۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

شرایط ثبت‌نام در مسکن ملی

۲۳ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۳۶
کد خبر: 497569
شرایط ثبت‌نام در مسکن ملی

برای آگاهی از شرایط ثبت‌نام در مسکن ملی گزارش امروز اقتصاد آنلاین را بخوانید؛

اقتصادآنلاین - دینا قالیباف؛ طرح مسکن ملی طرحی است که توسط دولت یازدهم ارائه شده و در واقع اجرای طرح معیوب مسکن مهر که توسط دولت نهم ارائه شده بود، است.

وزارت راه و شهرسازی در راستای کمک به تأمین مسکن، طرح «اقدام ملی تأمین مسکن» را در قالب احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی نموده است که در ادامه به بررسی شرایط ثبت‌نام در این طرح می‌پردازیم.

مسکن ملی

الف) آخرین مهلت ثبت‌نام در طرح مسکن ملی

کسانی که متقاضی جدید طرح مسکن ملی هستند می‌توانند از طریق ثبت‌نام در فاز چهارم این طرح صاحب مسکن شوند. فاز چهارم ثبت‌نام طرح اقدام ملی مسکن از ساعت ۱۰صبح ۱۳۹۹.۱۰.۱۸ آغاز شد و فقط تا ۲روز دیگر یعنی ۱۳۹۹.۱۰.۲۵ برای ثبت‌نام در این فاز فرصت باقی است. متقاضیان در این فرصت باقی مانده جهت ثبت‌نام در این طرح می‌توانند به سایت https://tem.mrud.ir/applicant/register مراجعه کنند و با بارگزاری مدارک لازم اقدام به ثبت‌نام نمایند.

 ب) شرایط متقاضیان برای ثبت‌نام در طرح مسکن ملی

۱) متقاضی و افراد تحت تکفل ، فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی (از ۱۳۸۴.۰۱.۰۱ به بعد) بوده و از تاریخ ۱۳۵۷.۱۱.۲۲ از هیچ یک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تأمین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشد. به عبارتی سبز بودن فرم ‹‹ج›› در استعلام از سامانه مربوطه (موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی عرضه و تأمین مسکن)

۲) متقاضی متأهل و یا سرپرست خانوار

۳) زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن

۴) افراد ذیل نیز می‌توانند بدون شرط تاهل و بدون شرط سرپرست خانوار بودن در زمره متقاضیان واجد شرایط قرار گیرند:

الف) نخبگان علمی با معرفی بنیاد ملی نخبگان کشور

ب) معلولین جسمی، حرکتی با دارا بودن حداقل بیست (۲۰) سال سن و با معرفی سازمان بهزیستی کشور

۵) متقاضیان زن متأهل طرح اقدام ملی مسکن می توانند با ارائه تعهدنامه محضری از طرف همسر، مبنی بر پذیرش شرایط واگذای طرح اقدام ملی به همسر و به شرط تکمیل اطلاعات فرم ج به نام متقاضی و همسرشان با احراز سایر شرایط قانونی مندرج در شیوه نامه مزبور از مزایا و امکانات طرح اقدام ملی مسکن برخوردار شوند

۶) دارای حداقل ۵ سال سابقه سکونت در پنج سال اخیر در شهر مورد تقاضا

نکته۱: سابقه سکونت برای مهاجرین از کلان شهرها به سایر شهرهای کشور به یک سال کاهش می یابد، برای کارمندان دولت که به استناد حکم دستگاه ذی ربط منتقل می شوند (به استثناء استان تهران) این سابقه ملاک عمل نخواهد بود

نکته۲: در شهرهای جدید سابقه سکونت حداقل ۵ سال در شهر جدید موردتقاضا و یا در شهر مادر ملاک است و یا سایر شهرهایی که به دلیل عدم وجود اراضی دولتی، امکان اجرای طرح وجود ندارد و متقاضیان به سایر شهرهای مجاور ازجمله شهرهای جدید معرفی می‌گردند

۷) عدم دریافت تسهیلات ساخت یا خرید مسکن از سیستم بانکی از ابتدای سال ۱۳۸۴ تا کنون

۸) متقاضیان واجد شرایط تائید شده در سامانه، باید برای استفاده از واحدهای طرح اقدام ملی حائز شرایط زیر نیز باشند:

الف) نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی (نظیر چک برگشتی، تسهیلات معوقه و ...)

ب) توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی بر اساس قیمت تمام‌شده طی مراحل ساخت

ج) امکان سپرده‌گذاری حداقل ۴۰۰ میلیون ریال در مرحله اول، در خصوص متقاضیان واجد شرایط بر اساس اعلام دستگاه متولی

د) توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار (در حال حاضر ۱۸ درصد)

ج) نحوه ثبت‌نام در طرح مسکن ملی

در صورتی که قصد ثبت‌نام در طرح مسکن ملی را دارید ابتدا به سایت https://tem.mrud.ir/applicant/register مراجعه کنید و کد ملی و شماره تلفن همراه خود را در قسمت‌های مشخص شده وارد نمایید:

نحوه ثبت نام مسکن ملی

پس از وارد کردن شماره موبایل و کد ملی در صفحه بعد مشخصات فردی خود شامل نام، نام‌خانوادگی و... را کامل نمایید.

نحوه ثبت نام مسکن ملی

پس از وارد کردن اطلاعات شخصی خود باید اطلاعات محل سکونت را پر کنید.

نحوه ثبت نام مسکن ملی

د) پیگیری ثبت‌نام در طرح مسکن ملی

در صورتی که در طرح مسکن ملی ثبت‌نام کرده‌اید و قصد پیگیری ثبت‌نام را دارید می‌توانید با استفاده از کد ملی و یا کد رهگیری ارسال شده به شماره خود وضعیت ثبت‌نام را استعلام نمایید.

