۰ نفر

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان؛

امیدی به کاهش قیمت مسکن نیست/ کاهش تولید ۳تا ۴میلیونی خانه در کشور

۲۰ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۱۲
کد خبر: 496548
امیدی به کاهش قیمت مسکن نیست/ کاهش تولید ۳تا ۴میلیونی خانه در کشور

فرشید پورحاجت گفت: ما به عنوان کارفرما، مخالف افزایش دستمزد نیستیم؛ در دو ماه آینده در حوزه تولید مسکن افزایش دستمزد خواهیم داشت که مجدداً تمام این افزایش قیمت‌ها اعم از افزایش قیمت دستمزد و مصالح، تاثیر خود را بر قیمت مسکن خواهد گذاشت و با توجه به این شرایط، بنده امیدی به کاهش قیمت مسکن ندارم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور درباره وضعیت بازار مسکن اظهار کرد: آرزوی هر فعال صنعت ساختمان این است که ثبات در بازار مسکن وجود داشته باشد؛ علی‌رغم تلاش‌هایی که در چند ماه گذشته برای به ثبات رسیدن قیمت مسکن انجام شده است، شوربختانه شاهد پروپاگاندای رسانه‌ای برخی مسئولان و تریبون‌هایشان هستیم که این بازار بسیار استراتژیک کشور را تحت تأثیر سخن‌هایی قرار داده است که این روزها توسط رسانه‌ها دنبال می‌شود.

وی گفت: وقتی صحبت از ثبات اقتصادی می‌کنیم به معنای این است که انگیزه سرمایه‌گذاری در یک صنعت رونق پیدا کند؛ به عنوان مثال، سرمایه‌گذار در حوزه مسکن ریسک سرمایه‌گذاری در حوزه تولید مسکن را بپذیرد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور افزود: بازیگران اصلی در حوزه مصالح ساختمانی، در حال به هم زدن نظم بازار هستند و امروز شاهد این هستیم که در شرایط بازار مسکن به هم‌ریختگی ایجاد می‌کنند؛ قیمت فولاد در هفته یا ماه گذشته به کدام سمت و سو رفته است؟

پورحاجت گفت: چند روز پیش، سخنان نسنجیده و غیرکارشناسی رییس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص تخفیف ۱۰ میلیون تومانی قیمت مسکن، باعث ایجاد تلاطم در بازار مسکن شد در حالی که باید آرامش را به این بازار تزریق کرد تا سرمایه‌گذاری برای تولید مسکن انجام شود.

وی تصریح کرد: اگر تولیدی در حوزه مسکن نباشد، سونامی افزایش قیمت مسکن در کشور رخ خواهد داد. شرایط حال حاضر مسکن بی‌ثبات است که مرتبط با وضعیت اقتصادی کلان کشور است؛ اگر ثبات در اقتصاد نباشد، اقتصاد مسکن نیز بی‌ثبات خواهد بود.

این فعال حوزه مسکن در خصوص احتمال ایجاد رکود در آینده بازار مسکن گفت: رکود شاخصه‌های خودش را دارد؛ رکود را باید در تولید مورد سنجش قرار داد و نه در خرید و فروش‌ها.

وی افزود: سنجش بر اساس خرید و فروش، یک اشتباه تاکتیکی است که توسط بسیاری از افراد به اصطلاح کارشناس که تریبون در دست دارند، انجام می‌شود.

پورحاجت بیان کرد: شاید تعداد معاملات در حوزه مسکن کاهش پیدا کرده باشد اما اگر نظم بازار به هم زده نشود و اگر سرمایه‌ها از حوزه مسکن فراری داده نشوند، رکود رخ نخواهد داد.

وی افزود: اینکه گفته شود بازار مسکن به سمت رکود خواهد رفت، بنده به این موضوع اعتقاد ندارم؛ به نظر بنده رکود در حوزه مسکن حداقل تا یک سال آینده به وجود نخواهد آمد.

رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن خوزستان با اشاره به اظهار نظر رییس اتحادیه مشاوران املاک مبنی بر تخفیف‌های متری ۱۰ میلیون تومان و نبود مشتری گفت: در هیچ جای کشور کاهش قیمت به این میزان رخ نداده است.

