۰ نفر

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد پاسخ داد؛

هر متر خانه در طرح مسکن ملی چقدر تمام می‌شود؟

۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۵:۰۳
کد خبر: 491131
هر متر خانه در طرح مسکن ملی چقدر تمام می‌شود؟

ملی مسکن نام طرحی است که دولت دوازدهم در سال گذشته برای خانه دار کردن خانواده‌هایی که فاقد مسکن هستند، کلید زده است. بر اساس این طرح بناست برای افراد متقاضی یا شرایط مصوب، در سراسر استان‌های کشور مسکن مناسب تهیه شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طبق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، متقاضیان ثبت نام در این طرح باید دارای چهار شرط اصلی باشند. تاهل، فاقد مالکیت خصوصی، عدم استفاده از امکانات دولتی از قبیل: زمین، آپارتمان با تسهیلات ویژه یارانه‌دار و داشتن سابقه سکونت در شهر مورد تقاضا از جمله این شرایط است.

بر اساس اطلاعات منتشر شده پذیرش درخواست افراد دارای سابقه مالکیت در طرح ملی مسکن وجود ندارد و به عبارتی اولویت با کسانی است که چهار شرط اصلی بالا را داشته باشند. این طرح با هدف خانه دار شدن قشر متوسط جامعه اجرایی شده و طبق پیش بینی‌های صورت گرفته سه ساله به اتمام می رسد.

چرا طرح اقدام ملی مسکن؟

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد با اشاره به اینکه مهمترین هدف دولت در اجرای طرح اقدام ملی، تهیه زمین ارزان و ارائه تسهیلات به کسانی است که متقاضی خانه دار شدن هستند، اظهار کرد: تولید انبوه و ارائه مسکن به مصرف‌کنندگان واقعی از جمله خانه اولی‌ها با قیمت تمام شده پایین و کیفیت بالا از ویژگی‌های اصلی این طرح است.

مسعود حق لطفی با بیان اینکه برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهر جدید هشتگرد یک میلیون و ۳۳۹ هزار و ۴۱۲ متر مربع زمین جانمایی شده، افزود: برای این شهر ۲۵ هزارو ۷۰۱ نفر ثبت نام کرده بودند که از این مجموع عده ای به دلایلی چون نداشتن شرایط فرمِ "ج" و یا ثبت نام چندباره حذف شدند و در نهایت فعلا ثبت نام حدود ۱۲ هزار ۵۰۰ نفر بدون مشکل است.

این مسئول در ادامه با اشاره به مهمترین تفاوت طرح اقدام ملی مسکن با پروژه‌های مسکن مهر اضافه کرد: در پروژه‌های مسکن مهر روابط مالک مستاجری برای متقاضیان تعریف شده و آنها واحدهای خود را در قالب اجاره ۹۹ ساله بهره برداری می کنند ولی در طرح اقدام ملی مسکن این روابط به شکل عرصه و عیان تعریف شده یعنی متقاضیان باید بابت قدرالسهم عرصه ای که خریداری میکنند حدود ۶۰ میلیون تومان بپردازند.

حق لطفی با بیان اینکه قرار است در اجرای طرح اقدام ملی مسکن دهک‌های متوسط جامعه که فاقد مسکن هستند خانه دار شوند، اظهار کرد: این در حالی است که مسکن مهر عمدتا مورد بهره برداری سه دهک‌ پایین جامعه بوده است.

وی توضیح داد: برآورد اولیه هزینه تمام شده بنای مسکن اقدام‌ملی، حدود ۳۰۰ میلیون تومان است که تقریبا یک سوم مبلغ مورد نیاز برای ثبت نام کنندگان در طرح اقدام ملی،  تسهیلات بانکی است و مابقی را متقاضیان باید در زمان مناسب تامین کنند و پایان آذر مهلت تکمیل آورده اولیه طرح اقدام ملی مسکن است.

حق لطفی با اشاره به نحوه پرداخت آورده متقاضیان در خصوص عرصه طرح اقدام ملی مسکن گفت: متقاضیان باید حدود ۱۵ درصد از مبلغ قدرالسهم عرصه ای که خریداری کرده اند (۹ میلیون تومان) را پس از تکمیل و تایید نهایی ثبت نام، پرداخت کنند و مابقی را نیز بعد از دو سال تنفس، در بازه زمانی ۵ ساله بپردازند.

