۰ نفر

یک عضو کمیسیون عمران مجلس:

خرید خانه برای یک کارمند 48سال طول می‌کشد

۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۲۳
کد خبر: 454866
خرید خانه برای یک کارمند 48سال طول می‌کشد

یک عضو کمیسیون عمران درباره گرانی مسکن گفت: گاهی آمارهایی داده می‌شود که تاسف بار است،امروز گفته می‌شود یک کارمند باتوجه به شرایط فعلی ۴۸سال طول می‌کشد تا یک خانه بخرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، مجتبی یوسفی درباره این‌که گفته می‌شود طرح‌ها و پروژه‌های نیمه تمام عمرانی وجود دارد که در سالیان گذشته هیچ پیشرفت فیزیکی نداشتند اما در هر دوره بودجه دریافت می‌کنند، گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه عمرانی و در بحث زیرساخت‌ها با آن مواجه هستیم این است که پروژه‌های بسیار زیادی در سطح کشور و استان‌ها نیمه کاره هستند و از سنوات استفاده می‌کنند اما هنوز به اتمام نرسیده‌اند.

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برخی از پروژه‌های عمرانی به قدری طول کشیده‌اند که در حال حاضر مستهلک و فرسوده هستند، چرا که دوره احداث آن‌ها طول کشیده و در حال حاضر مستهلک و فرسوده حساب می‌شوند. 

وی تاکید کرد: پروژ‌ه‌ای که ۱۰ الی ۱۲ سال طول بکشد، در واقع  نیمی از عمر مفیدش را از دست داده است و دیگر نمی‌توان به آن کارایی که برایش در نظر گرفتیم، برسیم. 

نماینده اهواز و باوی ادامه داد: یکی از اشتباهاتی که توسط دولت و بعضی از همکاران در مجلس صورت می‌گیرد این است که دوست دارند پروژه‌های جدید تعریف کنند.

وی افزود: پیشنهاد برای جلوگیری از هزینه‌کردهای این چنینی این است که نخست باید جلوی  پروژه‌های جدید غیر از پروژه‌های ضروری که در بحث حیاتی و زیر ساختی هستند مانند آب، برق، گاز، فاضلاب ،جاده‌ها و غیره که نیاز مردم هستند گرفته شود و ردیف‌های اعتباری‌شان در بودجه امسال و بودجه سال آینده اصلاح شود و نگذاریم اتفاق بیفتد.  

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اقدام بعدی که می‌تواند صورت گیرد این است که یک برنامه زمان‌بندی برای اجرایی شدن پروژه‌ها توسط وزرای دولت آماده شود و ما هم در مجلس این آمادگی را داریم با لایحه که امری کاربردی است به آنان کمک کنیم. 

وی تاکید کرد: تلاش‌مان این است که بعد از موضوعاتی که در این مجلس آن‌ها اولویت‌بندی و در آن رأس آن‌ها مسکن قرار دارد، دولت را مجاب و به نوعی برایش تعیین تکلیف کنیم که پروژه‌های عمرانی را بر اساس درصد پیشرفت برای دریافت بودجه اولویت‌بندی کند. 

یوسفی تاکید کرد: هنگامی که ما یک لیست از پروژه‌های عمرانی با درصد پیشرفت داشته باشیم، می‌توانیم با برنامه‌ای مدون آن‌ها را تمام کنیم، امروز مشاهده می‌کنیم در یک استان اعتبار می‌رود اما به دلیل گستردگی پروژه‌ها هیچ کدام از آن‌ها تمام نمی‌شود به هر حال این پول‌هایی که از بین می‌رود از جیب مردم و بیت المال است .

این عضو کمیسیون عمران در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که قیمت افسار گسیخته اجاره بها و مسکن فشار زیادی را بر دوش قشر کارگری و مستضعفان وارد کرده است آیا طرح‌هایی که ارائه می‌شود این قابلیت را دارد که مشکلی را حل کند، گفت: مجلس تازه آغاز به کار کرده و کمیسیون‌های تخصصی حدود ۲ هفته است که رسما کارشان را شروع کرده‌اند اما در این مدت تقریبا هر روز با مسئولان ذیربط درباره مسکن و افزایش قیمت آن جلساتی را برگزار کردیم. 

وی ادامه داد: متاسفانه دولت در این ۷ سال برنامه خوبی را برای مسکن تدوین نکرد و در این مدت شاهد بی برنامگی بودیم که مشکلات مسکن را برای قشر مستضعف، کارگر و کارمند به وجود آورده است. 

یوسفی خاطرنشان کرد: گاهی آمارهایی داده می‌شود که تاسف بار است، امروز گفته می‌شود یک کارمند باتوجه به شرایط فعلی ۴۸ سال طول می‌کشد تا یک خانه بخرد. از همین رو باتوجه به شرایط در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تلاش داریم تا یک لایحه‌ای را به صحن بیاوریم برای ساخت خانه‌های ارزان قیمت برای اقشار ضعیف، مستضعف و کارگر تا نگرانی در این قشر شریف و زحمت‌کش کمتر شود.