۰ نفر

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد:

رفع نقاط ضعف طرح دوفوریتی جهش تولید و تامین مسکن

۲۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۹:۱۷
کد خبر: 468160
رفع نقاط ضعف طرح دوفوریتی جهش تولید و تامین مسکن

رییس مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به نیاز جوانان و محرومان کشور به مقوله مسکن و ضرورت اتخاذ تصمیمات جدی در این زمینه بر لزوم رفع نقاط ضعف طرح دوفوریتی جهش تولید و تامین مسکن و تقویت نقاط قوت آن تاکید کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، نشست بررسی طرح دو فوریتی جهش تولید و تامین مسکن با حضور علیرضا زاکانی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و جمعی از کارشناسان و صاحبنظران این حوزه صبح امروز (شنبه ۲۹ شهریور ماه) در این مرکز برگزار شد.
زاکانی در این نشست مشکل تامین مسکن را از مسائل اساسی کشور و نیازهای اولویت‌دار جوانان دانست و گفت: بررسی دقیق و مقایسه طرح دو فوریتی جهش تولید و تامین مسکن با قوانین مصوب مشابه قبلی و همچنین در نظر گرفتن مشکلات بخش مسکن کشور و نیازمندی‌های محرومان جامعه، باعث خواهد شد تا نقاط ضعف این طرح از منظر فنی و اقتصادی برطرف و نقاط قوت آن تقویت شوند.
وی با اشاره به تصویب طرح دو فوریتی جهش تولید و تامین مسکن در جلسه علنی روز چهارشنبه (۱۹ شهریورماه) مجلس و با برشمردن ایرادات وارده به این طرح، تصریح کرد: ما به جای عبرت گرفتن از مسیرهای طی شده گذشته که مطمئناً معایب و محاسنی داشته، بدون دقت داریم داریم مسیر دیگری را در حوزه مسکن طی می‌کنیم.
زاکانی با تاکید بر نقدهای وارد بر طرح دو فوریتی جهش تولید و تامین مسکن، یادآور شد: گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به صورت خلاصه‌وار انتقادهای کارشناسی وارد به این طرح را نیز پوشش خواهد داد.
وی با بیان اینکه تعارضات قانونی درخصوص طرح دو فوریتی جهش تولید و تامین مسکن نیاز به تبیین دارد، توضیح داد:‌ در کنار تشریح ایرادات این طرح، جایگزین بدیلی برای آن نیز باید در نظر گرفته شود.
رییس مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین با اشاره به تاثیر تصویب و اجرای طرح دو فوریتی جهش تولید و تامین مسکن در رشد نقدینگی کشور، گفت: بهترین شیوه در بررسی این طرح این است که یک کار بین‌ رشته‌ای بین کمیسیون‌های مرتبط با حوزه مسکن تعریف شود تا مشکلات طرح را مرتفع کنند.
زاکانی تاکید کرد: در طرح دو فوریتی جهش تولید و تامین مسکن برای کارآمدی بیشتر، باید اقشار و دهک‌های مختلف به صورت پلکانی دیده شوند.
رییس مرکز پ‍ژوهش‌های مجلس با ذکر این مثال که ۱۶۰۰ هکتار زمین در قم بافت فرسوده است، گفت: باید در طرح دو فوریتی جهش تولید و تامین مسکن، نوسازی شهری دیده شود چراکه اگر همین‌ بافت‌های فرسوده با یک مدل درست نوسازی شوند می‌توانیم یک زیست‌بوم جدید ایجاد کرده و در کنار آن مردم را نیز صاحب سرمایه کنیم.
وی با بیان اینکه باید با ایجاد تسهیلات، صدور مجوزهای ساخت مسکن را به حداقل‌ترین زمان ممکن برسانیم، تصریح کرد: با اصلاح طرح دو فوریتی جهش تولید و تامین مسکن باید براساس منطق صحیح به سمت تولید ۳۰۰ هزار واحد مسکونی برای دهک‌های پایین و نیازمندان حرکت کنیم.
در ادامه جلسه رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با استماع نظرات کارشناسی در خصوص طرح دو فوریتی جهش تولید و تأمین مسکن تاکید کرد که بایستی در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس جوانب زیربنایی و اقتصادی طرح نیز بحث و بررسی شود.
در پایان این نشست تصمیماتی مبنی‌ بر ارائه گزارش مرکز درخصوص طرح دو فوریتی جهش تولید و تأمین مسکن و همچنین تبیین این موضوع در نشست علنی روز یکشنبه مجلس و در زمان بررسی کلیات این طرح، اتخاذ شد.
در جلسه علنی روز چهارشنبه (۱۹ شهریورماه) مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح جهش تولید و تامین مسکن با ۱۶۹ رای موافق، ۳۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه علنی به تصویب رسید. با وجود مخالفت‌های کارشناسی مبنی بر لزوم بررسی بیشتر طرح، در جلسه علنی روز چهارشنبه (۲۶ شهریور ماه)، نمایندگان با ۶۱ رأی موافق، ۱۰۷ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در خانه ملت، با سلب یک فوریت از طرح دو فوریتی جهش تولید و تامین مسکن مخالفت کردند.