۰ نفر

سقف وافل چیست مزایا و کاربرد و اجرای آن چگونه است؟

۲۵ آذر ۱۳۹۹، ۹:۴۴
کد خبر: 490002
سقف وافل چیست مزایا و کاربرد و اجرای آن چگونه است؟

سقف وافل نوعی از سقف های بتنی است که با استفاده از قالب وافل اجرا می شود.

سقف وافل نوعی از سقف های بتنی است که با استفاده از قالب وافل اجرا می شود. پیشینه سقف وافل به یونان باستان بر می گردد که از فولاد ساخته می شد. در حال حاضر مهندسان ساختمان با اعمال تغییراتی در مواد و متریال این نوع سقف و افزایش کیفیت آن توانسته اند خدمت بسیار بزرگی به صنعت ساختمان سازی نمایند. آن ها به جای فولاد از نوعی کامپوزیت پلاستیک به نام پلی پروپیلن استفاده کنند که بسیار سبک است و  پس از اجرای سقف و عمل آوری بتن از سقف خارج می شود. با توجه به نوع عملکرد سقف وافل به دو دسته یک طرفه و دو طرفه تقسیم می شود.

سقف وافل یک طرفه

سقف وافل یک طرفه از یک طرف باربری دارد و در نتیجه تنها در یک جهت میلگرد گذاری انجام می شود. زمانی از سقف وافل یک طرفه استفاده می شود که طول دهانه ها نهایتا 8 متر باشد. در سقف وافل یک طرفه تیرچه ها در یک جهت قرار گرفته و لازم است در ابتدا و انتهای آن ها تیر قرار بگیرد. در نتیجه بار سقف در جهت تیرچه ها و عمود بر تیرها قرار می گیرد. در نهایت می توان گفت سقف وافل یک طرفه عملکردی مانند دال یک طرفه دارد و آرماتور گذاری تنها در جهت تیرچه ها انجام می شود.

سقف وافل دو طرفه

نوع دیگری از سقف وافل که در دهانه های بیشتر از 8-9 متر اجرای می شود سقف وافل دو طرفه است. در سقف وافل دو طرفه تیرچه ها به صورت عمودی قرار می گیرند در نتیجه در این نوع سقف به تیرهای میانی احتیاجی نیست. سقف وافل دو طرفه تمام بارها را به ستونها منتقل می کند و رفتاری مانند دال دو طرفه دارد. آرماتور گذاری در این نوع سقف در دو جهت انجام می گیرد که موجب افزایش هزینه ها نسبت به سقف وافل یک طرفه می گردد.

و

نمای زیرین سقف وافل

مزایای سقف وافل

سقف وافل دارای ویژگی هایی است که موجب می شود هر کارفرمایی برای اجرای سازه های خود به آن علاقه داشته باشد. از جمله مزایای سقف وافل می توان به مزایای فنی، اقتصادی، سازه ای، معماری و ایمنی اشاره کرد که در ادامه برخی از آن ها را بیان می کنیم.

  1. یکی از بزرگ ترین علل محبوبیت سقف وافل کاهش بار مرده ساختمان است که از نظر سازه ای دلخواه مهندسین طراح و اجرایی است.
  2. سقف وافل رفتاری شبیه به دال دارد با این تفاوت که علاوه بر استفاه از قالب های وافل، زیرسازی آن نیز ساده تر است و از متریال کم تری استفاده می شود در نتیجه اجرای آن نسبت به دال اقتصادی تر است.
  3. با وجود قالب های وافل بتن ریزی و آرماتور گذاری سقف وافل نسبت به سایر سقف های بتنی آسان تر انجام می شود.
  4. در زیرسازی سقف وافل (یک طرفه و دو طرفه)تیرچه ها در یک راستا قرار می گیرند بنابراین تغییر شکل و اعوجاج در سقف وجود ندارد که منجر به زیبایی هر چه بیشتر سقف می شود.
  5. سقف وافل قابلیت اجرای در دهانه های بلند (در مواردی حتی تا 17 متر) را دارد و به کار بردن آن موجب حذف ستون های اضافه می شود در نتیجه معماران می توانند به راحتی ایده های خود را در سازه عملی کنند و این سقف از نظر معماری فوق العاده است.
  6. قالب های سقف وافل بسیار مستحکم و پیوسته هستند که برای سلامتی نیروی انسانی که بر روی آن کار می کنند مناسب بوده و همچنین از نشت شیرابه بتن خودداری می کنند.
  7. اگرچه از نظر هزینه ها این سقف نسبت به سایر سقف ها گران تر است اما به دلیل این که می توان از قالب های سقف وافل بیش از 50 بار استفاده کرد. همچنین به این دلیل که برخی شرکت ها شرایطی مانند بازخرید و اجاره قالب وافل را در اختیار کارفرمایان قرار می دهند که هزینه ناشی از قالب ها کاهش  می یابد و توجیه اقتصادی دارد.

