۰ نفر

در گفت‌و‌گوی تلویزیونی تشریح شد؛

آخرین خبرها از اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی

۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۲۳:۵۰
کد خبر: 490781
آخرین خبرها از اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی

معاون سازمان امور مالیاتی محتوای فعلی سامانه املاک را برای شناسایی دقیق خانه های خالی ناکافی دانست و افزود: با تکمیل اطلاعات، فرایند اخذ مالیات بطور دقیق تر انجام می شود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شبکه خبر، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: یکی از دغدغه های مهم مردم که به نمایندگان منتقل می شد، سامان بخشی به بازار مسکن بود و در این زمینه، احتکار مسکن موضوع کلیدی بود.
 
طغیانی با اشاره به بازدارنده نبودن قوانین قبلی درباره خانه های خالی، اظهار داشت: مجلس یازدهم برای اصلاح این قوانین اقدام کرد و در این مسیر، دو موضوع خود اظهاری و بازدارندگی جرایم مد نظر قرار گرفت.
 
سخنگوی کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه یکی از فواید این قانون، شناسایی محل زندگی مردم و ایجاد یک بانک اطلاعاتی کامل است، افزود: همچنین افزایش پلکانی مالیات بطور سالانه می تواند بازدارندگی در راه احتکار خانه ایجاد کند. مالیات دستگاه های دولتی که اقدام به خالی نگه داشتن خانه کنند، دو برابر محاسبه می شود.
 
طغیانی درباره وضعیت فعلی سامانه املاک و قانون اخذ مالیات از خانه های خالی نیز گفت: از زمانی که سامانه به مردم معرفی می شود، مردم باید در 2 ماه بتوانند نسبت به خوداظهاری اقدام کنند. در مجموع در مدت 5 ماه ما باید اطلاعات خانه ها را داشته باشیم و اگر خانه ای ثبت نشده باشد، خالی محسوب می شود.
 
علیزاده، معاون سازمان امور مالیاتی نیز، درباره ماده 54 مکرر اظهار داشت: مالیات گیری فقط بازده اجرایی این قانون است اما با روند در نظر گرفته شده، باید به سمتی برویم که مالکان، خانه ها را خالی نگه ندارند. قانون جدید، ضمانت اجرایی دارد و مالکان سعی می کنند که خانه های خود را خالی نگه ندارند.
 
معاون سازمان امور مالیاتی گفت: در قانون جدید، مواردی اضافه شده تا بر مبنای آن دستگاه ها و آحاد مردم نسبت به ثبت اطلاعات املاک و مستغلات خود اقدام کنند.
 
علیزاده افزود: در این صورت، این سامانه حاوی اطلاعات دقیقی از واحدهای مسکونی می شود و با استفاده از آن، قانون اخذ مالیات قابل اجرا می شود. طبق قانون، باید خروجی سامانه املاک بطور دقیق خانه های خالی را مشخص کند تا سازمان امور مالیاتی نسبت به اخذ مالیات اقدام کند اما ما معتقدیم که این سامانه هنوز محتوای کاملی ندارد و نمی توان تشخیص دقیق و درستی درباره خالی بودن خانه ها داشت.
 
نوروزی، کارشناس بازار مسکن نیز گفت: طبق مطالعات و سرشماری سال 95 حدود 2 میلیون و 500 هزار واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد و یکی از راه های سامان بخشی به بازار مسکن، ارائه همین خانه های خالی است. این قانون باید از سال 95 اجرا می شد و سامانه املاک راه اندازی می شد اما به بهانه های مختلف انجام نشد.
 
نوروزی تصریح کرد: قانون جدید ابهام ها را رفع کرده و با اجرای آن از افزایش قیمت مسکن جلوگیری می شود. یکی از نکات مهم این قانون جدید این است که برای کسانی که بیش از 5 خانه دارند، رقم مالیات دو برابر می شود و همین امر مالکان را مجبور به عرضه خانه ها به بازار می کند.