۰ نفر

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد:

پروازهای خارجی کی از سرگرفته می‌شوند؟

۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۹:۲۷
کد خبر: 455929
پروازهای خارجی کی از سرگرفته می‌شوند؟

درحالی که برخی پروازهای خارجی طی هفته‌های گذشته به مقاصد مختلف برنامه‌ریزی شده بود، برخی از آن‌ها مانند ترکیه معلق شد؛ سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ازسرگیری پروازهای خارجی منوط به صدور مجوز از سوی کشورهای مختلف و تحت تأثیر پروتکل‌های بهداشتی دو طرفه از سوی ایران و کشورهای مورد نظر است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، طی هفته‌های گذشته و البته قبل از آنکه شیوع ویروس کرونا در ایران وارد مرحله تازه‌ای شود برخی پروازهای خارجی به مقاصد مختلفی مانند قطر، امارات، ترکیه، چین، مالزی، لبنان و حتی برخی کشورهای اروپایی با شرایط و پروتکل‌های خاص راه‌اندازی شد. البته برای برخی از این مقاصد پرواز تنها برای افرادی که اقامت، تابعیت یا ویزای کاری و تحصیلی آن کشور را داشتند مجاز بود اما برخی کشورها نیز اعلام کردند که در صورت منفی بودن تست پی سی آر، مسافران می‌توانند به کشورشان با شرایط و ضوابط خاص سفر کنند.

در این میان برخی شرکت‌های هواپیمایی خارجی مانند قطرایرویز توانستند مجوز پرواز به مقاصد مختلف مانند تهران، اصفهان، مشهد و شیراز را دریافت کنند که برخی ایرلاین‌های داخلی نسبت به اینکه چرا برای آن‌ها مجوز صادر نشده گلایه داشتند.

البته پس از گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور برخی پروازهای خارجی مانند ترکیه مجددا لغو شد.

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آغاز مجدد پروازهای خارجی چگونه بوده و تحت چه شرایطی ادامه پیدا خواهد کرد، گفت: در حال حاضر پروازها به صورت یک سر خالی انجام می‌شود چرا که بسیاری از کشورها پروتکل‌های خاص خودشان را دارند، بنابراین رفع محدودیت‌ها و باز شدن مرزهای هوایی براساس پروتکل‌های هر کشور می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین انجام پروازهای خارجی برنامه‌ای توسط شرکت‌های هواپیمایی تحت تأثیر اجرای این پروتکل‌ها از سوی کشورهای مختلف قرار می‌گیرد.

وی افزود: بعضا مطرح شده بود که برخی ایرلاین‌های خارجی مجوز پروازهای خارجی را دریافت کردند و برای ایرلاین‌های داخلی این مجوز صادر نشده است اما سازمان هواپیمایی هیچ منعی برای صدور مجوز پروازهای خارجی برای شرکت‌های هواپیمایی مختلف ندارد و آنچه مهم است اینکه اگر پروازهای برنامه‌ای انجام نمی‌شود به خاطر اجرای پروتکل‌های بهداشتی خاص کشورهای مختلف است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با تأکید بر اینکه اگر مجوز پروازهای خارجی به مقاصد مختلف از سوی کشورها صادر شود سازمان هواپیمایی کشوری نیز در صدور مجوز برای شرکت‌های هواپیمایی مشکلی ندارد، گفت: البته برای انجام پروازهای خارجی ورود مسافران خارجی به کشور سازمان هواپیمایی کشوری مانند دیگر کشورها بنا بر وضعیت بهداشتی هر یک از مقاصد خارجی و براساس شیوه‌نامه‌هایی که طبق دستورالعمل‌های صادر شده تدوین کرده، ‌عمل می‌کند.

جعفرزاده تأکید کرد: مهمترین نکته این است که برای استمرار پروازهای داخلی و خارجی یک راهکار بسیار موثر تشدید اقدامات پیشگیرانه براساس دستورالعمل‌ها است و فعال شدن چرخه اقتصادی نیز متضمن مدیریت خاص دستگاه‌های اجرایی و مردم و نظارت دستگاه‌های حاکمیتی در زمینه رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی پیشگیرانه از شیوع ویروس کرونا است.