حق لطفی در پاسخ به اینکه آیا در طول هفت سال آینده به قیمت عرصه ای که متقاضیان در زمان ثبت نام خریداری کرده افزوده می شود، گفت: حدود ۸۵ درصد باقیمانده، بعد از دو سال تنفس و قطعی شدن میزان قدرالسهم از عرصه مشاعی، مجددا اقساط ۵ ساله در نظر گرفته شده و مبلغ کارشناسی  اولیه ملاک عمل خواهد بود.

وی ادامه داد: مبلغی که متقاضیان باید برای تکمیل قدرالسهم عرصه پرداخت می کنند به دلیل متراژهای متفاوت قدرالسهم از زمین مشاعی با توجه به تعداد واحدهای احداثی در هر بلوک، قیمت کارشناسی شده زمین بر اساس موقعیت و ...  ممکن است کمی متفاوت باشد. برای مثال احتمال دارد برای فردی ۵۸ میلیون تومان باشد و برای متقاضی دیگر حدود ۶۲ میلیون تومان بشود.

وی با اشاره به هزینه ای که بابت اعیان از متقاضیان دریافت می‌شود هم اضافه کرد: مبلغ اولیه احداث اعیان ۴۰ میلیون تومان است که باید به همراه ۹ میلیون تومان عرصه تا پایان آذر ماه واریز شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد افزود: اگر این ۴۹ میلیون تومان را معرفی شدگان به بانک تا آخرین روز پاییز به حساب واریز نکنند، متقاضی از سیستم حذف خواهد شد.

تحویل واحدهای ۶۵ تا ۱۰۰ متری در طرح اقدام ملی

باعث شده تا فرایند تکمیل بخشی از این پروژه‌ها به کندی پیش برود که براساس سیاستهای وزارت مسکن و شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید با تزریق مالی در تلاش برای تکمیل زیرساخت ها تا پایان سال جاری هستیم. 

وی با بیان اینکه فعلا امکان حذف کسانی که در پروژه‌های مسکن مهر بیش از ۵ میلیون تومان پرداخت کرده اند وجود ندارد و این امر مشکلات زیادی به همراه داشته که بزودی این رقم به سطح قابل قبولی افزایش می یابد تا امکان حذف متقاضیان با آورده کم فراهم شود، اضافه کرد: برای اینکه این مساله در پروژه اقدام ملی مسکن تکرار نشود، در قراردادها ذکر شده اگر متقاضیان به موقع اقساط خود را پرداخت نکنند، امکان حذف آنها و جایگزینی فردِ جدید وجود دارد.

حق لطفی تاکید کرد: علاوه بر این در طرح اقدام ملی مسکن اگر متقاضیان معرفی شده به بانک نتوانند تا پایان آذرماه ۴۹ میلیون تومان اولیه را پرداخت کنند هم از سیستم حذف خواهند شد.

وی با اشاره به مدت زمان صدور پروانه ساخت برای واحدهای طرح اقدام ملی مسکن گفت: فرایند صدور پروانه، طراحی و .. حدود شش ماه در نظر گرفته شده است و بعد از آن هم دو سال و نیم برای تکمیل و تحویل واحدها در نظرگرفته شده است یعنی در مجموع پرونده انشاالله طرح اقدام ملی مسکن سه ساله بسته می شود.

 به گفته مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن در فازهای مختلف این شهر از جمله ۴ و ۷ و در قالب واحدهای ۶۵ تا ۱۰۰ متری اجرایی می‌شود.

جاماندگان ثبت نام امیدوار باشند؟

وی در پاسخ به اینکه آیا در ماه‌های آینده امکان ثبت نام برای ثبت نام متقاضیان جدید فراهم می شود، افزود: فعلا برای ثبت نام جاماندگان برنامه ای نداریم ولی ممکن است در هفته های آتی مجددا سامانه بازگشایی شود.

این مسئول اضافه کرد: البته اگر سامانه ثبت نام طرح اقدام ملی مسکن مجددا بازگشایی شود، فعلا مشخص نیست که نام شهر جدید هشتگرد در دور بعدی ثبت نام گنجانده شود.

حق لطفی با بیان اینکه به اعتراضات کسانی از سامانه حذف شده اند هم رسیدگی می‌شود، توضیح داد: متقاضیانی که نامشان به دلیل عدم رعایت یکی از شروط چهارگانه از سامانه حذف شده حق اعتراض دارند و درخواست آنها در اسرع وقت رسیدگی می شود و اگر به حق باشد و مشکلی نداشته باشند نامشان مجددا در سامانه گنجانده می‌شود.

