۰ نفر

حق کمیسیون بنگاهی‌ها تیر ۹۹ چقدر بود؟

پژو ۲۰۶، شیرینی معامله یک آپارتمان در فرشته!

۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۲۸
کد خبر: 451314
پژو ۲۰۶، شیرینی معامله یک آپارتمان در فرشته!

اتحادیه مشاوران املاک میزان کمیسیون خرید و فروش مسکن در تهران در سال99 را این گونه اعلام کرد: حق کمیسیون آپارتمان‌هایی که 500میلیون تومان ارزش گذاری شده‌اند، نیم درصد است و از معاملات 500میلیون تومان به بالا 0.25درصد برای مبلغ اضافی کمیسیون دریافت می‌شود. به علاوه این مبلغ 9درصد هم ارزش افزوده باید به بنگاه‌ پرداخت شود.

قیمت مسکن

اقتصاد آنلاین - محبوبه قرمزچشمه؛ سه فاکتور نوع معامله، ارزش ملک و شهر در میزان حق کمیسیون تاثیرگذار است. خبرنگار اقتصاد آنلاین در قالب متقاضی فروش آپارتمان به‌شکل میدانی قیمت کمیسیون خرید و فروش مسکن را در تهران بررسی می‌کند.

یکی از مشاوران املاک در شهرک نفت تهران میزان کمیسیون برای این آپارتمان 10میلیاردی را حدود 35میلیون تومان برای خریدار و 35میلیون تومان برای فروشنده عنوان کرد و به اقتصاد آنلاین گفت: بیشتر بنگاه‌های معاملات املاک در توافق با مشتریان میزان کمیسیون را تعیین می‌کنند.

یکی از مشاوران املاک فرمانیه تهران در گفت‌و‌گو با اقتصاد آنلاین اظهار کرد: حق کمیسیون بنگاه برای خرید و فروش خانه از شهری به شهر دیگر متفاوت است. برخی از سایت‌های خبری که بازار مسکن را رسانه‌ای می‌کنند میزان کمیسیون خانه را تا یک میلیارد تومان نیم درصد و از یک میلیارد تومان به بالا 0.25 عنوان می کنند. اما واقعیت این است که اتحادیه مشاوران املاک میزان کمیسیون خرید و فروش مسکن در تهران در سال99 را این گونه اعلام کرد: حق کمیسیون آپارتمان‌هایی که 500میلیون تومان ارزش گذاری شده اند، نیم درصد است و از املاکی که 500میلیون تومان به بالا 0.25درصد برای مبلغ اضافی کمیسیون دریافت می‌شود. به علاوه این مبلغ 9درصد هم ارزش افزوده باید به بنگاه‌ پرداخت شود.

یک مشاور املاک در منطقه یک شهرداری تهران به اقتصاد آنلاین گفت: بازار معاملات املاک خراب است. عرف بازار برای معاملات نیم درصد از کل معامله است و کمتر از آن اجحاف در حق مشاوران املاک است.

وی در پاسخ به این پرسش که مگر نه اینکه براساس قوانین اتحادیه مشاوران املاک، میزان کمیسیون در املاک بیش از 500 میلیون تومان باید 0.25 درصد باشد، گفت: این میزان کمیسیون برای روی کاغذ است. باید نفع مشاوران املاک نیز در قرارداد‌ها در نظر گرفته شود. وقتی یک ملک 20 میلیارد تومان معامله می‌شود حق کمیسیون مشاوران  باید نیم درصد کل معامله باشد نه کمتر.

یکی از مشاوران املاک در شمیران نیز در ارتباط با حق کمیسیون مشاوران املاک اظهار کرد: حق کمیسیون در محدوده ما  آپارتمان‌های تا 750 میلیون تومان نیم درصد و املاک با قیمت بالاتر از آن 0.25 درصد  است. برای مثال یک آپارتمان 10 میلیارد تومان میزان کمیسیون برای هر طرف قرارداد به اضافه 9 درصد مالیات 27 میلیون 386 هزار و 250 تومان است.

یکی از مشاوران املاک در خیابان فرشته گفت: حق کمیسیون برای یک آپارتمان 10میلیارد تومانی برای هر طرف قرارداد 50میلیون تومان به اضافه 9درصد ارزش افزوده است.

وی در ادامه با اشاره به خدمات خاص در بنگاه مشاور املاک خود گفت: کمیسیون مشاوره‌های خاص یک درصد از کل معامله برای دو طرف است. به عنوان مثال یک آپارتمان را فروشنده 22 میلیارد تومان قیمت می‌گذارد و ما آن را 21 میلیارد و 500 میلیون تومان به فروش می‌رسانیم از این معامله سود آور یک درصد کل معامله را از هر طرف به عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کنیم که برای هر طرف معامله 200 میلیون تومان می‌شود.

وی افزود: یک آپارتمان نوساز 12 طبقه در خیابان فرشته تهران را در طول 6 ماه برای یک سازنده فروختیم. علاوه بر حق کمیسیون یک درصدی که از دو طرف قرارداد دریافت می‌کنیم، خود سازنده هم یک خودرو 206 به عنوان شیرینی داد.