۰ نفر

معاون وزیر کار خبر داد؛

تمدید مهلت برای واریز آورده ۴۰میلیون تومانی کارگران

۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۳۶
کد خبر: 499766
تمدید مهلت برای واریز آورده ۴۰میلیون تومانی کارگران

در حالی که پیش از این آخرین مهلت پرداخت آورده اولیه برای متقاضیان و کارگران ثبت نام کرده در سامانه جامع اقدام ملی مسکن ۳۰ دی ماه اعلام شده بود، معاون وزیر کار از تمدید مهلت واریز آورده اولیه و تکمیل موجودی کارگران و زنان سرپرست خانوار شاغل کارگر تا ۷ بهمن ماه خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، مطابق اعلام معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مهلت واریز آورده اولیه برای متقاضیان دارای شرایط ویژه  کارگران، بازنشستگان، مستمری بگیران و زنان سرپرست خانوار شاغل کارگر که پیش از این در سامانه جامع اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده اند تا ۷ بهمن ماه تمدید شده است.

تسهیلات و اقدامات حمایتی وزارت کار در طرح مسکن ملی، کارگران، بازنشستگان و سایر گروه های هدف واجد شرایط ثبت نام شده در این طرح را در بر می گیرد و پیش بینی می شود با اختصاص کمکهای دولت و حمایت مالی وزارت کار، قیمت تمام شده مسکن برای کارگران تا ۲ درصد کاهش یابد.

دی ماه سال گذشته تفاهم نامه مشترک میان وزارت کار و راه و شهرسازی به منظور تأمین مسکن کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی در قالب ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به امضا رسید.

در این راستا تفاهم نامه سه جانبه ای میان وزارت کار، شرکت عمران شهرهای جدید و اتحادیه اسکان منعقد شد که بر اساس آن، اتحادیه تعاونی های مسکن کارگران (اسکان) مدیریت ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی را برعهده گرفت و مقرر شد ۱۰ هزار واحد آن حداکثر ظرف سه سال در ۱۰ شهر جدید در استان های آذربایجان شرقی، البرز، اصفهان، بوشهر، تهران، سمنان، خراسان رضوی، فارس، مرکزی و سیستان و بلوچستان احداث و کارگران از مزایای اجرای تفاهم نامه بهره مند شوند.

امضای این تفاهم نامه سه جانبه در واقع اولین قرارداد اجرای طرح اقدام مسکن ملی ویژه مشمولان تحت پوشش قانون کار و سازمان تأمین اجتماعی بود که با هدف ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید آغاز شد.

به گفته شریعتمداری ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ از ظرفیت شهرک‌های صنعتی در این پروژه استفاده خواهد شد تا کارفرمایان به استناد ماده ۱۴۲ قانون کار در این طرح مشارکت داده شوند و ظرفیت‌ جامعه کارگری نیز به منظور تامین زمین و مسکن کارگران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بر اساس آخرین آمارها از مجموع ۸۵۰ هزار نفر از کارگران و بازنشستگان و مستمری بگیران واجد شرایط ثبت‌نام کننده در طرح اقدام ملی مسکن، ۱۷۵ هزار نفر در فرایند ثبت نام، پرداخت آورده اولیه و تکمیل موجودی قرار گرفته و بیش از ۶۲ هزار و ۵۸۰ نفر از ثبت نام کنندگان طرح اقدام ملی مسکن را زنان سرپرست خانوار تشکیل داده اند.

آن دسته از مشمولین که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام و ‌پس از تأیید و احراز شرایط، آورده اولیه خود را واریز کرده باشند در اولویت واگذاری هستند و در فاز بعد، تعاونی های مسکن واحدهای تولیدی و صنعتی در اولویت قرار خواهند گرفت.

با توجه به آنکه مهلت تکمیل موجودی یک هفته دیگر تمدید شده،  کارگران و کلیه مشمولانی که در فرآیند ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن واجد شرایط شناخته شده اند تا هفتم بهمن ماه فرصت دارند به سامانه tem.mrud.ir مراجعه و نسبت به واریز ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه خود اقدام کنند.