۰ نفر

لزوم طراحی نورپردازی نمای ساختمان و تجهیزات رایج آن

۲۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۵۰
کد خبر: 506523
لزوم طراحی نورپردازی نمای ساختمان و تجهیزات رایج آن

در این گفتار سعی داریم تا دلایل و مزایای نورپردازی نمای ساختمان را به اختصار بازگو کنیم. در دنیای امروزه و در معماری کلان شهرها، طراحی نورپردازی نمای ساختمان ها بسیار فراگیر شده است، چون جلوه بصری معماری ساختمان به همان اندازه که درروز اهمیت دارد، باید در هنگام شب هم نمود داشته باشد. ازاین رو طراحان نورپردازی برآن شده اند که نمای ساختمان ها را با کاربری های گوناگون در شب هم، همانند روز جلوه ای خیره کننده ببخشند. دراین راستا و از نکاتی که لزوم نورپردازی نما را در شب تشریح می کنند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیده شدن ساختمان در نبود نور

شاید بتوان گفت ساده ترین دلیل برای روشنایی نمای ساختمان، دیده شدن و شناسایی بنا از فواصل دور و نزدیک می باشد. نورپردازی نمای ساختمان، علی الخصوص به صورت منحصر به فرد، به سادگی می تواند در رویت ساختمان به شکلی  باشکوه و جلوه گر، تاثیر فراوان داشته باشد.

  • تفکیک بنا از ساختمان ها و بناهای مجاور

نورپردازی اصولی و علمی ساختمان می تواند آن را به هویتِ بصری برجسته ای نسبت به محیط پیرامون آن تبدیل کرده و کاملا چشمگیر باشد. این دلیلی ساده اما لازم برای روشن کردن نمای ساختمان در شب می باشد، بسیاری از کارفرمایان دوست دارند ساختمانی که بنا کرده اند، در شب هم در بین انبوه ساختمان های و بناها دیگر به چشم بیاید.

  • نمایش معماری و جزئیات بنا در شب

نورپردازی مناسبِ معماری درنبود خورشید، می تواند به اندازه معماری روز و بلکه بیشتر خودنمایی کند. نمایش نما و پیرو آن خود بنا در شب و در امتداد روز می تواند به عنوان نمادی همیشگی در اذهان باقی بماند. قطعا طراحان معماری دوست دارند که ایده پردازی فرم بیرونی ساختمان و نمای آن در شب هم به اندازه روز دیده شود. با این دیدگاه نورپردازی نما، جز بهترین دلیل برای طراحی روشنایی ساختمان ها است.

لادلباد

  • تقویت نوع کاربری بنا با نورپردازی

دربسیاری از مواقع، طراحان نورپرداز می توانند با هوشمندی و تکنیک هایی روشنایی که به کار می برند، هویت کاربری ساختمان را در شب تقویت کنند. یعنی مثلا با آگاهی از ویژگی های ظاهری نما و ارتباطی که با تکنیک های نورپردازی می توانند ایجاد کنند، برای مخاطب مشخص کنند که بنایی که می بیند، تجاری است یا مسکونی.

  • تقویت جلوه ی زیبایی معماری شهر

طراحان روشنایی موظف هستند به عنوان مسولیتی که در جهت حفظ زیبایی ظاهر شهر دارند، با توجه به اصول و ضوابطی: مثل عملکرد بنا، تعادل و هارمونی با محیط، نظم و ریتم، سبک طراحی، هماهنگی با فرهنگ و بافت موقعیت بنا مبادرت به نورپردازی ساختمان ها بکنند که نه تنها به زیبایی معماری شهری لطمه نزنند، بلکه به ارتقای آن نیز کمک کنند.

  • جوان سازی ظاهری ساختمان

در هرشهری ساختمان های کهنسال و بناهای تاریخی وجود دارند که هویت فرهنگی آن شهر محسوب می شوند و نباید آنها را تخریب کرد، بلکه باید به بهتر دیده شدن آنها کمک کرد. با نورپردازی این بناهای ارزشمند به گونه ای می توان در شب هم به آنها جلوه ای بصری جذاب بخشید. همچنین ساختمان هایی که قدمت تاریخی ندارند، اما در زمانی طراحی و ساخته شده اند که علم نورپردازی نما و تجهیزات آن وجود نداشته است. این ساختمان ها را که بعضا طراحی های نمای بسیار زیبایی هم دارند، می توان به جای تغییرنمای آنها و با هزینه ایی کمتر نورپردازی کرد و جلوه ی شاداب و جوانی به آنها داد.

ذای

تجهیزات مورد استفاده در نورپردازی نمای ساختمان

درعلم روشنایی و نورپردازی نما، تکنیک ها و تجهیزات متعددی وجود دارد که شاید بخش زیادی از آنها در ایران مورد استفاده قرارمی گیرد. در ادامه به تعدادی از مهمترین و پراستفاده ترین این ادوات اشاره می کنیم:

  • وال واشر : از رایج ترین تجهیزات مورد استفاده در روشنایی نما است. به نوعی از چراغ ها گفته می شود که مجموعه ای از LED در بدنه ای خطی چیدمان می شود. اندازه و توان LED ها و رنگ آنها می تواند متفاوت باشند. هر کدام از LEDها به صورت جداگانه شامل یک لنز هستند. وال واشر هایی که در فضای بیرونی و برای نورپردازی نمای ساختمان مورد استفاده قرارمی گیرند، باید دارای درجه حفاظت (IP) باشند.
  • جت لایت : نوعی از چراغ های نورپردازی نما هستند که دارای یک LED با توان های 3 وات به بالا می باشند. که به دلیل ساختار بدنه و لنزی که بر روی آن نصب می شود، دارای پرتاب نور خطی و بسیار بلندی هستند.
  • چراغ های دیواری : یکی از انواع چراغ های دکوراتیو هستند که نوع IPدار آن برای نورپردازی نما مورد استفاده قرارمی گیرند. این چراغ به شکل یک طرفه، دوطرفه، سه طرفه و یا چهارطرفه ارائه می شوند.
  • ریسه شلنگی : یا ریسه های نواری یا همان   .STRIP LIGHTS یک صفحه نواری قابل انعطاف است که مجموعه ای از LED روی آن در یک یا چند ردیف چیده شده است.ریسه ها دارای تراکم چیدمان دیود های متنوعی هستند. همچنین تنوع رنگ دارند. ریسه ها معمولا دارای یک پوشش پلیمری سیلیکونی شفاف یا غیر شفاف(نئون فلکس) هستند. این نوع روشنایی معمولا در نورپردازی نما به صورت مخفی و آشکار به کار برده می شود.

ذدذذذدبل

تجهیزات نام برده، از ساده ترین چراغ های مورد استفاده برای نورپردازی ساختمان می باشند. اما یک طراح نورپردازی خلاق با شناخت درست این محصولات و ویژگی های آنها می تواند به صورت بسیار متنوعی از این تجهیزات برای روشنایی نمای ساختمان ها استفاده کند.