۰ نفر

گزارش شاخص قیمت اجاره بهای مناطق شهری در تابستان؛

۲۸.۹درصد تورم اجاره در مناطق شهری/ بالاترین افزایش قیمت طی ۵سال گذشته ثبت شد

۱۹ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۵۱
کد خبر: 472949
 ۲۸.۹درصد تورم اجاره در مناطق شهری/ بالاترین افزایش قیمت طی ۵سال گذشته ثبت شد

با انتشار گزارش شاخص قیمتی اجاره‌بها واحدهای مسکونی خانوار شهری، بیش‌ترین تورم اجاره از سال 1395 ثبت شد. در تابستان امسال نسبت به فصل مشابه سال گذشته، هزینه اجاره‌بها 28.9درصد افزایش یافته‌است. استان همدان با 37 درصد، بیش‌ترین و استان آذربایجان غربی با 8.6 درصد، کم‌ترین افزایش هزینه اجاره را در فصل تابستان ثبت کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ مرکز آمار، اطلاعات و داده‌های مربوط به شاخص اجاره‌بهاء مربوط به مناطق شهری در فصل تابستان را منتشر کرد. شاخص اجاره‌بها در مناطق شهری در تابستان 1399، نسبت به فصل مشابه سال گذشته 28.9 درصد افزایش یافته‌است که بالاترین تورم ثبت شده از سال 1395 است. این در حالی است که در فصل بهار، افزایش اجاره نسبت به فصل مشابه سال 1398 برابر 23.3 درصد گزارش شده‌ که حاکی از تشدید تورم اجاره‌بها در مناطق شهری است.

 اما شاخصی که شرایط سخت این روزهای بازار اجاره را به خوبی مشخص می‌کند، متوسط افزایش اجاره برای خانوارهایی‌است که تمدید قرارداد داشته‌اند؛ بر اساس گزارش مرکز آمار، این شاخص در تابستان امسال به 41.2 درصد رسیده‌است. به بیان دیگر، خانوارهایی که در فصل تابستان برای تمدید قرارداد اجاره‌بها، به طور متوسط بیش از 41 درصد بر هزینه اجاره سال گذشته خود اضافه کرده‌اند. این در حالی است که بارها از سوی مسئولان بیان شد که سقف افزایش اجاره بها برابر با 25 درصد است.

در میان استان‌های کشور، مناطق شهری استان همدان با 37 درصد، بیش‌ترین افزایش اجاره‌بهاء در تابستان امسال را نسبت به فصل مشابه سال گذشته تجربه کرده‌است. در نقطه مقابل، مناطق شهری استان آذربایجان غربی با 8.6 درصد افزایش، کم‌ترین افزایش اجاره را نسبت به تابستان 1398 ثبت کرده‌است. همچنین مناطق شهری استان تهران نیز افزایش 36.7 درصدی اجاره را در این مدت نشان می‌دهد.