۰ نفر

وام ودیعه مستاجران به چه کسانی رسید؟

۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۶:۱۰
کد خبر: 502303
وام ودیعه مستاجران به چه کسانی رسید؟

مدیرکل اقتصاد مسکن وزارت شهرسازی از پرداخت وام ودیعه مسکن به ۱۹۱ هزار مستاجر خبر داد که با توجه به حائز شرایط بودن ۸۲۸ متقاضی ثبت‌نام کرده، ۲۳درصد حائزین شرایط موفق به دریافت وام شده اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، پروانه اصلانی در یک برنامه رادیویی با اعلام اینکه پرداخت وام ودیعه مسکن تا پایان بهمن‌ماه به متقاضیان ادامه خواهد یافت، گفت: با آغاز به کار پرداخت وام ودیعه مسکن حدود ۹۲۰ هزار نفر ثبت نام کردند که ۸۲۸ هزار نفر حائز شرایط شناخته شدند. تعدادی نیز به دلیل کامل نبودن استعلام‌های لازم و همچنین نداشتن مدارک مستدل از دریافت وام ودیعه مسکن، جا ماندند.

اصلانی ادامه داد: در حال حاضر کسانی که بانک خود را برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن انتخاب کردند ۳۵۵ هزار نفر هستند و این افراد نیز با پیامک‌هایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی به آنها اعلام شد به بانک‌ها برای دریافت وام مراجعه کردند.

به گفته وی، از حدود ۳۵۵ هزار نفری که بانک را برای دریافت تسهیلات وام اجاره مسکن انتخاب کردند، حدود ۲۳۰ هزار نفر در بانک‌ها تشکیل پرونده دادند و ۱۹۱ هزار نفر نیز وام ودیعه مسکن را دریافت کردند که مجموع رقم پرداخت شده طبق تازه‌ترین آمار، ۳.۹ هزار میلیاردتومان است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: پرداخت تسهیلات وام ودیعه مسکن برای تهران ۵۰ میلیون تومان و برای سایر شهرها به ترتیب ۳۰ تا ۱۵ میلیون تومان به ازای هر خانوار مستأجر واجد شرایط است.

وی در خصوص ویژگی‌ها و شرایط دریافت وام، توضیح داد: برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی داشتن اجاره نامه همراه با کد رهگیری حذف شده است و تنها معرفی نامه سازمان بهزیستی و کمیته امداد کفایت می‌کند. بقیه افراد باید برای اجاره‌نامه‌های خود کد رهگیری دریافت کنند و در عین حال باید وثایق بانکی را نیز به بانک ارائه بدهند.

اصلانی ادامه داد: هم اکنون برای پرداخت وام ودیعه مسکن سابقه داشتن چک برگشتی بررسی نمی‌شود و برای افراد کم درآمد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز ارائه گواهی سهام عدالت کافی است.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه رویکرد سیستم بانکی، همراهی با مردم در پرداخت تسهیلات اجاره مسکن بوده است، در بیان استقبال کم مردم از اجرای این طرح گفت: خیلی از مردم پیامک‌های ارسالی را ندیده و یا بی توجه به آن بودند. در عین حال با توجه به اینکه یکی از شروط داشتن کد رهگیری بود و تعدادی از مستأجران کد رهگیری نداشتند عملاً از دریافت این تسهیلات جاماندند. در عین حال یکی از شروط مهم پرداخت این وام توسط سیستم بانکی ارائه گواهی درآمدی توسط مستأجران است که به دلیل نداشتن این گواهی، بخش عمده دیگری نیز عملاً این امکان را نیافتند.

گفتنی است، با توجه به مشکلات ایجادشده برای خانوارها در شرایط اقتصادی و بهداشتی کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا و اجرای بند سه مصوبات پنجاه و یکمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا در تاریخ ۱۳ دی ماه، مهلت پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن تا پایان بهمن ۱۳۹۹ تمدید شده است.