۰ نفر

دقت پایین برخی مسئولین در بیان آمار بازار مسکن؛

قیمت مسکن در تهران با حذف معاملات منطقه ۳و۱، به ۲۳میلیون می‌رسد!

۳ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۵۴
کد خبر: 476399
قیمت مسکن در تهران با حذف معاملات منطقه ۳و۱، به ۲۳میلیون می‌رسد!

در حالی وزیر راه و شهرسازی میانگین قیمت هر متر مربع مسکن در پایتخت بدون احتساب مناطق 1 و 3 را کمتر از 15 میلیون اعلام کرده است که با حذف مناطق مذکور، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در تهران 23.1 میلیون تومان می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، شرایطی که آمار و اطلاعات معاملات حوزه مسکن در پایتخت از فروردین‌ماه سال 89 در دسترس است اما دستور وزیر راه و شهرسازی در تاریخ 27 مرداد ماه سال جاری منجر به ارائه نشدن این اطلاعات در 3 ماهه مرداد، شهریور و مهر سال 99 شد.

پس از جلوگیری از انتشار آمار مسکن در پایتخت، متولیان وزارت و راه و شهرسازی دلیل این امر را تطبیق نداشتن آمار معاملات  شهر تهران با سایر نقاط کشور به حساب آورده و ارائه آمار دقیق در آینده را وعده دادند.

آمار مسکن با حذف اطلاعات منطقه 1، به 10 تا 15 میلیون می‌رسد!

در همین ارتباط 9 مهرماه سال جاری محمود محمود زاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مصاحبه‌ای ضمن تشریح تطبیق نداشتن قیمت‌ها در برخی از مناطق تهران با وضعیت کل مسکن در این شهر گفت:« اگر قیمت‌های درست و صحیح را اعلام کنیم در بازار مسکن راهنماست، اما اگر فقط آمار خام را منتشر کنیم طبیعی است که گمراه‌کننده خواهد بود، به‌عنوان نمونه در شهر تهران متوسط قیمت مسکن را بیست و چند میلیون تومان اعلام می‌کنند، اما از نظر علمی وقتی از یک جامعه‌ای می‌خواهیم آماری را استخراج کنیم باید بخشی را که قیمت غیرطبیعی دارد خارج کنیم.»

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مصادیق اعلام نادرست آمار و اطلاعات، تاکید کرد:« اگر در تهران عدد منطقه 1 را از متوسط قیمت مسکن خارج کنیم، متوسط قیمت مسکن پایتخت به 10 تا 15 میلیون تومان خواهد رسید.»

میانگین 15 میلیون تومانی قیمت مسکن با حذف مناطق 1 تا 3 تهران از جامعه آماری معاملات

پس از این ادعای عجیب معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی درباره متوسط قیمت مسکن در تهران، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در برنامه تلویزیونی «پایش» که در تاریخ 29 مهرماه سال جاری پخش شد، بار دیگر بر انتشار آمارهای بخش مسکن به شکل درست تاکید کرد و گفت: «اگر قیمت معاملات مسکن در مناطق  1 و 3 را درنظر نگیریم، میانگین هر متر مربع در تهران به زیر 15 میلیون تومان می‌رسد. باید آمارهای واقعی و بر اساس واقعیت را به مردم ارائه داد و میانگین قیمت‌های خرید و فروش شده واقعی را به آن‌ها اعلام کنیم. برای مثال قیمت ملک در منطقه 1 میانگین تهران را 3.5 برابر می‌کند.»

در شرایطی که متولیان وزارت راه و شهرسازی مدام از اهمیت ارائه آمار دقیق بازار مسکن سخن می‌گویند اما به نظر می‌رسد  خود متولیان در ارائه آمار از دقت کافی بهره‌گیری نمی‌کنند. در حقیقت اظهارات مسئولین وزیر راه و شهرسازی در حالی مطرح می‌شود که مقایسه این اظهارت با آخرین آمار و ارقام ارائه شده حوزه مسکن از سوی بانک مرکزی دارای اختلافات گسترده‌ای است.

حذف مناطق 1 تا 3 میانگین قیمت مسکن در تهران را فقط 9 درصد کاهش می‌دهد

بر اساس آخرین آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی در شهریورماه سال جاری، مجموعا 8 هزار و 463 معامله مسکن در شهر تهران انجام شده است. از این تعداد تنها 389 فقره از تعداد معاملات شهر تهران مرتبط به منطقه 1 شهرداری تهران است که 5 درصد از کل تعداد معاملات شهر تهران را شامل می‌شود. همچنین معاملات مناطق 1 و 3 صرفا 9 درصد از معاملات کل شهر تهران را شامل می‌شود.

بر همین اساس به منظور روشن شدن اختلاف آمار بانک مرکزی با اظهارات متولیان وزارت راه و شهرسازی به محاسبه متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت بدون احتساب آمار مرتبط با مناطق 1 و 3 پرداختیم. مطابق این محاسبه، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران با خارج کردن آمار مناطق 1 و 3 به رقم 23 میلیون و 90 هزار تومان می‌رسد. این درحالی ا‌ست که وزیر راه و شهرسازی همین آمار را کمتر از 15 میلیون تومان عنوان کرده است. در واقع، خارج کردن معاملات مرتبط با منطقه 1 تا 3 تنها منجر به کاهش 2 میلیون و 200 هزار تومانی متوسط هر متر مربع مسکن در پایتخت می‌شود.

همچنین خارج کردن معاملات منطقه 1، متوسط قیمت مسکن در شهر تهران را صرفا 4.5 درصد کاهش می‌دهد که نشان می دهد ادعای وزیر راه و شهرسازی مبنی بر 3.5 برابر شدن متوسط قیمت مسکن تهران با در نظر گرفتن معاملات مسکن در منطقه 1، فاصله بسیار زیادی با واقعیت دارد.

دقت پایین برخی مسئولین در بیان آمار بازار مسکن

اختلاف به وجود آمده مابین آمار بیان شده توسط مسئولین وزارت راه و شهرسازی و اطلاعات بانک مرکزی و همچنین تناقضات بین اظهارات متولیان وزرات راه و شهرسازی در وهله اول از کاهش دقت بیان آمار خبر می‌دهد. امری که مورد تایید وزیر راه و شهرسازی است و ظاهرا علت اصلی جلوگیری از انتشار آمار نیز همین بوده است.

در چنین شرایطی به نظر می‎رسد، از سرگیری دوباره انتشار آمار و ارقام مرتبط با حوزه مسکن می‌تواند زمینه اصلاح نظرات پیرامون آمار این بازار را مهیا ساخته و از ارائه آدرس‌های غلط توسط مسئولان جلوگیری کند.