۰ نفر

روند کاهش قیمت مسکن در دبی

۱۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۰۲
کد خبر: 502485
روند کاهش قیمت مسکن در دبی

خبرگزاری رویترز روز گذشته اعلام کرد که بنا بر نظرسنجی‌ای که اخیرا انجام داده است، قیمت مسکن در دبی در سال جاری با سرعت کمتری نسبت به آنچه پیش از این تخمین زده می‌شد، در حال کاهش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، این خبرگزاری تاکید کرده که توزیع گسترده واکسیناسیون و بهبود شرایط اقتصادی، سبب افزایش اعتماد به‌نفس در این بخش شده است. بنا بر گزارش رویترز، پس از کاهش ۵/ ۳ درصدی قیمت ملک در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ اکنون نشانه‌هایی از ثبات در این بازار به چشم می‌خورد.

با بررسی اطلاعات منتشرشده از سوی بانک مرکزی امارات متحده عربی می‌توان دریافت که کاهش قیمت مسکن در سه ماه سوم سال نسبت به سال گذشته ۹/ ۰درصد آهسته‌تر از سال گذشته کاهش داشته است. رویترز با نظرسنجی‌ای که از ۱۱ تحلیلگر بازار ملک در هفته گذشته انجام داده، پیش‌بینی کرد که قیمت مسکن در سال جاری ۲درصد کاهش داشته باشد که رقمی امیدوارکننده‌تر نسبت به پیش‌بینی ۱/ ۵درصدی در ماه سپتامبر است. این خبرگزاری برای سال آینده نیز رقمی مشابه را پیش بینی کرده است. 

آدیتی گوری، رئیس مشاوره و تحقیقات استراتژیک ماکسول در دبی گفت: «گرچه عوامل متعددی در بخش املاک و مستغلات نقش‌آفرینی می‌کنند، اما بهبود شرایط اقتصادی و موفقیت‌آمیز بودن واکسیناسیون، سبب افزایش اعتماد‌به‌نفس در بازار شده است.»

پس از پیش‌بینی انقباض ۲/ ۶درصدی سال ۲۰۲۰ در اقتصاد دبی که خود مرکز تجارت و توریسم در خاورمیانه است، انتظار می‌رود که این شهر رشدی ۴درصدی را در سال ۲۰۲۱ تجربه کند. دولت امارات متحده عربی وعده داده است که در جهت کاهش اثرات و پیامدهای همه‌گیری، تدابیری را اتخاذ کند. از میان ۱۱ تحلیلگری که رویترز برای بررسی بازار مسکن در دبی به آنان رجوع کرده بود، ۹نفر موفقیت در واکسیناسیون سراسری را عامل پیش‌برنده بازار مسکن در سال جاری دانستند، یک نفر، بهبود اقتصادی را عامل اصلی دانست و آخرین تحلیلگر، سیاست‌های پولی اتخاذشده از سوی دولت را عامل پیشران مسکن خواند.  آنوج پوری، رئیس مشاوران املاک آناراک تاکید کرد که با ورود واکسن به بیشتر کشورهای جهان، اثرات منفی شیوع کووید-۱۹ در حال کمرنگ شدن است و ابتکارات مختلف دولت برای تحریک رشد، سرانجام در سال ۲۰۲۱ به ثمر خواهد نشست. 

اگر قیمت مقرون به صرفه مسکن را از یک تا ۱۰ درجه‌بندی کنیم و عدد یک را به ارزان‌ترین خانه اطلاق کنیم، قیمت مسکن در دبی، امتیاز ۴ را خواهد گرفت که کمترین میزان از تابستان ۲۰۱۹ است. ذکر این نکته نیز قابل توجه است که با افزایش شمار ابتلا به کووید-۱۹ در امارات متحده عربی در ماه جاری، نگرانی‌ها درباره بازگشت رکود وجود دارد.