۰ نفر

در پی کمبود عرضه در بازار مسکن:

سوداگران از جهش‌های قیمت مسکن سو استفاده می‌کنند

۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۲۱:۳۹
کد خبر: 453827
سوداگران از جهش‌های قیمت مسکن  سو استفاده می‌کنند

در شرایطی که بازار مسکن با پدیده کمبود عرضه مواجه است، احتکار واحدهای مسکونی توسط سوداگران بازار مسکن، شرایط را بیش از گذشته دشوار ساخته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، در شرایطی که تولید مسکن در 7سال گذشته با افت شدیدی مواجه شده است، پدیده احتکار واحدهای مسکونی به منظور فعالیت‌های سوداگرانه را شاهد هستیم. در چنین شرایطی دلالان و سوداگران بازار مسکن با خالی نگه‌داشتن خانه، اقدام به سواستفاده از جهش‌های نجومی قیمت مسکن می‌کنند.

وضع مالیات‌های تنظیمی یکی از موثرترین ابزارهای حاکمیت به منظور سامان دادن به بازار مسکن تلقی می‌شود. یکی از این نوع مالیات‌های که از احتکار واحدهای مسکونی جلوگیری می‌کند، مالیات بر خانه‌های خالی نام دارد.

اخذ مالیات بر خانه‌های خالی، راهکار اصلی کاهش واحدهای مسکونی خالی و در نتیجه کاهش قیمت و اجاره‌بها در بازار مسکن محسوب می‌شود. در حقیقت سازوکار این نوع مالیات سبب می‌شود، سود ناشی از خالی نگه‌داشتن واحد مسکونی تحت الشعاع قرار گرفته و زمینه را برای خروج سوداگران از بازار مسکن فراهم سازد. خارج شدن تقاضای سرمایه منجر به تسهیل شرایط ورود تقاضای مصرفی شده و بدین ترتیب شاهد کاهش قیمت مسکن خواهیم بود.