۰ نفر

موج گرانی به مسکن مهر رسید

قیمت ۱میلیارد تومانی برای واحدهای مسکن مهر

۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۳۷
کد خبر: 462734
قیمت ۱میلیارد تومانی برای واحدهای مسکن مهر

مسکن مهر اسم رمز پروژه‌ای است که قرار بود مردم ناتوان از خانه‌دار شدن را صاحبخانه کند. طرحی که با روی کار آمدن دولت هشتم و نهم کلید خورد و اساس آن بر این بود که با دادن زمین رایگان به اقشار آسیب‌پذیر اقتصادی، زمینه را برای خانه‌دار شدن آنها فراهم کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، این طرح در ابتدا با حداقل دارایی مردم آغاز شد و استقبال و تبلیغات زیادی هم برای آن صورت گرفت. چون ارزان و در سطح توان بسیاری از اقشار ضعیف کشور بود. اساسا پروژه مسکن مهر زمانی شکل گرفت که قیمت مسکن شروع به افزایش کرده بود و این پروژه قرار بود با تولید سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد این مشکل را برطرف سازد. روند سکون قیمتی در این پروژه در شهرهای پرند، پردیس و هشتگرد ادامه داشت تا اینکه با رشد فزاینده قیمت مسکن در مرکز شهرها، مسکن مهر هم با رشد قیمت مواجه شد و این رشد قیمت‌های باورنکردنی‌ای را رقم زده است. براساس گزارشات رسیده واحدهای طرح مسکن مهر به قیمت‌های میلیاردی رسیده و به‌طور کامل از ماهیت اصلی خود خارج شده است. با توجه به مخالفت دولت روحانی با ادامه این طرح و کاهش ساخت مسکن و افزایش تقاضا و طرح‌های مسکوت مانده پیشنهادی ساخت مسکن، انتظار می‌رود قیمت‌ها از این هم فراتر برود که عملا شکست اهداف اجرای پروژه مسکن مهر را رقم خواهد زد.

رشد یکباره قیمت مسکن در کل کشور به صورت بی‌سابقه‌ای اتفاق افتاد و بسیاری از کارشناسان اقتصادی این رشد را نتیجه نوسانات ارزی، بی‌ثباتی اقتصادی و تاثیرات ناشی از آن بر سایر بازارها از جمله بازار مسکن دانستند که همچنان این تاثیرپذیری ادامه دارد. این درحالیست که قیمت مسکن براساس آمارهای رسمی بیشتر از 300 درصد رشد داشته و باعث شده تا توان تهیه مسکن برای دهک‌های پایین جامعه به شکل محسوسی کاهش یابد. در این میان تنها امید تهیه مسکن ارزان‌قیمت بوده که در این سال‌ها جز وعده چیزی دیگری عاید مردم نشده است. در دولت نهم و دهم با رشد قیمت مسکن،‌ دولت به این فکر افتاد که برای برطرف‌سازی نیاز مردم به مسکن طرح‌های بزرگ ساخت مسکن را بسته به نیاز شهرها با عنوان مسکن مهر کلید بزند تا بتواند ضمن کنترل قیمت عرضه و تقاضا را هم به تعادل نزدیک کند. در این طرح قرار بود سالانه بیش از یک میلیون 500 هزار واحد مسکن مهر در کل کشور به صورت ارزان قیمت ساخته و با کمترین پرداختی در اختیار قشر ضعیف کشور قرار بگیرد. با این وجود هرسال با عقب افتادن زمان تحویل واحدها قیمت تمام شده آن برای مردم افزایش یافت تا اینکه بسیاری از تحویل آن امتناع کرده و عطایش را به لقایش بخشیدند.

