۰ نفر

سهم مصالح ساختمانی از گرانی مسکن

۱۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۱
کد خبر: 450245
سهم مصالح ساختمانی از گرانی مسکن

آمارهای رسمی از تورم 17.3درصدی قیمت نهاده‌های ساختمانی در فصل بهار امسال حکایت دارد که حدود یک‌سوم آن به افزایش هزینه‌های خدماتی و به‌ویژه دستمزد نیروی کار مربوط می‌شود. این آمارها شاهدی است از اثرگذاری تورم نهفته در نهاده‌های تولید ساختمان که در فصل بهار در کنار سایر شاخص‌های کلان اقتصادی بر قیمت مسکن اثرگذار بوده و به رشد 24.2درصد میانگین قیمت در شهر تهران دامن زده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، افزایش هزینه‌های تولید همواره یکی از متهمان ردیف اول گرانی مسکن در کشور محسوب شده که از مسیر افزایش هزینه تمام‌شده تولید، به رشد قیمت محصول نهایی کمک کرده است اما در بهار امسال، با وجود اینکه آمارهای رسمی از تورم 17.3درصدی نهاده‌های ساختمانی حکایت دارد، بازهم سهم این بخش در میزان افزایش قیمت مسکن به‌اندازه سایر عوامل نبوده است.

جزئیات تورم مصالح

درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان مسکونی تهران نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) معادل 31.9درصد بوده است که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل 3.6واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین تورم نهاده‌های ساختمان مسکونی تهران در بهار امسال در مقایسه با زمستان سال قبل 17.3درصد افزایش داشته که در مقایسه با تورم بازار مسکن کمتر بوده اما در مقایسه با تورم کل کشور همچنان بالاتر است.

تنها نقطه امیدوارکننده در بازار نهاده‌های ساختمانی این است که پس از تورم افسارگسیخته این بازار در سال 98، در فصل بهار امسال تورم سالانه این حوزه کاهشی شده و درصد تغییرات میانگین شاخص چهارفصل منتهی به فصل بهار امسال نسبت به میانگین شاخص چهارفصل منتهی به بهار سال قبل از 29.3درصد فراتر نرفته است درحالی‌که همین شاخص در زمستان پارسال از 35.1درصد نیز عبور کرده بود. به‌عبارت‌دیگر، تورم سالانه شیب رشد تورم نهاده‌های ساختمان مسکونی تهران در بهار امسال در مقایسه با زمستان پارسال 5.8درصد کاهش داشته و به نرخ تورم عمومی کشور نزدیک شده است.

شارژ قیمت مسکن با دستمزد

براساس اطلاعاتی که مرکز آمار ایران از تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران منتشر کرده است، در این فصل اثرگذارترین بخش از نهاده‌های ساختمانی بر رشد نرخ تورم این حوزه، شاخص قیمت گروه خدمات با 25.8درصد افزایش نسبت به فصل قبل بوده است که بخش عمده آن به افزایش هزینه دستمزد براساس مصوبه شورای‌عالی کار برمی‌گردد. در این فصل، در کنار افزایش هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی و خدمات، میانگین قیمت در گروه سیمان، بتن، شن و ماسه نیز به‌عنوان یکی از نهاده‌های مؤثر ساختمان‌سازی در ایران با افزایش قابل‌توجه مواجه شده و رشد 19.1درصدی را تجربه کرده است. همچنین در گروه آهن‌آلات، میلگرد، پروفیل، درب و پنجره و نرده نیز با تورم 10.8درصدی، به رشد قیمت تمام‌شده مسکن کمک کرده است؛ اما درمجموع تورم کل نهاده‌های ساختمانی به‌قدری نبوده است که رشد 24.2درصدی قیمت مسکن را جبران کند.

   تورم مصالح، بهانه گرانی مسکن

گرچه افزایش قیمت مسکن تهران در بهار امسال حتی در مقایسه با تورم نهاده‌های ساختمانی قابل‌توجه نیست؛ اما به‌نظر می‌رسد جو روانی افزایش قیمت نهاده‌ها بیش از افزایش واقعی قیمت در این حوزه برای رشد قیمت مسکن زمینه‌سازی کرده است. عادت مرسوم گرد کردن اعداد در بازار ایران، یکی از دلایلی است که در دوره‌های تورمی باعث تشدید رشد قیمت‌ها می‌شود و در مورد تأثیر گرانی مصالح بر ساخت‌وساز نیز مؤثر عمل کرده است. بررسی‌های میدانی  در هفته‌های اخیر حاکی از این است که برای مثال، با مطرح شدن افزایش قیمت مصوب سیمان، تقریباً فروشندگان انواع مصالح ساختمانی قیمت فروش کالاهای خود را افزایش داده‌اند و در این میان، سازندگان خرد و فروشندگان مسکن نوساز نیز به‌واسطه انباشت تقاضا در بازار مسکن و هیجانی شدن فضای این بازار در سایه بالا رفتن تورم انتظاری، دست‌به‌کار افزایش قیمت پیشنهادی خود شده‌اند.