۰ نفر

پرسش از یک مقام مسئول؛

قیمت خانه در کدام مناطق تهران غیر واقعی است؟

۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۲۵
کد خبر: 487340
قیمت خانه در کدام مناطق تهران غیر واقعی است؟

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: سرعت کاهش قیمت خانه در مناطق ١، ٢، ٣ و ٦ بیش از سایر مناطق پایتخت بوده، به طوری که تا ٢٠ درصد کاهش قیمت مسکن در این چهار منطقه ثبت شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمود محمودزاده، افزود: از آنجایی که قیمت خانه در این چهار منطقه پایتخت غیر واقعی است، تاثیر بیشتری از افت قیمت ارز داشته و تا ٢٠ درصد تخلیه حباب قیمت ها در این مناطق اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: اوج سفته بازی در مناطق یک و سه پایتخت و بعد ٢ و ٦ رخ می دهد و معمولا این مناطق پایتخت تحت تاثیر تلاطم و یا آرامش در بازارهای دیگر قرار دارند.

معاون وزیر راه توضیح داد: در یک ماه اخیر که شاهد کاهش نرخ ارز هستیم قیمت ها در منطقه یک و ٣ شکسته است و بازار سفته بازی در این منطقه را نیمه تعطیل کرده است.

محمودزاده درباره اینکه قیمت مسکن تحت تاثیر چه شاخص های تاثیرگذاری است؟  توضیح داد: قیمت مسکن از قیمت زمین، مصالح و خدمات تشکیل می شود. با توجه به اینکه سه مورد اعلام شده در یک ماه گذشته کاهش نداشته اند که قیمت مسکن پایین بیاید، این وضعیت نشان می دهد که ارتباط مسکن با خود بخش نیست، بکله به خارج از بخش مسکن گره خورده است.

معاون وزیر راه گفت: بدین صورت که در مناطقی که خرید ملک جنبه سرمایه گذاری دارد و بازار سفته بازی داغ است کاهش چشمگیر قیمت داشتیم، اما در سایر مناطق پایتخت، کاهش قیمت ها شتاب کمتری داشته است و در برخی مناطق نیز حدود ٣ تا ١٠ درصد قیمت ها کاسته شده است.

محمودزاده ادامه داد: مشکل اصلی این است که مناطقی که اکنون درحال تخلیه حباب قیمت خود هستند مناطق پیشران معرفی می شوند و افزایش قیمت در این مناطق روی سایر مناطق پایتخت تاثیر دارد، به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی در پی تصمیم گیری جدید برای اعلام معدل قیمت مسکن است.

کاهش قیمت‌ها در بازار مسکن آذرماه

 بر اساس اطلاعات استخراجی از سامانه کلید در نیمه نخست آدرماه قیمت خانه در تهران از یک تا ۱۱ درصد کاهش داشته است.
 
در نیمه دوم آبان ماه نیز قیمت‌ها در بعضی مناطق تا ۱۰ درصد پایین آمده بود. افزایش تمایل برای فروش مسکن در بعضی مناطق پایتخت که اغلب با افت قیمت‌های پیشنهادی همراه شده، ترمز افزایش قطعی قیمت‌ها را نیز کشید؛ به طوری که بر اساس اعلام بانک مرکزی رشد قیمت مسکن شهر تهران از حدود ۱۰ درصد در هفت ماهه نخست امسال به ۱.۸ درصد در آبان ماه رسید.  

کاهش قیمت مسکن در حالی رخ داده که بازارهای سکه و ارز هم افت کردند. کارشناسان معتقدند کاهش قیمت‌ها در بازارهای غیرمولد از تحولات بین المللی، امیدواری به بهبود اقتصاد کشور و پایان روند کاهشی ارزش پول ملی نشأت می گیرد.

اکنون تعداد آگهی های فروش ملک در منطقه یک تهران تا ۱۰ درصد و در منطقه دو تا ۳۳ درصد افزایش یافته است. در این زمینه نیز آمار از افزایش چهار درصدی تمایل برای فروش مسکن در کل شهر تهران حکایت دارد.