۰ نفر

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم مطرح کرد

عرضه مسکن باید متناسب با تقاضا افزایش یابد/ ساخت 1میلیون مسکن با سود تسهیلات تک رقمی و زمین ارزان

۱۱ مرداد ۱۳۹۹، ۸:۲۰
کد خبر: 456605
عرضه مسکن باید متناسب با تقاضا افزایش یابد/ ساخت 1میلیون مسکن با سود تسهیلات تک رقمی و زمین ارزان

در شرایطی که بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن، موضوع راه اندازی بورس مسکن را نیازمند بررسی های تخصصی بیشتری می‌دانند، غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم معتقد است که با توجه به تبعاتی که بورس مسکن بر موضوع افزایش قیمت مسکن دارد، راه اندازی بورس ویژه مسکن در شرایط فعلی راهکار مناسبی برای بهبود وضعیت مسکن نیست و دولت اگر قصد ساماندهی بازار مسکن را دارد باید تلاش کند تا از طریق ساخت و ساز فراگیر در نظام عرضه مسکن، تحول و تحرک لازم را ایجاد کند.

اقتصادآنلاین-مهدی بیک؛ نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش مجلس برای حل مشکلاتی که در بازار اجازه و خریدمسکن وجود دارد، گفت: اعضای کمیسیون عمران و نمایندگان مجلس در قالب یک طرح که دوفوریت آن قرار است طی هفته جاری در صحن مجلس مطرح شود، تلاش می کنند تا بخشی از مطالبات مردم در حوزه مسکن را پاسخ دهند. مشکلی که به نظر می رسد بخش مسکن با آن دست به گریبان است، عدم تعادلی است که در نظام عرضه و تقاضای مسکن به بوجود آمده است، یعنی اینکه طی سالهای گذشته و علی رغم افزایش تقاضای مسکن در بخش ساخت و ساز کاری انجام نشده است.

شریعتی با اشاره به تلنبار شدن این تقاضاهای عمومی گفت: تجمیع این تقاضاهای فزاینده وضعیت مسکن را به جایی رسانده که امروز شاهد آن هستیم. بر اساس این دورنمای کلی است که اعضای کمیسیون عمران هم به دنبال طرح هایی هستند که بتواند در این نظام عرضه و تقاضا، توازن مناسبی ایجاد کند و عرضه متناسب با تقاضا، افزایش یابد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: دراین طرح که برای طبقات متوسط به پایین طراحی شده، پیش بینی شده است تا سقف 1میلیون واحد مسکن در سال برای اقشار متوسط و دهک های پایین جامعه ساخته شود. نمایندگان در این طرح با سازوکار زمین نسبتا ارزان و حتی رایگان به اضافه نرخ وام های تک رقمی به دنبال آن هستند تا بخشی از نگرانی های مردم کمتر برخوردار برای بهره مندی از مسکن ارزان و مطلوب را پاسخ دهند.

شریعتی با اشاره به مشکلاتی که بورس مسکن ممکن است ایجاد کند، گفت: من به شخصه اعتقاد دارم که شرایط اقتصادی و معیشتی امروز کشور، شرایط مناسبی برای راه اندازی بورس مسکن نیست. چون خاصیت بورس رشد فزاینده و مستمر است و گاهی اوقات حتی رشد کاذب را در بورس ها شاهد هستیم، با این شرایط اگر بازار مسکن هم به بورس پیوند بخورد، وضعیت مسکن در دایره رشد و نوسان مستمر قرار می گیرد که این نوسانات قیمتی در نهایت مشکلات بیشتری را برای مردم طبقات کمتر برخوردار ایجاد می کند.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس در ادامه تاکید کرد: نگاه اعضای کمیسیون عمران مجلس در راستای پاسخگویی به مطالبات اقشار محروم جامعه است و برنامه هایی که برای مسکن تدارک دیده می شود باید به نیازها و مطالبات این اقشار پاسخ دهد. در حال حاضر مشکل افزایش اجاره و رهن در شهرها و کلانشهرها به گونه ای است که مردم طبقات متوسط به پایین نگرانی های فراوانی برای تهیه مسکن دارند، با وجود این نوسانات قیمتی، اگر حوزه مسکن وارد بورس شود و در مسیر رشد فزاینده قرار بگیرد، مردم با مشکلات افزونتری روبه رو خواهند شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس یازدهم گفت: البته بورس حتما شفافیت ها و مزایایی دارد که در بلندمدت می تواند به نفع اقتصاد و معشت خانواده ها عمل کند، اما اقتصاد ایران امروز نیازمند برنامه های کوتاه مدتی است که بتواند به مطالبات فوری مردم در حوزه مسکن پاسخ دهد. مطالبات فوری مردم ساماندهی بازار اجاره است؛ ساماندهی وضعیت رهن خانه هاست. بهبود وضعیت وام های مسکن برای خرید خانه است. مردم از مجلس و دولت ساماندهی اوضاع کلی مسکن را خواستارند که باید به این خواسته ها پاسخ درستی داده شود.