۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد:

وضعیت بازار مسکن پس از کاهش نرخ ارز/ قیمت مسکن کاهش خواهد داشت؟

۲۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۳:۵۷
کد خبر: 480565
وضعیت بازار مسکن پس از کاهش نرخ ارز/ قیمت مسکن کاهش خواهد داشت؟

با انتخاب جو بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا و در پی آن کاهش نرخ ارز، انتطار کاهش در قیمت مسکن نیز ایجاد شد. به اعتقاد مشاورین املاک تهران، کاهش قیمت مسکن در صورت ثبات نرخ ارز، قطعی خواهد بود.

اقتصادآنلاینسیده زهرا محمودی؛ در ماه‌های اخیر، با جهش نرخ دلار، در بازار مسکن نیز مانند سایر بازارها افزایش قیمت شدیدی را شاهد بودیم و با توجه به گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران که توسط بانک مرکزی در مهر ماه 99 منتشر شد، متوسط قیمت خرید و فروش هر متر مربع واحد مسکونی معامله شده در بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران نسبت به مهر ماه سال قبل حدود 110.1درصد افزایش داشته است.

همگام با انتخاب بایدن به عنوان رییس جمهور آمریکا، نرخ دلار روندی کاهشی را در پیش گرفت و انتظار کاهش قیمت در بازارها و به خصوص بازار مسکن شکل گرفت.

اقتصادآنلاین در یک گزارش میدانی، جهت بررسی وضعیت بازار مسکن در روزهای اخیر به گفت‌وگو با مشاوران املاک استان تهران پرداخته است. بیشتر مشاورین املاک معتقدند قیمت مسکن در صورت ثبات نرخ ارز کاهش خواهد داشت.

یک کارشناس مشاور املاک در امانیه به اقتصادآنلاین گفت: قیمت مسکن همزمان با افزایش نرخ دلار بالا رفت ولی با نرخ دلار پایین نیامد؛ به همین جهت قطعا باید یک روند کاهشی را طی کند اما میزان این کاهش به وضعیت کشور بستگی خواهد داشت و ممکن است متوسط قیمت مسکن تا حدود 2 یا 3میلیون تومان در هر متر مربع کاهش یابد؛ ولی این موضوع کاملا به وضعیت کشور در روزهای آینده و همچنین وضعیت سایر بازارها بستگی دارد.

یکی از مشاورین املاکی که در پونک فعالیت دارد، در خصوص وضعیت قیمت مسکن در روزهای اخیر و آینده اظهار داشت: قیمت مسکن هنوز به آن صورت کاهش نداشته است. علت آن نیز این است که مالکی که خانه را با قیمت بالا خریداری کرده است، حاضر به فروش آن در قیمت پایین نخواهد بود؛ البته این امر تا حدی کاهش تقاضا را در پی داشته است و ممکن است با ادامه روند کاهش تقاضا و همچنین کاهش نرخ ارز، قیمت مسکن نیز نزولی شود.

یکی دیگر از مشاوران املاکی که در جنت‌آباد فعالیت دارد، عنوان کرد: قیمت مسکن هنوز کاهش چشم‌گیری نداشته است ولی به نظر می‌رسد در آینده شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم؛ اما این کاهش تا ده درصد خواهد بود و نباید انتظار کاهشی 40 یا 50درصدی در قیمت مسکن را داشت.

وی همچنین اظهار داشت: همیشه با افزایش قیمت دلار قیمت مسکن نیز افزایشی می‌شود و تقاضا برای خرید و فروش افزایش دارد؛ اما با کاهش نرخ دلار قیمت کاهش ندارد و تقاضا و خرید و فروش نیز کاهش می‌یابد و این موضوع به عدم ثبات اقتصادی در کشور باز می‌گردد؛ بنابراین اکنون نیز با کاهش نرخ ارز عرضه و تقاضا در بازار مسکن کمی کاهش داشته است.

به گفته این کارشناس مشاور املاک، شرط کاهش قیمت مسکن، ثبات نرخ دلار خواهد بود و اگر نرخ دلار در نوسان باشد، قیمت‌ها ثابت و یا افزایشی خواهد بود.