رشد 10 درصدی قیمت مسکن

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم، طرح مسکن مهر را یکی از بدترین طرح‌های دولت‌های گذشته نامید و آن را بار اضافی به دوش دولت دانست و این دولت هم هیچگاه موضع خوبی در برابر این پروژه نداشت، با این حال با روند افزایش قیمت مسکن در چهار ماهه ابتدای امسال و مشکلات عدیده‌ای که مردم به‌ویژه مستاجران برای تامین مسکن با آن برخورد داشتند بازهم بحث مسکن مهر و تحویل واحدهای نیمه‌تمام مورد توجه قرار گرفت. این در حالیست که موج رشد قیمت، به مسکن مهر هم رسید و باعث شد تا این پروژه‌ها هم شاهد قیمت‌های فزاینده باشند. براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت راه‌وشهرسازی در تیر امسال قیمت مسکن در مقایسه با آخرین ماه بهار 99 حدود 10 درصد افزایش یافته است. متوسط قیمت هر مترمربع در ماهی که گذشته به مرز 21 میلیون تومان نزدیک شد. روند تصاعدی قیمت مسکن تهران طی امسال تداوم داشته و باعث شده تا تقاضا برای مسکن شهرهای جدید اطراف پایتخت به‌ویژه شهر پردیس افزایش یابد. از سوی دیگر عدم تولید مسکن به میزان مورد نیاز در کشور شرایطی را به‌وجود آورده تا به‌عنوان مثال در شهر پردیس عرضه واحدها متناسب با تقاضا نباشد. این وضعیت نیز باعث افزایش قیمت واحدهای این شهر به‌خصوص واحدهای مسکن مهر شده است.

ادامه یا توقف

براساس اطلاعاتی که از قیمت خانه در پروژه‌های مسکن مهر در تهران و شهر پردیس به گوش می‌رسد یک واحد مسکن 121 متری در امیر ساوالان (فاز 8) کلید تحویل با قیمت حدود یک میلیارد در سایر پروژه‌های مسکن مهر این شهر نیز قیمت‌ها افزایشی بوده و در فاز 11 (کوزو) یک واحد مسکن مهر با قیمت 750 میلیون تومان برای فروش عرضه شده‌اند، این اتفاق دور از همه اهدافی است که برای ساخت و توسعه مسکن مهر در نظر گرفته شده بود. مسکن ارزان دیگر وجود ندارد و حتی مسکن مهر که قرار بود مرهمی بر زخم مردم باشد خود به زخم دیگری بدل شد. کارشناسان بازار مسکن معتقدند که رشد قیمت این کالای مصرفی هنوز متوقف نشده و تا زمانیکه عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد و طرح‌های قابل اجرایی هم برای توسعه مسکن در کشور تبیین و اجرا نشود نمی‌توان منتظر گشایشی در این بازار بود. با رشد روزافزون تقاضا برای مسکن که در حال حاضر حدود یک میلیون و 800 هزار واحد در سال است و مشکلات عدیده‌ای که پیش روی صنعت ساختمان وجود دارد، متعادل‌سازی عرضه و تقاضا به‌شدت احساس می‌شود.

خروج از نقشه

رشد قیمت مسکن اصلی‌ترین دلیل برای حاشیه‌نشینی گسترده در حواشی شهرها به‌ویژه شهرهای بزرگ است. مسکن مهر می‌توانست با نقایصی که داشته و دارد به جمع شدن حاشیه‌نشینی کمک کند، اما امروز با موج افزایش قیمت در این پروژه شاید در آینده نه چندان دور باید شاهد حاشیه‌نشینی در اطراف شهرهای جدید میزبان این پروژه باشیم. با توجه به نیاز بازار به عرضه مسکن، به‌نظر می‌رسد اگر دولت بتواند واحدهای مانده در طرح مسکن مهر را تکمیل و عرضه کند بخشی از التهابات این بازار برطرف شود یا به حداقل برسد. نیاز به ساخت و هزینه‌های تهیه مسکن هرساله افزایش می‌یابد و با روند حاضر ممکن است وضعیت از حد بحران هم عبور کند و شاهد بی‌خانمانی اقشاری باشیم که نه تنها در شهرها بلکه در مسکن مهر هم توانایی تهیه مسکن ندارند و باید از نقشه خارج شوند!