معایب سقف وافل

می دانید که گل بی خار نیست. سقف وافل نیز با وجود مزایای بسیار دارای معایبی است که عبارت اند از:

  1. به دلیل شکل قابلمه ای سقف وافل در برخی موارد نمای سقف برای سازه های مسکونی پسندیده نمی شود و نیاز به سقف کاذب دارد.
  2. در جاهایی که شیب سقف بسیار زیاد و بیش از 30 درجه است اجرای سقف امکان ندارد.
  3. در ساختمان هایی که یک یا دو طبقه هستند به دلیل قیمت بالای قالب ها توجیه اقتصادی ندارد. این در حالی است که برای ساختمان های بیش از 3-4 طبقه به دلیل این که می توان از قالب ها چند بار استفاده کرد می توان گفت استفاده این سقف اقتصادی است.

وو

قالب وافل دوطرفه

مراحل اجرای سقف وافل

مراحل اجرای سقف وافل یک طرفه و دو طرفه در حالت کلی یکسان است. برای اجرای هر دو نوع سقف لازم است مراحل زیر سپری شود.

  1. شمع گذاری جهت بستن تیرها در صورت لزوم.
  2. شمع گذاری و قرار دادن چهار تراش، لوله یا قوطی بر روش شمع ها برای اجرای سقف.
  3. چینش قالب های وافل که با توجه به نقشه های اجرایی، معماری و سازه ای صورت می گیرد.
  4. میلگرد گذاری با توجه یک طرفه یا دو طرفه بودن سقف بر اساس مشخصات فنی. 
  5.  اجرای تاسیسات مکانیکی و برقی.
  6. بتن ریزی بر روی سقف.
  7. خارج کردن قالب های وافل در زمان مناسب.
  8. زیباسازی سقف و طراحی مد نظر بر روی نمای بسیار زیبای وافل .

قالب وافل چیست و چه کاربردی دارد؟

اصلی ترین المانی که برای اجرای سقف وافل ضروری است قالب وافل است. این قالب ها با حذف بخشی از بتن که بخش ناکارآمد آن است و هیچ گونه تنش فشاری را تحمل نمی کند و به علاوه در آن هیچ میلگردی قرار نمی دهند منجر به کاهش وزن سازه می شود. ویژگی های این قالب موجب افزایش ایمنی در برابر زلزله می شود. همچنین به دلیل سبک کردن سقف می توان طول دهانه ها را نسبت به حالت عادی افزایش داد و در موارد خاص این افزایش طول به 17 متر می رسد. قالب وافل از جنس پلاستیک پروپیلن ساخته می شود که بسیار مستحکم بوده و در اشکال مربعی و مستطیلی تولید می شود.

قالب های وافل یک طرفه

قالب های وافل یک طرفه برای اجرای سقف وافل یک طرفه به کار می روند و مستطیلی شکل هستند. سقف وافل یک طرفه شباهت بسیاری به سقف تیرچه بلوک دارد. با این تفاوت که به جای تیرچه از قالب های وافل یک طرفه استفاده می شود. این قالب ها قابلیت چند با استفاده را دارند و به علاوه لزومی ندارد شما تیرچه آماده خریداری کنید در نتیجه استفاده از قالب های وافل یک طرفه بسیار به صرفه است.

قالب های وافل دو طرفه

قالب های وافل دو طرفه معمولا مربعی شکل بوده و برای اجرای سقف وافل دو طرفه به کار می روند. این قالب ها با ابعاد Waffle60x60 H18،Waffle60x60 H25 ، Waffle80x80 H28 و Waffle86x86 H25 در بازار موجود هستند که H نشان دهنده ارتفاع قالب است و تمام اندازه ها به سانتی متر هستند.

