۰ نفر

یک کارشناس مدیریت شهری تشریح کرد؛

آینده مبهم خریدار و فروشنده در بازار مسکن

۱۴ تیر ۱۳۹۹، ۸:۲۵
کد خبر: 450477
آینده مبهم خریدار و فروشنده در بازار مسکن

یک کارشناس مدیریت شهری گفت: هم فروشنده و هم خریدار با آینده تقریبا مبهمی در بحث مسکن برخورد کردند و آینده‌ای که برای این موضوع در نظر دارند، برایشان چندان شفاف و روشن نیست، شرایطی که نتوان 6 ماه تا یک سال بعد را پیش‌بینی کرد، خریدار و سازنده را دچار مشکل می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حسین عبدالله‌زاده با ارائه تحلیلی از بازار مسکن، اظهار کرد: متاسفانه شیوع ویروس کرونا همه مسائل را تحت تاثیر خود قرار داده، تاثیر این موضوع بر بازار مسکن نیز بسیار زیاد بوده است. بازار مسکن تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار دارد و پارامترهای گوناگونی بر مسکن تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی که درگیر آن هستیم، با اهمیت‌‎ترین موضوع، شرایط ناشی از ویروس کرونا است، عنوان کرد: بعد از اینکه از اوایل اسفند کرونا در کشور ما به صورت رسمی اعلام شد و بیشتر کسب و کارها با مسائل و مشکلاتی مواجه شدند، بازار و ساخت و ساز مسکن از بُعد اجتماعی و اقتصادی تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت. قرنطینه و تعطیل شدن فعالیت‌های حوزه‌های مختلف در بازار، مسائل اجتماعی، ترس کارگران و مهندسان و فعال نبودن بخش‌هایی که تامین‌کننده نیازهای بازار مسکن بودند، شرایط خاص و ویژه‌ای را بر بازار مسکن حاکم کرد که ساخت و ساز آن را تحت تاثیر قرار داد و کاهش یافت.

عبدالله‌زاده افزود: موضوع دیگری که تاثیرگذاری آن بر بازار به نوعی اهمیت دارد، تورم حاکم بوده که بر مصالح، دستمزد و... در بازار مسکن تاثیر گذاشته و قیمت تمام شده مسکن را افزایش داده است. شرایط حاکم بر بازار سرمایه، هیجانات در بازار بورس، انتقال سرمایه از بازار مسکن به بحث بورس و سوددهی‌هایی که اتفاق افتاد، سازندگان را وسوسه کرد که انتقال سرمایه داشته باشند و بعد از عید شاهد کاهش ساخت و سازها در این بازار باشیم.

این کارشناس مدیریت شهری بیان کرد: موضوع تاثیرگذار دیگر در بازار مسکن که هیجاناتی را نیز در این بازار به وجود آورد، افزایش نرخ طلا و ارز بود که تاثیرات روانی زیادی را در جامعه در همه بخش‌ها و همچنین در قیمت‌گذاری‌ها برای فروش خانه‌ها و افزایش قیمت‌ها  ایجاد کرد که این امر به نوعی به فروشنده و خریدار فشار وارد می‌کند.

آینده بازار مسکن برای فروشنده و خریدار شفاف نیست

وی ادامه داد: از طرف دیگر فشار بسیار زیادی به اقتصاد خانواده‌ها وارد کرد که باعث کاهش معاملات بخش مسکن در این مدت شد. هم فروشنده و هم خریدار نیز با آینده تقریبا مبهمی در بحث مسکن برخورد کردند و آینده‌ای که برای این موضوع در نظر دارند، برایشان چندان شفاف و روشن نیست، شرایطی که نتوان 6 ماه تا یک سال بعد را پیش‌بینی کرد که وضعیت اقتصاد چگونه خواهد شد، خریدار و سازنده را دچار مشکل می‌کند.

عبدالله‌زاده با اشاره به اینکه نمی‌گویم مشاوران املاک در ساخت و ساز، رونق‌دهی به بازار و افزایش قیمت‌ها بی‌تاثیر هستند، اما تنها عملکرد آنها بازار مسکن را تحت تاثیر قرار نداده است، تصریح کرد: پارامترهای زیاد دیگری در زمینه مسکن وجود دارد، در این قسمت بحث‌های روانی، شرایط حاکم، تورم، بحران و تحریم‌ها نیز تاثیرگذار بوده و مشاوران املاک نیز در این موضوع بی‌تاثیر نیستند.

خانه‌های 25 متری مشکلات عدیده اجتماعی به دنبال خواهد داشت

این کارشناس مدیریت شهری در خصوص ساخت خانه‌های 25 متری، گفت: شاید این موضوع در کلان‌شهرها مقداری تاثیرگذار و مسکّن باشد، اما در آینده خانه‌های 25 متری مشکلات عدیده اجتماعی را به دنبال خواهد داشت و باید نیازهای روحی و روانی و امنیت خانه‌ها برای خانوار را از ابعاد مختلف خصوصا ابعاد روانشناسی و جامعه‌شناسی بیشتر بررسی کرد.

وی در مورد اخذ مالیات از خانه‌های خالی، بیان کرد: این موضوع می‌تواند بر افرادی که خانه‌‎های خالی را به امید افزایش قیمت‌ها و استفاده از شرایط بازار نگه داشتند، تاثیرگذار باشد، اما همه ما باید دست به دست هم دهیم و دولت، همه حوزه‌ها و دستگاه‌های اجرایی نیز باید تلاش کنند تا ثبات اقتصادی ایجاد شود و شرایط در حالت طبیعی قرار گیرد، اگر این اتفاق بیفتد می‌توانیم بازار مسکن و مبادلات در این بازار را در کوتاه‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی کنیم.

عبدالله‌زاده با بیان اینکه در حال حاضر هر چند وقت یک بار هیجانی در بحث اقتصادی ما ایجاد می‌شود که مقداری جابه‌جایی در بازارهای مختلف ایجاد می‌کند، عنوان کرد: اگر بتوانیم تعادلی بین این بازارها ایجاد کنیم می‌توانیم بازار مسکن را به تعادل برسانیم. در حال حاضر انتقال سرمایه به بازار بورس یکی از موضوعاتی است که مسائل و مشکلات خاص خود را در بازارهای دیگر ایجاد کرده است.

نیاز جامعه به مسکن بیش از تولید است

وی بیان کرد: ما با کمبود ساخت و ساز مسکن مواجه هستیم، میزان نیاز در جامعه بیشتر از آن چیزی است که اکنون تولید می‌شود، به همین دلیل دولت ورود پیدا کرده و می‎خواهد با بحث مسکن ملی و موضوعات این چنینی کاری انجام دهد، اما این بستگی به میزان تقاضا دارد، اگر تقاضا رو به افزایش باشد، ممکن است قیمت‌ها در همین حد باقی بماند یا کمی بیشتر شود، اما اگر میزان تقاضا بیشتر از عرضه و التهابات در بازار هیجانی باشد، ممکن است قیمت‌ها از آنچه هست بیشتر شود و تحت تاثیر این موضوعات قرار گیرد.