۰ نفر

معاون وزیر راه و شهرسازی؛

مسیر ریلی ایران به افغانستان ساخته می‌شود

۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۴:۰۷
کد خبر: 456120
مسیر ریلی ایران به افغانستان ساخته می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در حال حاضر تمام مبادلات از طریق دریا و جاده با کشور افغانستان انجام می‌شود و اگر شبکه ریلی بین دو کشور ایجاد شود بسیاری از محموله‌ها که از خاک ایران به افغانستان می‌رود، به ریل منتقل می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره آخرین وضعیت پروژه راه آهن ایران- افغانستان اظهار داشت: طبق زمان‌بندی‌های انجام شده این پروژه باید آبان‌ماه سال آینده به بهره‌برداری برسد و از مسیر خواف – هرات برای اولین بار اتصال ریلی بین دو کشور برقرار می‌شود.

وی ادامه داد: 66 کیلومتر از این مسیر ریلی در خاک افغانستان و 76 کیلومتر آن در خاک ایران است و تا به امروز روسازی و زیرسازی مسیر خواف ساخته شده‌ و این مسیر برای تردد قطار آماده است.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی با اشاره به تعهد ایران برای ساخت این مسیر ریلی در خاک افغانستان گفت: ساخت 66 کیلومتر در خاک اففانستان یعنی از مرز تا هرات هم در تعهد جمهوری اسلامی ایران بوده و این مسیر ریلی در افغانستان از محل کمک‌های ایران ساخته می‌شود و هم احداث و تامین مالی آن بر عهده ایران است.

خادمی افزود: از این میزان طول مسیر ریلی در خاک افغانستان تا کنون 30 کیلومتر ساخته شده و روسازی و زیرسازی آن به اجرا رسیده است.   

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه این مسیر ریلی به افزایش تعاملات بین دو کشور کمک می‌کند، ادامه داد: در حال حاضر تمام مبادلات از طریق دریا و جاده با کشور افغانستان انجام می‌شود و اگر شبکه ریلی بین دو کشور ایجاد شود بسیاری از محموله‌ها که از خاک ایران به فغانستان می‌رود، به ریل منتقل می‌شود.   

وی تاکید کرد: باید توجه کنیم معادن سنگان که بزرگ‌ترین معادن سنگ‌آهن کشورمان محسوب می‌شود  در این منطقه واقع شده که این رشته کوه و معادن تا خاک افغاستان ادامه دارد. راه آهن برای جابه جایی این مواد معدنی از افغانستان به ایران و ترانزیت آن، می‌تواند بسیار موثر باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خط ریلی بین ایران و افغانستان می‌تواند چشم‌اندازی خوبی برای تعاملات بین دو کشور باشد، گفت: این شبکه ریلی می‌تواند بخشی از باری که امروز از مسیر مرزی دوغارون و میل 78 بین دو کشور جابه جا می‌شود را جذب کند البته این خط ریلی فقط کارکرد باری ندارد و می‌تواند مسافران بین دو کشور را هم جابه جا کند.