۰ نفر

معاون وزیر راه و شهرسازی:

آمار بازار مسکن همه استان‌ها به تفکیک اعلام می‌شود

۲۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۸:۲۱
کد خبر: 466177
آمار بازار مسکن همه استان‌ها به تفکیک اعلام می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره علت عدم انتشار آمار بازار مسکن شهر تهران در مردادماه گفت: در پی آن هستیم که گزارش های کشوری را به تفکیک استانها اعلام کنیم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمود محمودزاده اظهار کرد: به هیچ عنوان مخالف انتشار آمار بازار مسکن نیستیم بلکه معتقدیم صرفاً نباید به گزارش تحولات شهر تهران بسنده شود. حتی ممکن است اعلام قیمت تهران ملاکی برای دیگر شهرها باشد و تاثیر بگذارد و به همین دلیل در آینده نزدیک میانگین قیمت و تعداد معاملات همه استان‌ها را اعلام می‌کنیم.

وی افزود: با توجه به اینکه معاملات کل کشور در سامانه املاک و مستغلات ثبت می‌شود می‌توان از آن برای استخراج آخرین وضعیت بازار مسکن شهرهای کشور استفاده کرد.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آمارهایی که تاکنون اعلام شده به قوت خود باقی می ماند گفت: هدف از اعلام آمار به تفکیک استانها و شهرها این است که  برآورد واقعی تر و دقیق تری از وضعیت بازار مسکن کل کشور داشته باشیم.

به گفته محمود زاده،  بعضا دیده می شود که دیگر کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک قیمت مسکن در تهران را ملاک قرار می دهند و این مسئله به نوسانات بازار مسکن در کل کشور دامن می زند  اما با اعلام استانی آمار  این مشکل به حداقل خواهد رسید.

بنابراین گزارش، از سال ۱۳۸۸ وزارت راه و شهرسازی به‌طور ماهیانه آخرین تحولات بازار مسکن شهر تهران در خصوص قیمت و تعداد معاملات برگرفته از سامانه املاک و مستغلات که تحت نظر اتحادیه مشاوران املاک است را منتشر می کند. بانک مرکزی نیز این اقدام را به طور جداگانه انجام می‌دهد. با این حال مرداد ماه امسال بر اساس استدلال وزیر راه و شهرسازی که معتقد است اعلام قیمت مسکن در پایتخت بر روی دیگر شهر ها تاثیر می گذارد، وزارت راه و شهرسازی از  انتشار آمار خودداری اما بانک مرکزی آن را منتشر کرد. بر اساس گزارش بانک مرکزی، مردادماه امسال میانگین قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران به ۲۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷۷.۴ درصد و نسبت به ماه قبل ۱۰.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین در مردادماه ۱۳۹۹ تعداد معاملات مسکن شهر تهران به ۹۰۸۰ فقره رسیده که نسبت به ماه گذشته ۳۵.۴ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۷۵.۸ درصد افزایش داشته است.