وی افزود: شاید رییس اتحادیه مشاوران املاک در منطقه‌ای زندگی می‌کند که خرید و فروش آپارتمان برای مردم عادی، یک رویا باشد یا شاید در منطقه‌ای زندگی می‌کند که قیمت آپارتمان، حباب‌گونه توسط همکاران ایشان به صورت کاملا نجومی افزایش پیدا کرده است. شاید ایشان در منطقه‌ای زندگی می‌کند که متوسط قیمت مسکن در آن هر متر بالای ۱۲۰ میلیون تومان باشد و دلال‌بازی، سوداگری و بورس‌بازی در آن منطقه وجود داشته است.

پورحاجت ادامه داد: این دلال‌بازی‌ها برای نقد کردن پول‌های سرگردان‌شان است و در حال خارج کردن بازار مسکن از مدار ثبات هستند اما در سراسر کشور به نظر بنده قیمت‌ها تغییری نداشته است و کماکان شاهد افزایش قیمت در آپارتمان‌های نوساز خواهیم بود زیرا قیمت مصالح ساختمانی و فولاد، روندی افزایشی در دو ماه گذشته داشته است.

وی تصریح کرد: مسکن یک کالای تولیدی است که تولید آن هزینه‌بر است و علی‌رغم شعارهای مختلفی که مجلس و دولت دادند، شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی هستیم. نرخ فولاد در همین دو سه ماهی که قرار بود کاهش پیدا کند، افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشت. شن و ماسه، سیمان، بتن و سنگ نیز به همین صورت روندی افزایشی داشته‌اند.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور بیان کرد: ما به عنوان کارفرما، مخالف افزایش دستمزد نیستیم؛ در دو ماه آینده در حوزه تولید مسکن افزایش دستمزد خواهیم داشت که مجدداً تمام این افزایش قیمت‌ها اعم از افزایش قیمت دستمزد و مصالح، تأثیر خود را بر قیمت مسکن خواهد گذاشت و با توجه به این شرایط، بنده امیدی به کاهش قیمت مسکن ندارم.

وی افزود: در شش ماه گذشته، وزیر راه و شهرسازی دائماً و به تکرار به مردم اعلام کردند که فعلاً مسکن نخرید؛ ما منتظریم تا ببینیم که آیا این شعار "نخریدن مسکن" منجر به ثبات و کاهش قیمت ‌می‌شود یا نه؟

پورحاجت گفت: بنا بر آن چیزی که کارشناسان تحلیل کرده‌اند، این کارها شرایط مسکن را بهتر نکرده است. تقریباً با کاهش تولید ۳ تا ۴ میلیونی واحد مسکونی در کشور مواجه هستیم و اگر نظم عرضه و تقاضا در هر بازار اقتصادی به هم بخورد، تبعات اقتصادی خود را خواهد داشت.

وی تصریح کرد: کاهش عرضه یک محصول، باعث افزایش قیمت می‌شود. تقاضا برای خرید مسکن در کشور بسیار زیاد است و با کمبود تولید مسکن روبه‌رو هستیم اما شرایط خرید مسکن برای مردم سخت است.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور در خصوص وضعیت ساخت و ساز و مشکلات فعلی انبوه‌سازان گفت: بزرگ‌ترین مشکل ما این است که متأسفانه در حوزه کشوری، متولی مسکن اقدامات شایسته و بایسته‌ای برای بهبود فضای کسب و کار در حوزه مسکن انجام نمی‌دهد.

وی بیان کرد: قوانین متعدد، قوانین غیرکارشناسی و بروکراسی پیچ در پیچ ساختار دولتی، فشار دوچندانی بر بخش تولید در کشورمان ایجاد کرده است.

پورحاجت افزود: در یک سال گذشته که به دلیل شیوع کرونا، ادارات دولتی با کاهش دوسوم نیروها مواجه بودند، هیچ تغییری در این کاهش تعداد کارکنان برای ما در حوزه مسکن ایجاد نشد و همچنان مانند قبل مشکلات زیادی گریبان‌گیر تولید مسکن است.

وی گفت: ما نتوانسته‌ایم از این ظرفیت برای راه‌اندازی پنجره‌های الکترونیک استفاده کنیم تا مردم، کمتر درگیر حضور فیزیکی در ادارات و سازمان‌ها باشند.