۰ نفر

انتظارات تورمی و ورود نقدینگی از بورس به مسکن

قیمت مسکن تا کجا رشد می‌کند؟

۱۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۲۲
کد خبر: 457784
قیمت مسکن تا کجا رشد می‌کند؟

یک کارشناس، سودهای سفته بازانه، انتظارات تورمی و ورود نقدینگی از بورس به بازار مسکن را در رشد قیمت خانه موثر دانست و گفت: با اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه، روند رشد قیمت مسکن متوقف می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، عباس زینعلی اظهار کرد: از آغاز زمستان سال گذشته تا کنون چند عامل از جمله انتظارات تورمی و سودآوری بازارهای موازی به شکل رشد تدریجی قیمت مسکن خود را نشان داد.

وی افزود: کسانی که با افزایش یافتن نرخ ارز یا سرمایه گذاری در بورس، سرمایه خود را افزایش دادند اقدام به خرید مسکن کردند که به رونق نسبی بازار مسکن منجر شد.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به قول دولت برای ارسال اولین برگه های مالیاتی برای صاحبان خانه‌های خالی در تابستان جاری مدعی شد: در همه جای دنیا با وضع مالیات های سنگین، هزینه فعالیت‌های سوداگرانه و دلالی را بالا می برند اما طی حدود ۵۰ سال گذشته برخی دست‌اندرکاران در ایران به دلیل منافعی که در بخش مسکن داشته‌اند مانع اجرای مالیات بر عایدی املاک و مالیات بر خانه‌های خالی شده اند. این مسئله باعث شده تا متقاضیان مصرفی، توان خرید مسکن را از دست بدهند و مدت زمان انتظار خانه دار شدن مرتباً طی دهه های گذشته افزایش یابد.

زینعلی درباره پیش بینی از وضعیت بازار مسکن در ماههای آینده گفت: روند رشد قیمت مسکن در شهر تهران و کلان شهرها با اجرای مالیات بر خانه‌های خالی متوقف می‌شود. در شهرهای اطراف نیز قیمتها تا ۵۰ درصد نرخ شهرهای اصلی بالا می رود؛ کما اینکه شاهدیم در شهرهای اقماری تهران قیمت‌ها در حال افزایش است.

وی تاکید کرد: ضریب رشد قیمت در شهرهای اطراف با تهران متفاوت خواهد بود اما به این دلیل که قیمت خانه در شهرهای اقماری در استطاعت گروه اصلی متقاضیان بازار مسکن است رونق در این بخشها طی ماههای آینده ادامه خواهد داشت.

میانگین قیمت مسکن شهر تهران در تیرماه ۱۳۹۹ به ۲۰ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان رسیده که نسبت به خرداد امسال ۱۰.۴ درصد و نسبت به تیرماه پارسال ۵۶.۶ درصد افزایش یافته است. از طرف دیگر طبق اعلام بانک مرکزی در تیر ماه تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران به ۱۴ هزار و ۴۷ واحد رسیده که در مقایسه با خرداد امسال ۳۰.۳ درصد و نسبت به تیرماه پارسال ۱۹۳ درصد رشد یافته است.