ووو

قالب وافل یکطرفه

مزایای استفاده از دال وافل

استفاده از دال وافل مزایایی دارد که عبارت اند از:

  1. ظرفیت باربری دال وافل از سایر دال ها بیشتر است.
  2. دال وافل از نظر سازه ای پایدار است و به دلیل داشتن ظاهر زیبا برای ساخت معابد، کتا بخانه ها، بیمارستان ها و ... کاربرد دارد.
  3. دال وافل قابل اجرا در دهانه های بزرگ است و با حذف ستون ها به زیبایی سازه کمک می کند.
  4. دال وافل از نظر وزنی سبک بوده و بتن بسیار کمی در آن مصرف می شود.
  5. در دال وافل از آرماتورهای تقویتی بهحد کافی استفاده می شود که باعث می گردد کنترل لرزش در آن به خوبی انجام گیرد.
  6. می توان تاسیسات را در عمق دال وافل جای داد.
  7. بتن ریزی سقف وافل معمولا به صورت یکپارچه انجام می شود و این یکی از بزرگ ترین مزایای این دال به یوبوت و کوبیاکس است.

اصول طراحی سقف وافل

طراحی سقف وافل با استفاده از نرم افزارهای سازه ای مانند ایتبس و سیف انجام می شود. همچنین اصول طراحی سقف وافل در پیش نویس مبحث 9 ام مقررات ملی ساختمان در بند 9-5-4-1 توضیح داده شده است.  مبحث 9 ام در دو فصل مجزا به بررسی اصول طراحی سقف وافل یک طرفه و دو طرفه پرداخته است. در فصل 9 ام این کتاب اصول طراحی سقف وافل یک طرفه و در فصل 10 اصول طراحی سقف وافل دو طرفه آمده است. مهندسان عزیز لازم است به این بخش کتاب مراجعه نموده و آن را به دقت مطالعه کنند.

ویژگی قالب های وافل

قالب وافل دارای ویژگی هایی است که منجر به استفاده روز افزون از آن شده است از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قالب وافل از جنس کامپوزیت پلاستیک است که با وجود وزن سبک دارای استحکام کافی است و می توان به دفعات بسیار زیاد (بیشتر از 50 بار) از آن استفاده کرد.
  2. در ساخت قالب وافل از نوعی پلاستیک استفاده می شود که هنگام بتن ریزی بتن به آن نمی چسبد، بنابراین لازم نیست قالب ها قبل از بتن ریزی چرب شوند.
  3. همچنین قالب های وافل تجدید پذیر هستند که از مزایای اقتصادی این نوع قالب ها است.

قیمت سقف وافل

یکی از مهم ترین نکاتی که لازم است کارفرمایان و پیمانکاران قبل از انتخاب سقف وافل آن را بررسی کنند برآورد قیمت سقف وافل می باشد. لازم به ذکر است که عوامل بسیاری بر قیمت سقف وافل موثر هستند که از جمله این عوامل می توان به مواد اولیه در ساخت قالب وافل و کیفیت آن، ابعاد قالب ها و این که این قالب ها یک طرفه هستند یا دو طرفه اشاره کرد. علاوه بر قیمت قالب ها هزینه های مربوط به دستمزد نیروی کار، آرماتور و مصالح بتن نیز از دیگر عواملی هستند که در قیمت سقف وافل تاثبرگذار هستند.  

حداکثر دهانه سقف وافل چقدر است؟

یکی از علت های محبوبیت سقف وافل اجرا در دهانه های بلند است. در سازه های رایج می توان سقف وافل را در دهانه های  3.5  متر تا 13-14 متر اجرا کرد. این در حالی است که در شرایط ویژه برای ساختمان های خاص می توان حداکثر دهانه سقف وافل را برابر با 17 -18 متر در نظر گرفت.

وووو

قالب وافل قفل دار

زاگرس بنا مانا شرکت تولید کننده قالب وافل

پس از آشنایی با سقف وافل مطمئنا می خواهید بدانید قالب سقف وافل را از چه شرکتی تهیه کنید. لازم است قالب وافل را حتما از شرکت های معتبرخریداری کنید. یکی از شرکت های تولید کننده شرکت زاگرس بنا مانا است. این شرکت در زمینه اجرای سقف وافل، طراحی سقف وافل و ساخت قالب های وافل یک طرفه و دو طرفه از معتبرترین شرکت ها در کشورمان است.

محصولات شرکت زاگرس بنا مانا توانسته اند استانداردهای بین المللی را کسب کرده و در حال حاضر در کشورهای بسیاری مورد استفاده قرار می گیرند. شرکت زاگرس بنا برای مشتریان خود شرایطی را به وجود آورده است که امکان خرید قالب وافل و اجاره آن ها برای ایشان میسر باشد. همچنین در جهت کاهش هزینه ها این شرکت امکان بازخرید قالب وافل را از مشتریان خود فراهم کرده است تا بتواند در جهت کاهش هزینه ها به آنان کمک کرده باشد. امیدواریم که در اقتصاد آنلاین پاسخ جامعی به پرسش رسیده باشید.

https://zagrosbana.com/