۰ نفر

عرضه‌ و تقاضا در بازار مسکن

۱۴ آبان ۱۳۹۹، ۷:۵۸
کد خبر: 478827
عرضه‌ و تقاضا در بازار مسکن

بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار مسکن کشور نبود تعادل میان عرضه و تقاضا است. به‌طوری که با وجود قرارگیری بازار مسکن در شرایط جهش قیمت طی یک سال و نیم گذشته و فراهم شدن شرایط برای از سرگیری فعالیت‌های ساختمانی ؛ اما سایه‌اندازی رکود بر بازار ساخت‌وساز طی دست‌کم۶سال گذشته، همچنان ادامه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، برخی تحلیلگران بازار مسکن معتقدند مهم‌ترین عامل درونی در بازار مسکن در پیدایش چنین وضعیتی، کاهش تقاضا  به دلیل تعدیل نشدن سقف تسهیلات و عدم تدوین و اجراشدن طرح‌های مناسب برای هر دو سمت عرضه و تقاضا است. به‌طوری که طی دست‌‌کم یک دهه گذشته اعمال یک سیاست پولی و اعتباری نادرست مبنی بر عدم‌افزایش و مناسب‌سازی سقف تسهیلات خرید مسکن متناسب با تحولات قیمتی در این بازار به دلیل ترس از جهش قیمت به واسطه افزایش سقف وام، منجر به کاهش قدرت خرید خانوارها در این بازار شده و عملا بخش قابل‌توجهی از تقاضای مصرفی را به اجبار به‌حاشیه بازار منتقل کرده است.این کوچ اجباری از بازار مسکن منجر به انباشتی از متقاضیان شده که علاوه بر ایجاد تقاضای سالانه جدید در هر سال نیاز به مسکن در سال‌های آتی را نیز افزایش می‌دهد.

این مسیر طی نیمه نخست امسال نیز استمرار پیدا کرده است. یعنی سیاست گذار بخش مسکن و نمایندگان مجلس نیز طی ماه‌های اخیر اقدام به طراحی و تدوین طرح‌هایی برای بخش مسکن کرده‌اند که یک بعد بازار را مورد توجه قرار داده و عملا بعد دیگر را به فراموشی سپرده است. طرح ‌های پیش بینی شده برای بخش مسکن که به گمان طراحان آنها می‌تواند موتور فعالیت در این بازار را مجددا روشن کند، فقط به سمت عرضه توجه کرده و هیچ سیاستی برای تقویت بخش عرضه را مدنظر قرار نداده است.

در باشگاه اقتصاددانان امروز از صاحبنظران و کارشناسان بخش مسکن درخصوص اهمیت تقویت و سیاست‌گذاری همزمان برای دو سمت عرضه و تقاضا در بازار مسکن پرسش شده است و در عین حال به این سوال مهم پاسخ داده شده که آیا اساسا تعدیل سقف تسهیلات خرید مسکن می‌تواند به جهش قیمت مسکن منجر شود یا خیر؟