۰ نفر

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس؛

بررسی کلیات طرح جهش تولید و عرضه مسکن در صحن علنی مجلس/ تشکیل صندوق ملی مسکن دهک‌های پایین

۲۴ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۴۶
کد خبر: 466831
بررسی کلیات طرح جهش تولید و عرضه مسکن در صحن علنی مجلس/ تشکیل صندوق ملی مسکن دهک‌های پایین

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس معتقد است، طرح جهش تولید و عرضه مسکن که با 3رویکرد موضوعی تامین زمین ارزان، تسهیلات مناسب و مصالح با کیفیت طی روزهای آینده آماده بررسی نهایی و نقد کارشناسانه در صحن علنی می شود، می‌تواند بخشی از التهابات بازار مسکن در بخش خرید و اجاره را مهار کند و به طبقات کمتر برخوردار برای بهره مندی از مسکن مناسب کمک کند.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ سید البرز حسینی با اشاره به حساسیت مجلس نسبت به مشکلاتی که مردم در حوزه خرید و اجاره مسکن با آن روبه رو هستند، می گوید: بحث طرح جهش تولید و عرضه مسکن از ابتدای شکل گیری کمیسیون عمران و بلافاصله پس از تعیین هیات رییسه در دستور کار کمیسیون قرار گرفت. با این رویکرد که به وضعیت آشفته فعلی مسکن در حوزه هایی چون ساخت و ساز ، خرید و اجاره و...سر و سامانی دهد. بعد از جلسات مختلف در نهایت مشخص شد برای تعادل در بازار مسکن به حداقل 900 هزار تا 1میلیون واحد مسکونی نیاز داریم تا بتوانیم به تقاضای موجود در بازار پاسخ دهیم.

نماینده مردم خدابنده در مجلس در ادامه صحبتهایش با واکاوی چرایی بحران های قیمتی رخ داده در بخش مسکن گفت: واقع آن است بخشی از التهابات بازار مسکن، 7سال پیش با اجرای طرح مسکن مهر مهار شد و حدود 16میلیون ایرانی از این طریق صاحب خانه شدند ولی بعد از این دوره دولت طی 5 الی 6سال اخیر متاسفانه راهبرد خاصی در حوزه مسکن نداشته است. البته این اظهارنظر من به هیچ عنوان سیاسی نیست، کاملا کارشناسی و تخصصی است و در حضور خود کارشناسان دولتی و متولیان بخش مسکن این موضوعات مطرح شده است.  حتی شخص آقای رییس جمهوری هم بر اشکالاتی که در حوزه تولید مسکن داشتند، صحه گذاشتند و آنرا پذیرفتند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس همچنین خاطرنشان کرد: طرح دوفورتی جهش تولید و عرضه مسکن با 3رویکرد موضوعی بسته شده است. اولین موضوع، بحث تامین زمین است. حدود 50 الی 60درصد قیمت تمام شده مسکن را زمین تشکیل می‌دهد و ما معتقدیم که تامین زمین ارزان بخش قابل توجهی از مشکلات مسکن را حل خواهد کرد. در این طرح برنامه ریزی شده تا آن دسته از زمین های دولتی که در محدوده شهرها، درون شهرها و حریم شهرها مستعد ساخت و ساز هستند، بر اساس سازوکاری که در این طرح مشخص شده در اختیار وزارت مسکن و شهرسازی قرار بگیرند تا مقدمات تولید مسکن فراهم شود.

سید البرز حسینی در بیان دومین محور طرح جهش تولید و عرضه مسکن گفت: موضوع مهم بعدی بحث تامین مالی طرح است. در گذشته حتی بانک های تخصصی در خصوص طرح های مسکن اقشار کمتر برخوردار برنامه خاصی نداشتند. حتی منابع برآمده از سرمایه گذاری های طرح مسکن مهر را در مسیر تولید مسکن اقشار آسیب پذیر بکار نمی گرفتند و این منابع وارد بازارهای سوداگرانه می شد.

 او در ادامه افزود: لذا در این طرح صندوق یا حساب ملی مسکن در نظر گرفته شده که مسئولیت آن با شخص وزیر راه و شهرسازی است . در واقع تمام منابع مالی اعم از منابع دولتی در بودجه سالانه، برگشتی اقساط مسکن اولی ها یا مسکن مهر، منابع خیرین و... همه در این حساب ملی با مسئولیت وزیر راه و شهرسازی قرار می گیرند تا در راستای تامین مسکن دهک های پایینی از آنها استفاده شود.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اهمیت ارتقای سطح کیفی مسکن های تولیدی در کشور گفت: محور سوم طرح جهش تولید و عرضه مسکن بحث تامین مصالح ارزان قیمت و با کیفیت است که بر اساس این طرح، وزارت صمت مسئولیت پیگیری آن است. بخصوص در حوزه سیمان و فولاد که در این طرح برنامه ریزی شده تا مصالح مورد نیاز با الگوی خاصی در اختیار انبوه سازان و مشارکتی ها و کسانی که وظیفه تولید مسکن را به عهده دارند، قرار بگیرد.

نماینده مردم خدابنده در مجلس اظهار امیدواری کرد: امیدوارم با رای بالایی که نمایندگان به دوفویت این طرح دادند، در ادامه نیز طی این هفته، بند بند این طرح در صحن مورد نقد قرار بگیرد تا در نهایت ظرف یکی دو ماه آینده با تایید شورای نگهبان یک قانون کاربردی مطلوب را در حوزه تولید مسکن داشته باشیم که هم در حوزه روستایی و هم در حوزه شهری بهبودی در وضعیت مسکن ایجاد کند.