۰ نفر

خانه خالی دارید؟

۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۶:۲۴
کد خبر: 458964
خانه خالی دارید؟

وزارت راه و شهرسازی به منظور تکمیل فهرست خانه‌های خالی نسبت به ارسال پیامک به مالکانی که گمان می‌کند واحدهای مسکونی خود را خالی نگه داشته‌اند، اقدام کرده و طی آن از این افراد خواسته که اظهار کنند خانه خالی دارند یا نه. به عبارت دیگر خالی بودن یا نبودن واحدهای شناسایی شده از طریق این پیامک‌ها توسط مالک تایید یا رد خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛  اواسط مردادماه وزارت راه و شهرسازی از آغاز ارسال پیامک به صاحبان واحدهای مسکونی خالی از سکنه خبر داد. بر اساس اعلام متولی دولتی بخش مسکن، ارسال پیامک به مالکان بیش از یک واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفته است اما نکته مهم این است که در نهایت این مالکان هستند که در پاسخ به پیامک مذکور باید به این سوال پاسخ دهند که خانه شناسایی شده متعلق به آنها خالی است یا نه.

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت‌وگو با پایگاه خبری این وزارتخانه، ارسال پیامک را اقدام نهایی به منظور خوداظهاری مالکان خانه‌های خالی برشمرد و توضیح داد: شناسایی این خانه‌ها بر اساس اطلاعات موجود در سامانه‌های مرتبط با حوزه املاک انجام می‌گیرد و در مرحله آخر چون ممکن است بعد از ثبت اطلاعات، نقل و انتقال یا واگذاری انجام گرفته باشد، پیامکی برای مالک ارسال می‌شود تا خالی بودن یا خالی نبودن واحد تایید شود. به گفته وی با ارسال پیامک به مالکان واحدهای خالی، شناسایی نهایی این خانه‌ها انجام می‌شود و پس از قطعی شدن آنها، لیست مربوطه در پایان تابستان به سازمان امور مالیاتی ارائه خواهد شد.

با ارسال این پیامک‌ها قرار است قانون اخذ مالیات بر خانه‌های خالی بر اساس مصوبه سال ۹۴ که فعلا مبنای عمل قرار دارد، در دستور کار قرار گیرد. بر این اساس میزان مالیات بر خانه‌های خالی تقریبا معادل یک ماه اجاره‌بهای این خانه‌ها به ازای هر سالی است که ملک خالی مانده باشد که با توجه به عایدی بازار اجاره در حال حاضر، رقمی حدود ۳/ ۰ درصد قیمت روز خانه خواهد شد. این در حالی است که مجلس در هفته گذشته مصوبه جدیدی برای اخذ مالیات از خانه‌های خالی گذراند که اگر مراحل تایید شورای نگهبان و ابلاغ را ظرف هفته‌های آتی طی کند، بر اساس آن میزان مالیات در سال اول خالی ماندن خانه ۴/ ۵ درصد ارزش روز ملک خواهد بود. به این ترتیب با توجه به میانگین ۲۰ میلیون تومانی قیمت هر مترمربع آپارتمان مسکونی در تهران، میزان این مالیات به ازای هر مترمربع از واحد خالی مانده به‌طور میانگین حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

در عین حال ممکن است در فاصله نهایی شدن لیست وزارت راه و شهرسازی از خانه‌های خالی مبتنی بر خوداظهاری، مصوبه تازه مجلس نیز تایید شود و سازمان امور مالیاتی در شروع فصل پاییز، رقم مالیاتی جدید را که به مراتب بیشتر از رقم مصوبه سال ۹۴ است، مبنای عمل قرار دهد.