7000 نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد. بر‌اساس گزارش‌های اولیه ۷۸ روستای شهرستان دنا در زلزله خسارت جدی دیده‌اند و برخی منازل مسکونی صددرصد تخریب و غیر قابل سکونت شده‌اند. بنابر گزارش سازمان راهداری کشور، در حال حاضر همه محورهای استان کهگیلویه و بویراحمد باز است، در مناطق سی‌سخت و پادنا هم که محور زمین‌لرزه اخیر بود، همه محورهای روستایی باز است و مشکلی برای امداد‌رسانی از نظر بسته بودن راه‌ها وجود ندارد.