۰ نفر

وامی که اصلا برای خانه دار شدن کافی نیست؛

با تسهیلات خانه اولی می‌توان چند متر خانه خرید؟

۱۲ آذر ۱۳۹۹، ۱:۴۰
کد خبر: 486469
با تسهیلات خانه اولی می‌توان چند متر خانه خرید؟

گذشته از آنکه وام ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن یکم، حالا فقط کفاف خرید ۵ متر و ۹۰ سانتیمتر خانه در تهران را می دهد، پرداخت اقساط ماهیانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی آن از عهده اقشار پایین برنمی آید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اثرگذاری تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی صندوق پس اندازمسکن یکم هر ماه کمرنگ و کمرنگتر می شود تا جایی که هم اکنون به کمترین میزان خود از زمان تصویب در سال ۱۳۹۴ رسیده است؛ به طوری که در حال حاضر این وام فقط ۷.۸ درصد قیمت یک مسکن ۷۵ متری را در تهران پوشش می دهد.

با توجه به جدیدترین آمار از  قیمت مسکن شهر تهران در آبان ماه ۱۳۹۹  یعنی ۲۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در هر متر مربع، وام ۱۶۰ میلیون تومانی مسکن زوجین خانه اولی کفاف ۱۲ درصد از قیمت یک آپارتمان ۵۰ متری، ۹.۸ درصد یک واحد ۶۰ متری و ۷.۸ درصد یک واحد ۷۵ متری را   می دهد. یعنی با وام ۱۶۰ میلیون تومانی فقط می توان ۵ متر و ۹۰ سانتیمتر مسکن در شهر تهران خریداری کرد.

اگر به صورت انفرادی اقدام به دریافت این نوع وام کنید ۸۰ میلیون تومان به شما تعلق می گیرد که حدود ۴ درصد یک خانه ۷۵ متری را پوشش می دهد.

این در حالی است که با دریافت وام ۸۰ میلیون تومانی باید برای مدت ۱۲ سال ۸۶۵ هزار تومان و با دریافت تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی ماهیانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به مدت ۱۲ سال بپردازد. با این حساب نه تنها این تسهیلات برای خرید خانه در تهران کافی نیست بلکه با توجه به اقساط نسبتا بالای آن بسیاری از متقاضیان از دریافتش خودداری می کنند.

مدتهاست که پیشنهاد افزایش وام خانه اولی ها از سوی برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس ارایه می شود اما  محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی موافق این ایده نیست  و آن را تورم زام می داند. او اوایل آبان ماه امسال هم گفت که «منتظریم تا قیمتها فروکش کند و سپس  سر فرصت در این باره تصمیم گیری کنیم».  این صحبت وزیر بدان معناست که وام مسکن شاید بالا برود اما حالا نه. بالا بردن سقف این تسهیلات مخالفانی هم در بین نمایندگان مجلس دارد. سیستم بانکی نیز ظاهرا برنامه ای برای بالا بردن رقم تسهیلات ندارد.

همچنین در روزهای اخیر، پاک فطرت عضو کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن، حجم نقدینگی را در بازار بالا می برد، گفته است: این مسئله تنها موجب افزایش چشمگیر قیمت مسکن می شود.

بدین ترتیب به نظر می رسد افزایش سقف تسهیلات مسکن از یک طرف ناکارآ و از طرف دیگر تورم زا است. بنابراین کارشناسان می گویند دولت باید برنامه های دیگری از جمله افزایش ساخت و ساز، واگذاری زمین رایگان به متقاضیان واقعی، راه اندازی صندوقهای زمین و مسکن، تقویت تعاونیها و دیگر برنامه ها را به منظور خانه دار کردن اقشار متوسط و پایین در دستور کار قرار دهد.

دست مسکن از تسهیلات کوتاهتر شد

از طرف دیگر، آذرماه سال گذشته رییس جمهور دستور داد که بانکها ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به حوزه مسکن اختصاص دهند ولی آمار نیمه نخست امسال نشان می دهد  فقط ۵.۵ درصد وامها به بخش مسکن پرداخت شده است.  بانکها در نیمه نخست امسال ۶۹۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده اند که بخش مسکن ۳۹ هزارمیلیارد تومان آن را شامل می شود. یعنی فقط ۵.۵ درصد وامها به حوزه مسکن اختصاص یافته که از این میزان ۳۰ درصد به خرید و ۷۰ درصد به ساخت تعلق داشت. به بیان دیگر سهم ساخت و ساز از کل تسهیلات بانکی ۱.۵ درصد بوده است.