برای استعلام درخواست خود ابتدا به سایت https://tem.mrud.ir/person/login مراجعه کنید و کد ملی خود را در قسمت مشخص شده وارد نمایید و وضعیت ثبت‌نام خود را استعلام نمایید.

ه) عدم دریافت کد رهگیری مسکن ملی

پس از انجام ثبت‌نام ۸مرحله‌ای طرح مسکن ملی پیامکی حاوی کد رهگیری برای شما ارسال می‌شود. همچنین پس از گذشت چند روز پیامکی دیگر برای شما ارسال خواهد شد که به منزله‌ی تایید اولیه‌ی درخواست شما است. در صورتی که پیامک تایید اولیه برایتان ارسال نشد، اگر پیامکی مبنی بر تکمیل مدارک خود دریافت نکردید به این معنی است که رد صلاحیت شده‌اید و یکی از شرایط لازم برای ثبت‌نام در این طرح را نداشته‌اید. در صورت عدم دریافت پیامک تایید اولیه با وجود تکمیل بودن مدارک می‌توانید از طریق مراجعه به سایت https://tem.mrud.ir/ دلیل رد صلاحیت خود را مشاهده کنید و در صورتی که اعتراضی دارید آن را وارد کنید.

و) مدارک مورد نیاز جهت ثبت‌نام در طرح مسکن ملی

۱) بارگذاری تصویر کارت ملی متقاضی

۲) بارگذاری تصویر شناسنامه متقاضی و افراد تحت تکفل

۳) بارگذاری تصویر گواهی سرپرستی در صورت ضرورت

۴) بارگذاری تصویر سند مالکیت برای متقاضیان دارای زمین

۵) بارگذاری تصویر گواهی سابقه سکونت در شهر محل تقاضا در پنج سال اخیر به شرح موارد زیر:

الف) گواهی اشتغال به کار متقاضی

ب) گواهی تحصیل فرزندان

ج) مدارک مربوط به محل تولد متقاضی یا همسر یا فرزندان بالای ۵ سال

د) جواز کسب شاغلین صنوف برای متقاضی یا همسر

و) سابقه پرداخت بیمه برای متقاضی یا همسر

ه) گواهی اشتغال به کار از دوایر دولتی برای متقاضی یا همسر

ظ) گواهی مبنی بر پرداخت مستمری بگیران و بازنشستگان

۶) لازم است متقاضی پس از ثبت نام جهت بارگذاری تصاویر مدارک یادشده به بخش «مشاهده و پیگیری درخواست» در سامانه طرح اقدام ملی مسکن به آدرس tem.mrud.ir مراجعه نماید

۷) پس از پالایش اطلاعات متقاضیان و با اطلاع رسانی های آتی، نیاز است اصل مدارک بارگذاری شده فوق الذکر، جهت تشکیل پرونده به ادارات کل راه و شهرسازی یا دیگر متولیان طرح اقدام ملی مسکن ارائه گردد

ز) امکانات طرح مسکن ملی

۱) تسهیلات وام بانکی به مبلغ ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ میلیون ریال با نرخ ۱۸% با دوره مشارکت مدنی (ساخت) حداکثر دو ساله و بازپرداخت تسهیلات در قالب فروش اقساطی به مدت حداکثر ۱۲ سال پرداخت می گردد

۲) تأمین زمین در شهرهایی که امکان آن فراهم شده باشد، مطابق با مقررات و ضوابط توسط سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید و بر اساس قوانین جاری عرضه می گردد

جدول واریزی مسکن ملی

یکی از مسائلی که در رابطه با طرح مسکن ملی مطرح است و ابهام‌هایی نیز در رابطه با آن وجود دارد جدول واریز و هزینه تمام شده این طرح است. به گفته‌ی محمود محمودزاده ، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی رقم آورده اولیه متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن ۴۰ میلیون تومان به اضافه ۱۵ درصد هزینه آماده سازی زمین است و هزینه آماده سازی زمین طی دو سال از متقاضی دریافت می‌شود. مبلغی که متقاضیان باید واریز کنند ۱.۵ تا۲.۵ میلیون تومان در هر متر مربع و بسته به نوع پروژه اعم از ویلایی( واحد‌های زیر دو طبقه و با تراکم ۵۰درصد) یا آپارتمانی در نوسان است.

در طرح ملی مسکن تسهیلات ۷۵ تا ۱۰۰ میلیونی به متقاضیان داده می‌شود که در شهرهای بزرگ و کوچک رقم این تسهیلات متفاوت خواهد بود که در جدول زیر می‌توانید ارقام این تسهیلات را به همراه اقساط آن و هزینه تمام شده مشاهده نمایید.

7

قیمت نهایی مسکن ملی

پیش‌تر هزینه نهایی ساخت مسکن ملی از سوی وزارت راه و شهرسازی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هر متر مربع اعلام شده بود. با مبلغ آورده ۷۰ تا ۸۰میلیون تومانی توسط متقاضی و وام تسهیلاتی ۱۰۰میلیون تومانی هزینه تمام شده مسکن ملی ۱۷۰ تا ۱۸۰میلیون تومان تخمین زده شده بود که در حال حاضر این هزینه تمام شده در برخی استان‌ها افزایش یافته است.

دلایل متفاوتی برای افزایش هزینه نهایی مسکن ملی وجود دارد که گران شدن مصالح کاربری از قبیل فولاد یکی از این دلایل است که باعث شده در برخی پروژه‌ها هزینه تمام شده به متری ۵ تا ۶میلیون تومان برسد.

نحوه ثبت نام مسکن ملی