وی ادامه داد: برای واحدهای طرح اقدام ملی مسکن خط اعتباری ۱۰۰ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت ۵ ساله پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در پاسخ به اینکه آیا کسانی که نتوانند آورده اولیه خود را تا پایان آذر تکمیل کنند قطعا از سیستم حذف می شوند، افزود: نظر و تاکید بر حذف این متقاضیان است چون کسی که از عهده تامین آورده اولیه برنیاید به احتمال زیادی توان آورده بعدی و حتی بازپرداخت اقساط را هم نخواهد داشت.

هر متر خانه در طرح اقدام ملی مسکن چقدر تمام می شود؟

وی با اشاره به نحوه ساخت واحدهای این طرح توضیح داد: بخشی از این واحدها توسط  پیمانکاران شرکت عمران شهر جدید هشتگرد ساخته و تحویل داده می شود و بخش دیگر هم در قالب شرکت‌های تعاونی اداراتی مثل ناجا، آموزش و پرورش، بتاجا و ... ساخته می شود.

وی تاکید کرد: در شیوه دوم شرکت تعاونی‌ها افرادی که واجد شرایط خانه دار شدن در قالب طرح اقدام ملی مسکن هستند را شناسایی و قطعه زمینی از شرکت عمران شهر جدید هشتگرد تحویل می گیرند و با انعقاد قرارداد دوجانبه با این شرکت، واحدهای متقاضیان خود را ساخته و به آنها تحویل می دهند.

وی افزود: پیش بینی ساخت هر متر مربع از واحدهای این طرح دو میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است ولی شرکت تعاونی‌ها می‌توانند با هماهنگی متقاضیان خود، با اعمال تغییراتی مثل تبدیل نمای ساختمان، خدمات اضافی و ... مبلغ بیشتری از آنها طلب کنند.

به گفته حق لطفی در قراردادهای سه جانبه ای که بین متقاضیان، پیمانکاران و شرکت عمران شهر جدید هشتگرد منعقد می شود این انعطاف وجود ندارد.

پرونده طرح اقدام ملی مسکن در شهری با زیرساخت های کامل بسته می شود

این مسئول در پاسخ به اینکه آیا با تکمیل پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن و افزایش جمعیت شهر جدید هشتگرد، کمبود زیرساخت‌ها برای جمعیت ساکن شده مشکل ساز نخواهد شد، اظهار کرد: زمانی‌که پروژه‌های مسکن مهر در شهر جدید هشتگرد آغاز شد، این شهر زیرساخت مناسبی نداشت ولی طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی برای ایجاد امکانات و زیرساخت های لازم برای سکونت بی دغدغه مردم در این شهر فراهم شده و این فرایند در حال ادامه است. 

وی ادامه داد: هر چند ایجاد برخی زیرساخت‌ها مثل آب و برق در شهر جدید هشتگرد هنوز ناتمام مانده ولی با تمهیدات لازم  به دنبال تکمیل آنها تا پایان سال جاری هستیم.

حق لطفی با بیان اینکه طرح اقدام ملی مسکن امروز در شهری اجرا می شود که اغلب زیرساخت‌ها را دارد، تاکید کرد: از محل بند ب تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه سال جاری به شرکت های عمران اجازه داده شده تا کمک اعتباری به ادارات خدمات رسان داشته باشند تا زیرساختهای ناتمام این شهرها تکمیل شد.

وی گفت: بر اساس برآورد اداره آبفا با ۵۱ میلیارد تومان، کل زیرساخت آب این شهر را تا پایان سال تکمیل خواهد کرد و برآورد شرکت برق هم ۳۰ میلیارد تومان است.

پیشرفت سه درصدی پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن

حق لطفیاضافه کرد: بنا شد شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در قالب تفاهم نامه ای ۵۱ میلیارد تومان به آبفا و ۳۰ میلیارد تومان هم به شرکت برق پرداخت کند تا هر چه سریع  تر این دو شرکت خدمات رسان زیرساخت های حوزه خود را تکمیل کنند.

وی ادامه داد: بخش عمده ای از رقم این تفاهم نامه ها پرداخت شده و ادارات خدمات رسان در حال حاضر مشغول تکمیل زیرساخت ها هستند.

این مسئول اضافه کرد: با تکمیل این زیرساختها، پروژه های طرح اقدام ملی مسکن در شهری آغاز می شود که همه زیرساخت های لازم را دارد.

وی در پایان با اشاره به میزان پیشرفت فیزیکی پروژه های طرح اقدام ملی مسکن گفت: در حال حاضر چند پروژه‌ کار خود را آغاز کرده و به طور میانگین سه درصد پیشرفت فیزیکی دارند.